opberg digitaal

Gestart door Tom, 20 augustus 2006, 22:54:09 PM

Jurgen

Jullie beginnen hier allemaal te flippen precies. Op de meest eenvoudige vragen worden de meest complexe antwoorden gegeven. Beetje vreemd.

Maar om te antwoorden op de oorspronkelijk vraag:
Als een decoder 24 (of 48) uren niet onder stroom gestaan heeft, schakelt hij zich automatisch terug naar de beginstand. Dwz het licht wordt uigeschakeld, laatst gebruikte snelheid wordt op 0 gezet.
Dit gebeurd automatisch bij M?rklin.
Instellingen zoals optrek- en afremvertraging blijven wel gewoon staan zoals jij ze ingesteld hebt.
Dit heb ik ooit eens gelezen in een boekje waarop "handleiding" gedrukt stond. Spannend boekje hoor, een echte aanrader.
Hoe het met Systems werkt, dat weet ik niet. Maar ik veronderstel dat het daar gewoon hetzelfde is.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

INFO

Jurgen,

Ik denk dat het toch iets complexer is.

De centrale is de baas namelijk. En hoe deze zijn laatste gegevens onthoud is per Merk en Type anders.

Op decoder niveau, is het ook verschillend per Merk en Type.

Zolang de centrale niet uit is geweest, en je neemt een decoder van de baan, dus hij is stroomloos, is het afhankelijk van het merk en type hoe de decoder daarmee omgaat. Dat kan varieren van enkele minuten onthouden tot altijd de laatste gegevens onthouden.


De opmerking dat de snelheid na een tijdje terug gaat naar nul vind ik persoonlijk een beetje vreemde opmerking. Ik ga er namelijk van uit dat als iemand zijn baan opruimt of afsluit, dat hij eerst alle treinen tot stilstand laat komen, en daarna de centrale uitzet.
Maar goed dat zou ik doen.

Dus eigenlijk begrijp ik het probleem van Tom nog steeds niet. Te meer natuurlijk omdat er geen probleem is.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jurgen

Dat van die snelheid heb ik toen ook gelezen in die handleiding. Ik denk dat dit vooral bedoeld is voor hele grote banen waar men alles automatisch laat gebeuren, zoals in een museum ofzo. Daar zetten ze 's avonds de schakelaar uit en valt alles stil. 's Morgens schakelaartje weer aan en alles rijd weer mooi verder. Afin, dat denk ik h?.
Ik ben er ook geen expert in. Datgene wat jij verteld ga ik dus ook niet tegenspreken. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.