Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

digitale systemen

Gestart door nick_9450, 31 augustus 2006, 19:29:49 PM

dikken

Van mijn eigen collectie weet ik dat wel, maar als je eens een trein meeneemt om op de clubbaan of bij een vriend te laten rijden, kan je dit wel tegenkomen.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Greg

Mja maar das gewoon eens even afspreken. Staat er een loc op de baan met dat nummer en weet hij het niet toets dan even het nummer in en dan weet je het ook dusja.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

wikumodelbouw

citaat:
Geplaatst door INFO

Wilbert,

Ik had het niet over de Software, maar over de hardware.
Je hebt in je PC een ISA slot nodig.
De kaart voor in je PC ondersteund alleen het oude motorola format, dat wil dus zeggen dat bij de Motorola New Format decoder functies niet werken, dus ook de functies van de MFX en FX decoders doen het niet. Dat bedoelde ik met achterhaald.

En als je Software zoekt of wil hebben voor DOS, dan weet ik nog wel een Freeware programma. Waar ook echt alle




Hallo Info,

Inderdaad als je dat bedoeld met achterhaald ben ik het wel een beetje met je eens.
Ik heb zelf nl ook een pc controlcard van softlok maar die gebruik ik eigenlijk alleen als tweede digitaalsysteem voor het aan sturen van wissels de trein bewegingen worden geregeld via het eerste digitaalsysteem dmv een Intellibox.
Ik moet zeggen dat dit perfekt werkt als deze systemen parallel naast elkaar lopen en aangestuurd worden via Softlok.

Gr
Wilbert

INFO

citaat:
Hallo Info,
Ik heb zelf nl ook een pc controlcard van softlok maar die gebruik ik eigenlijk alleen als tweede digitaalsysteem voor het aan sturen van wissels de trein bewegingen worden geregeld via het eerste digitaalsysteem dmv een Intellibox.
Wilbert


Wilbert,

Wat is hier de dieperliggende gedachte achter, oftewel wat heeft het voor nut de wissels door een ander systeem te laten besturen. Ik ben er van overtuigd dat als je dat alleen door de Intellibox laat doen het ook perfect zal werken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

wikumodelbouw

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Hallo Info,
Ik heb zelf nl ook een pc controlcard van softlok maar die gebruik ik eigenlijk alleen als tweede digitaalsysteem voor het aan sturen van wissels de trein bewegingen worden geregeld via het eerste digitaalsysteem dmv een Intellibox.
Wilbert


Wilbert,

Wat is hier de dieperliggende gedachte achter, oftewel wat heeft het voor nut de wissels door een ander systeem te laten besturen. Ik ben er van overtuigd dat als je dat alleen door de Intellibox laat doen het ook perfect zal werken.



Info,

E?n van de voordelen van dit tweede digitaalsysteem is bv als je een ringleiding legt en de controlcard dus op een losse booster aansluit dat de wissels geheel apaert van het andere digitale systeem zitten.
Je digitale van de baan wordt dus niet extra belast.
Een tweede voordeel is als je een grote baan hebt dat het gehele systeem dus ook iets sneller zal reageren.
Dit omdat het systeem direct in de computer zit en je dus niet met een seriele kabel hoeft te werken.

GR
Wilbert
Met een intellibox werkt het natuurlijk ook.

INFO

Wilbert,

Ik vind beide geen optie om het op deze manier op te lossen.
De snelheid van het systeem is niet afhankelijk van de seri?le poort, maar afhankelijk van de snelheid waarmee het digitale systeem de wissel en lok commando's verwerkt. Dat zijn per protocol vaste tijden, dus daar zal je kaart in de PC niets aan veranderen.

Je zult een wissel toch echt minimaal 100ms moeten aansturen. Anders gaat het wissel niet om.
En zo te zien wordt de Intellibox alleen maar in Marklin mode (interface protocol) ondersteund.

Als je software gebruikt welke de Intellibox in zijn extended protocol aanstuurd, zullen een aantal zaken sneller, beter en anders werken dan nu.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

wikumodelbouw

citaat:
Geplaatst door INFO




Hallo info,

Misschien dat ik je niet goed begrijp maar wat bedoel je met als de intellibox met een ander interface protocol (marklin) wordt aangestuurd zal het een en ander wel eens anders zijn.

Wilbert

INFO

Wilbert, ben je op de hoogte van de werking van de Intellibox?

De Intellibox is compatibel met het Interface protocol van de 6050/51 van Marklin. Dit is kortweg P50. Hiermee wordt de Intellibox benadert als of het een Marklin Centrale is en een Marklin Interface.
Dit levert een zelfde vrij trage manier van aansturen op. Alle aangesloten S88 modules worden constant ingelezen. En er is geen sprake van informatie die uit de Intellibox gezonden wordt. Dit is dus gedaan om te kunnen werken met oude software voor het Marklin systeem, zoals SoftLok.

Het P50Xa of P50Xb protocol dus het eigen Intellibox interface protocol, biedt de mogelijkheid om de informatie welke uit de Intellibox komt zoals het ingestelde format en snelheidsstappen van de ingebruik zijnde decoders, te melden aan de software, zodat deze de decoder met de juiste snelheidsstappen kan aansturen.
De S88 wordt niet meer constant ingelezen. maar de Intellibox kijkt via het xEvent commando, of er veranderingen hebben plaatsgvonden.

Via het LocoNet protocol wordt er zelfs niet meer op xEvents gescant, maar wordt iedere verandering direct over het LocoNet zelf en de RS232C gemeld. Deze manier van aansturen heeft bij mij de voorkeur. Via het LocoNet is de Intellibox met meerdere PC's aanstuurbaar.
Dus als je meer uit je Intellibox wil halen, gebruik je software welke gebruik maakt van P50Xa/b of het Loconet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Amaai [:0],volgens mij heeft Info de Intellibox uitgevonden,hoe kom jij toch aan al deze informatie zeg.
Werkelijk wonderbaarlijk.[;)]
Moet wel leuk zijn als je er echt alles over weet.[:I]

INFO

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Amaai [:0],volgens mij heeft Info de Intellibox uitgevonden,hoe kom jij toch aan al deze informatie zeg.
Werkelijk wonderbaarlijk.[;)]
Moet wel leuk zijn als je er echt alles over weet.[:I]



Ervin,

Hoe ik aan deze informatie kom? Dat is toch niet zo moeilijk.
www.uhlenbrock.de
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Wel het is nu net om de reden zoals INFO het beschrijft dat ik een paar jaar geleden mijn website ben begonnen.

INFO

citaat:
Geplaatst door hans

Wel het is nu net om de reden zoals INFO het beschrijft dat ik een paar jaar geleden mijn website ben begonnen.



Oh, en wat is daar mis mee, zoals ik het beschrijf? Is dat niet duidelijk, staan er onwaarheden in, kortom wat is er mismee?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Amaai, ben jij een negatief ingesteld persoon.
Ik bedoel het hier juist uiterst positief, je vertelt de volledige waarheid en laat juist de mooie kanten van Loconet naar voor komen. Zelfs Uhlenbrock heeft dit ingezien, kijk maar hoe ze zelf het Loconet systeem promoten.

wikumodelbouw

Hoi Info,

Bij de nieuwe versie van softlok kun je buiten Marklin ook kiezen voor Het TC/Intellibox programma,
Maak de software dangebruik van P50xa/b.

Gr
Wilbert

INFO

citaat:
Geplaatst door hans

Amaai, ben jij een negatief ingesteld persoon.
Ik bedoel het hier juist uiterst positief, je vertelt de volledige waarheid en laat juist de mooie kanten van Loconet naar voor komen. Zelfs Uhlenbrock heeft dit ingezien, kijk maar hoe ze zelf het Loconet systeem promoten.




Hans, dan is het misschien verstandiger, om het iets duidelijker of met iets meer woorden te verwoorden, zodat het maar voor een uitleg vatbaar is.
Alleen de waarheid ligt in het midden.