Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Doublenghien

Gestart door Alan On Track, 19 juli 2019, 10:51:56 AM

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

DFS

Ik wouw dat mijn eerste verweer experimentjes zo goed geslaagd waren...

Alan On Track

Afgelopen weekend heeft het baantje een eerste 'echte' première gekend op MTD expo. Het was alweer een fantastische tentoonstelling, waar bijzonder veel mooie banen te zien waren, het niveau lag echt erg hoog dit jaar. Ook heel veel leuke reacties gekregen op de baan, er is nog veel gebeurd sinds de laatste keer dat ik hier gepost heb. Even een update.

Hier was ik zo een beetje gebleven. Bij de 'avant-première' in Puurs was er wel nog wat werk aan de baan, maar voor een eerste buitenkomst was het wel nog presentabel. Ook werden de gebreken van de baan wel vrij duidelijk, vooral het onderstel en de poten waren weinig ideaal. Dit moest dus nog wel worden aangepast naar de volgende keer toe.

IMG_20220702_104326544 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik ben daarom beginnen plannen om de baan te verbeteren, zowel uiterlijk als qua opbouw.  De opzet was om rond de oorspronkelijke bakken (die van een ikea-kast gemaakt waren  ::) ) U-vormige verstevigingen te bouwen uit stevige multiplex. Hierdoor zou de baan niet enkel beter te koppelen en te transporteren zijn, ook zaten de Fries en achtergrond er zo stevig aan verwerkt.

IMG_20220927_182054861 by Alan Jockmans, on Flickr

Een ander punt was de achtergrond. Hiervan was ik aanvankelijk erg tevreden, maar er waren toch wat gebreken aan. Deze was geschilderd op een vezelplaat (die als achterkant van dezelfde ikea-kast diende  ::) ::) ) In feite drie stukken van die plaat, die niet zo heel goed aan elkaar gelijmd waren. Op de foto is de voeg ertussen goed te zien:

IMG_20220814_230235089 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik ben daarom opnieuw begonnen, op degelijke MDF van 3mm ditmaal. Ik wilde het landschap ook wat meer gedetailleerd weergeven, opdat ik meer de sfeer van de uitgebeelde streek (West-Henegouwen) kon oproepen. Ik ben begonnen met de wolken, daarna het landschap, en tot slot details als huizen en bomen. De achterste lagen hebben met de airbrush een lichte film over zich gekregen om meer diepte te creëren. Het resultaat is fijn, al zal ik in de toekomst in betere verf investeren.

IMG_20221001_162118174 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20221001_182122902 by Alan Jockmans, on Flickr

Verder heb ik ook de huisjes nog wat verder afgewerkt. In de meeste gevallen ging dit om wat extra verf of een detail hier en daar. Wel heb ik even een Florisiaanse uitspatting gemaakt met dit kleine duivenhok, gemaakt uit restjes deuren, ramen en golfplaat. Dit was een leuk klein projectje, en een karakteristiek detail op de baan.

IMG_20220928_000247158 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20220929_214458150 by Alan Jockmans, on Flickr

Een ander leuk detail zijn de typische lantaarnpaaltjes. Deze zijn op basis van de gelazerde betonpalen van Dirk Vanden Berghe, waarop ik schaal Z lantaarns heb gekleefd. De leds zijn functioneel, maar ga ik op een later ogenblik nog eens aansluiten.

20221013_224607 by Alan Jockmans, on Flickr

Het echte werk begon een paar weken terug. zoals gezegd moesten de bakken verstevigd worden, en bovendien wilde ik een nieuw schaduwstation, ik was geen fan van het systeem met schuifbakken dat ik in Puurs gebruikte.


IMG_20220927_183813910 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik sprak af met Evan om een weekend lang een stevige workshop te doen, waarbij zowel de baanbouw als de uiterlijke afwerking aan bod kwam. Samen pakten we de bouw hiervan aan, en ik leerde ook hoe ik het groen beter kon aanpakken, spleten onder de gebouwen kon wegwerken, eenvoudig water kon maken enzovoort. Het was een bijzonder leerrijke ervaring, en de baan kon grotendeels worden afgewerkt.

20221008_161658 by Alan Jockmans, on Flickr

En dan was er uiteindelijk de echte première op MTD. De baan is nu zo goed als 'af', er zullen enkel nog wat bijkomende details komen zoals draden en omheiningen, de bedoeling is om tegen de volgende keer ook de verlichting werkend te krijgen.

20221022_095407 by Alan Jockmans, on Flickr

20221021_195544 by Alan Jockmans, on Flickr

20221023_091837 by Alan Jockmans, on Flickr

Bij deze ook enkele prachtige detailfoto's die Evan maakte.

Photo by Evan Daes by Alan Jockmans, on Flickr

Photo by Evan Daes by Alan Jockmans, on Flickr

Na een zwaar weekend staat de baan nu terug thuis, pas volgend jaar gaat ze terug naar buiten. Daarover later meer.  ;)

Modelbouw is een kunst

RoDY

Alan! De make-over van deze baan is echt wel 200% geslaagd.
Hij was al prachtig, maar nu is ie echt af 👌.

Jammer genoeg heb ik er niet kunnen bij zijn op de MTD expo. Nu volgend jaar is niet zo ver weg meer. 😉


mark7758

Complimenten. Super gedaan.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

DFS

Ziet er knap uit, heb ook helaas MTD moeten missen, zal voor een volgende keer zijn!

daylight

SCHITTEREND werk! Echt belgische koterij.

https://www.youtube.com/watch?v=IsKDryrxc80






Citaat van: RoDY op 25 oktober 2022, 15:02:05 PM
Alan! De make-over van deze baan is echt wel 200% geslaagd.
Hij was al prachtig, maar nu is ie echt af 👌.

Jammer genoeg heb ik er niet kunnen bij zijn op de MTD expo. Nu volgend jaar is niet zo ver weg meer. 😉

HO_COMP_FAN

Hi Alan,

zeer mooi sfeer gezien op je baantje tijdens MTD Expo afgelopen zondag.  Pracht werk.

De bovenstaande foto's verduidelijken ook je aanpak.

Succes nog met je verdere projecten.

gr
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Stedahult

Idd, fijn baantje, aardig ventje ernaast
Mvh. Steef

trainspottingjr

Hi Alan,

je mag terecht trots zijn op wat je gepresteerd hebt hoor.

uw creatie tijdens de MTD expo uitermate bewondert en telkens waren er nieuwe details die me opvielen. Puik werk man, kijk alvast uit naar de volgende projecten vanuit jouw magic fingers.
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

SuSke

#280
Leuk om het verhaal achter de finale make-over te lezen.

Je was inderdaad een van de blikvangers op onze tentoonstelling.
Nog veel succes in het tentoonstellingsmilieu, zeker nu je deel van die 'familie' bent.
Nogmaals bedankt om er toch te staan, ondanks de laatste spurt die je getrokken hebt.
We zien elkaar nog meer.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mahtoska1

Ik heb de baan mogen bewonderen afgelopen weekend. Top baan!

D_Loc

Het is inderdaad een prachtig baantje!

Hierbij de video die ik ervan heb gemaakt: https://youtu.be/5e43vNGCU1c
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Jappy

Wat een mooi baantje! Lekker rustig dorpssfeertje, dat heeft wel wat. Ik hoop dit in de toekomst nog eens in het echt te kunnen bekijken aangezien ik helaas niet op de beurs ben geraakt. Het filmpje smaakt alvast naar meer.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.