Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Soldeerbout en welk 'soldeersel'?

Gestart door amest, 29 augustus 2006, 21:12:48 PM

Frank_N

Op mijn baanontwerp heb ik de draadjes rechtstreeks aan de railschoentjes gesoldeert [:I] of dat uiteindelijk goed werkt valt dus nog te bezien. Het ziet er wel netjes en zonder brandplekken uit. Ik bedoel dus zonder gesmolten bielzen. Om de contactzekerheid te waarborgen zijn er aan practies ieder schoentje draadjes gesoldeert, die onder de layout weer aan elkaar gesoldeert zijn.  

Hoop dat je er wat mee kunt, Frank.
Groet van Frank

Gerolf

Draadjes aan railschoentjes solderen is naar mijn mening geen duurzame oplossing. Dan moet je nog rekenen op een goed contact tussen het "schoentje" en de rails. Solderen aan de rails zelf is mijns inziens de enige betrouwbare methode.
Over soldeerbouten en -stations: in de laatste Elektuur (november '06) staat een uitgebreide vergelijkende test.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Gerolf,
Ik ben zelf geen lezer of abonnee van Elektuur. Is het mogelijk om de voorkeur vn Elektuur hier op het forum te zetten ?
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Volgens Elektuur:

Beste beginnersbout: STAR TEC ST301 (?40)
Beste middenklasser: ERSA RDS80 (?180)
Beste geteste: WELLER WD1M (?420)

Let wel: het gaat hier om soldeerstations, en er is getest vanuit het elektronicus-standpunt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw