Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Alan On Track

Citaat van: evan op 29 september 2021, 11:59:45 AM
Dat zijn roco line aandrijvingen?


Jep, die hebben wel nog zo'n systeem met magneetspoel. Die ga ik niet onder de baan kunnen steken, maar kan ik met wat handigheid wel in het landschap verbergen moest ik deze alsnog gebruiken. 
Modelbouw is een kunst

Floris

ik zou dr gewoon degelijke motoraandrijvingen onder knopen, onder de baan. Als je zo'n heel stuk stad gaat bouwen steek je wel zoveel werk in je baan dat je niet moet gaan zitten emmeren over een paar tientjes extra voor een handvol wisselaandrijvingen. Ik gebruik zelf trouwens tortoises. Verkrijgbaarheid is vaak een drama maar tis mooi spul.

Wat betreft je eerdere vraag digitale treinen/digitale wisselaandrijvingen, ik had hier al eens een schemaatje neergezet qua baan aansluiten, dat gaat gewoon uit van analoge wisselbesturing. Elke wisselaandrijving hangt met 1 draad aan de massa en de andere gaat naar t bedieningspaneeltje waar elk wissel een eigen schakelaartje heeft.

DSC_0857 by Floris Dilz, on Flickr

het bedieningspaneeltje is in dit geval een brooddoosje met schematisch het sporenplan erop met op de plek van elk wissel een schakelaartje (en eentje extra voor de overweg, want die is ook niet automatisch, tis allemaal heel simpel gehouden, het denkwerk moet je zelf doen)

DSC_1372 by Floris Dilz, on Flickr

De baan bedien je dus zittend bij t bedieningspaneeltje met in je hand een lokmaus om de treinen te bedienen, de wissels bedien je op t bedieningspaneeltje.

Heb je digitale wisselaandrijvingen, dan knoop je de wisselaandrijvingen niet aan een apart stroomcircuit, maar aan de rails en bedien je de wissels ook met de lokmaus. Zit je op de maus dus steeds te schakelen tussen wissels en locomotieven en je hebt geen overzichtelijk paneeltje waarop je de wissels kunt zien en je aan de schakelaartjes al ziet welk wissel en welke stand staat maar je moet alle wisselnummers zelf onthouden. Bovendien hebben digitale aandrijvingen een decoder en zijn dus duurder.
Waarom je desondanks misschien tóch digitale wisselaandrijvingen zou willen? nou, misschien wil je met een draadloze muis kunnen rondlopen en toch de hele baan bedienen, of electronica is je hobby en je wilt de hele baan computergestuurd laten rijden.

hoop dat een en ander wat duidelijker is zo...

Alan On Track

Bedankt Evan en Floris voor al jullie hulp, ik denk dat ik met jullie tips terug aan de slag kan.  :) Enfin, ik ga me even terug op mijn thesis storten nu, maar ik weet nu wat doen met mijn ontspanningsmomenten de komende maand. Ik denk dat een afzonderlijk bedieningspaneeltje voor de wissels het meest interessant zal zijn voor mij. Het gaat tenslotte maar om drie wissels, en het lijkt me handiger om mee te werken (ik zie het niet zitten telkens te moeten 'zappen' tussen treinen en wissels op de maus  ;D ;D).

Ik heb ook een nieuw, en min of meer definitief baanplan uitgetekend, in lijn met het nieuwe sporenplan. Ik heb ook de tramweg aangepast en de nogal onhandige situatie met twee niveaus vervangen door een lange boulevard die uitloopt in een rotonde.

De evolutie
Plan 1:

img008 by Alan Jockmans, on Flickr

Plan 2:

img008 by Alan Jockmans, on Flickr

Huidig plan (er is een klein randje afgesneden met het scannen, maar het geeft de juiste indruk):

img009 by Alan Jockmans, on Flickr

Dit plan is veel minder druk dan het vorige, ik heb meer plaats voor scenery en ik moet mijn trammetjes niet te fel laten klimmen. De brug over de sporen is optioneel, ik ga nog zien of ik deze al dan niet laat vallen bij het opbouwen van het landschap. De focus komt ook meer te liggen op de achtergevels van de gebouwen langs het spoor. Ik heb de zee aan ramen, schoorstenen en koterijen, zoals deze bijvoorbeeld op de Noord-zuidverbinding of langs spoorlijn 161 te zien is, altijd zeer karakteristiek gevonden en het past geheel in de sfeer en het thema van mijn baan. 

IMG_20200426_172231600 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200426_172408727 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Floris

nou, bouw maar zou ik zeggen, dat wordt leuk! Bouwvolgorde lijkt me ook goed: eerst een beetje geoefend op de voorgevels, daarna het echte werk: de achtergevels! 8)

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RUNE

Ik kijk uit naar de vorderingen, dit gaat tof worden.  Ik zou opteren om de brug in het baantje op te nemen, een bouwwerk waar je je in kunt laten gaan (uitleven) want hiervan bestaan er in het Brusselse (of andere steden zoals Luik enz..) prachtexemplaren met art-deco kenmerken. Doen zou ik zeggen  :) :) :) Je krijgt dan ook nog wat extra diepgang.

SuSke

Je baantje komt meer en meer op een prominente plaats op de tentoonstelling staan Alan.

Wordt echt een droom om dit baantje verder te zien groeien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jappy

Ik heb het wel voor die grauwe achterbuurtsfeer aan de spoorkant. Dt vormt altijd zo'n leuk contrast met de niet zelden prachtige gegevels aan de straatzijde. Ik kijk er naar uit!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

DFS

Heb je een flexibele wisselkit van tillig overwogen? die zijn niet bijster moeilijk in elkaar te steken en flexibel dus...

marimon

Dat ik dit draadje nu pas ontdekt heb! Verbijsterend mooi en ben mij verplicht dit te blijven volgen.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Alan On Track

De straatwaarde van Zwanzebeek is toegenomen met een paar duizend kinderkopjes. De afgelopen dagen op elk vrij ogenblik met hand en potlood gekerfd in de schuimplaat... Nu de gaten nog dichten en uitdenken hoe ik de ruimte tussen de tramsporen ga opvullen.

IMG_20211001_192308395 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20211002_000323487 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Val-Rikard

#386
Prachtig werk, leuk product dat pluimkarton !  ;) De binnenkant van de sporen kan je eventueel doen met Sculptamold, dit werkt vlot.
Dit kan je nagenoeg op dezelfde wijze bewerken en bezit dezelfde kleur.
Met een wielstel of oude wagon kan je de nodige sleuven langs de sporen voorzien.
Dit is ook optisch het mooiste want je sleuf is beperkt tot de afmetingen van de flens.
Tijdens het bouwproces goed testen op vlotte doorgang en functionaliteit.
Op onderstaande afbeelding gebruikte ik nog pluimkarton, dat lukt ook.



Op de foto hier onder is het spoor afgewerkt met instant vuller, maar dat droogt te snel.
Je hebt geen tijd om te boetseren of vorm te geven, vlak lukt nog wel.
Met Sculptamold lukt dat wel.


sdz1976

Het is idd al  een mooi geduldenwerkje die je daar hebt. Bij voordedok hebben we tussen de sporen ook gewoon de goal gelegd. Wel opletten dat je sporen overal hoog genoeg komen ivm het poetsen van de sporen.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

....je hebt echt hélemáál geen pest zin in die thesis he? ;D
goe bezig, moet ik zeggen. 8)

Alan On Track

Oh, geen zorgen hoor, Floris, met mijn thesis vlot het ook. Wanneer je echter heelder dagen midden-19de-eeuwse bevolkingsregisters zit te analyseren is af en toe pauze nemen om wat te bouwen een welkome afwisseling  ;D

IMG_20211002_110225808 by Alan Jockmans, on Flick

Bedankt voor de tip, Rik, ik zal beginnen met een test met pluimkarton, omdat ik dat hier nog veel voorhanden heb.
Modelbouw is een kunst