Opendeurdag werkplaats Melle 30-03-19

Gestart door Val-Rikard, 19 april 2019, 17:34:49 PM

loebaske


ah OK, heb daar geen foto van met losse kabels....
Zou anders die vraag gesteld hebben aan de man die deze loks in onderhoud had...


loebaske


De vraag is gesteld...
Vermoed dat dit een smeerpunt is voor de aslagers...alhoewel enkel op één punt.

Van het moment ik antwoord heb, post ik het hier.

Val-Rikard

Citaat van: loebaske op 05 mei 2019, 16:31:18 PM

De vraag is gesteld...
Vermoed dat dit een smeerpunt is voor de aslagers...alhoewel enkel op één punt.

Van het moment ik antwoord heb, post ik het hier.

Als je goed kijkt dan zie je dat dit geen smeerpunt is, de kabel is namelijk met twee bouten vast geschroefd op het platte uiteinde van de kabel.

loebaske

#19
Bon wat uileg ontvangen, die rode kabel is een snelheidsmeter + een controle over het doorslippen van de traktie motoren, is ook een beveiliging voor deze motoren. Als deze niet centraal gelijk lopen komt de machine tot stilstand.
Alle rode kabels zijn elektrisch, waar dan ook in de resente loks. Merk ook de aardingslint die aanwezig is op de as.



Bij oude diesels was de controle op de amperase van de 2-4 motoren.
Hopelijk is het een antwoord op de vraag.
Wie meer weet mag het gerust posten.

nmbssncb

Bedankt Eric.  Het antwoord roept natuurlijk weer een serie andere vragen op, maar we houden het hier voorlopig maar bij.  Er komen vast nog wel wat reacties.

En ja, die platte verbinding lijkt mij inderdaad een (massa)doorverbinding tussen het vaste en verende deel van het gemotoriseerde draaistel.
Willy