Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Het juiste spoor

Gestart door poco loco, 02 oktober 2006, 13:51:12 PM

poco loco

Ik wil af van 'code 100'.
Ik dacht soelaas te vinden in de "naturel" van code 83-TILLIG-rail.
Wil iemand zijn ervaring hiermee openbaren?
Groeten, luc.

ysbeer

Roco leverd ook code 83 rail(roco line) ,trouwens ook wissels die echt niet onder doen voor peco.
Wel het type zonder bedding,want die met bedding is pet.
Tillig rail is oke.Maar duur en moeizaam te krijgen en een klein aanbod aan wissels.
Je hoort mij niet zeggen dat peco niet goed is,maar gezien jou ervaringen met het omschakelen van de rails,was roco rail en wissels een veel betere keuze geweest.
Jammer dat je hebt vertrouwd op de meestal niet zo deskundige winkeliers (de goede of zeer goede uitgezonderd)want dan had je je veel ellende bespaard.
Vraag voortaan eerst hier,er zijn genoeg ervarings deskundige (met builen)

wim ysbeer

Gerolf

Ik gebruik vrijwel uitsluitend de flexibels van Roco Line. Enkele fabriekswissels, de meeste andere wissels echter zelfgemaakt.
E?n meegebogen fabriekswissel geeft regelmatig ontsporingsproblemen. Die moet ik nog eens onder handen nemen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Ik gebruik Roco line zonder bedding voor het zichtbare gedeelte, en de (oude) messing rails voor de niet zichtbare geddelten.
Ik heb vrienden in Duitsland die Tillig en Roco line wissels door elkaar gebruiken,en daar heel tevreden van zijn. Volgens mij zijn daar geen leverings problemen.
Hoe de Tillig situatie hier in Belgie is weet ik niet.
Met vriendelijke groeten
Peter

martintje

ik gebruik nu roco line sporen zonder bedding, alleen maar de flex.
Niet omdat het goedkoper was, maar omdat ik nog een meter of 100 had liggen van mijn oude project.
Tillig zijn de koppen ook wat smaller en ogen wat slanker.
De wissels van Tillig duurder zijn wil ik bestrijden, want volgens mij zijn deze gelijkwaardig aan de prijs van Roco.
De wissels van Tillig zijn wel mooier omdat de tongen doorlopen en niet zoals roco een draaipunt hebben.
De engelse wissels zijn weer gewoon van Roco, en na ballasten en verweren is het verschil haast niet te zien, en met een beetje zaag en buigwerk kan je onderling een aardige wisselstraat maken.
Wel zijn de wissels van roco robuster en zijn bij 3 van mijn tillig wissels de puntstukken spontaan omhoog gekomen, terwijl de ruimte eronder juist is vrijgelaten om dat te voorkomen.
Meerdere "experts" hebben er al naar gekeken maar het blijft een raadsel, en ik heb dit euvel al vakjer gehoord.
Wel is het inderdaad zo dat Tillig lastiger te krijgen is, maar even googlen levert genoeg verkoop punten op.
Wissels worden overigens bij mij aangestuurd door tortoise aandrijvingen, sterk en lekker stil, en die stekte heb je ook wel nodig om je wisseltongen om te krijgen en op hun plaats te houden.

Gr
Marty
Mvg Marty

poco loco

ROCO-line was mij ook als alternatief opgevallen (na negatieve ervaringen met de stroomdoorvoering op PECO-code83=andere draad). Ik ga dat eens bekijken, al blijft TILLIG qua vloeiendheid (op zicht!) mijn voorkeur dragen.
Bedankt voor reactie, luc.