Märklin M2 rijtuigen tijdperk IV

Gestart door doomslu, 20 januari 2018, 13:33:42 PM

Als Märklin een set rijtuigen M2 zou uitbrengen die zich situeert in tp IV, dan:

koop ik een set groene
20 (17.9%)
koop ik een set bordeaux
20 (17.9%)
koop ik zowel een groene als een bordeaux set
35 (31.3%)
koop ik meer dan één set groene
3 (2.7%)
koop ik meer dan één set bordeaux
3 (2.7%)
koop ik meer dan één set groene en meer dan één set bordeaux
4 (3.6%)
laat ik dat aan mij voorbijgaan wegens geen interesse of niet passend bij m'n schaal of tijdperk
27 (24.1%)

Totaal aantal stemmen: 112

the_gold

Hadden ze inderdaad beter enkele uit de 4e periode samen met de 1.002 uitgeleverd.

Metpetergaathetbeter

De eerdere groene waren tijdperk 3 en ????(was 4 of 5)

SuSke

Citaat van: JerryCrazy op 11 januari 2026, 22:16:42 PM...
Dat is niet moeilijk te realiseren, het is alleen maar een kwestie van schilderen en markeringen aanbrengen.

en goodwill.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loco

Ik weet niet of het zo simpel is als jullie wel beweren. Als ik me niet vergis is wel degelijk een merkbaar verschil tussen de oude en nieuwe versie van de M2's. Ook in model. Alle M2's hebben na een revisie onderaan de kast een versterkingsband gekregen over de volledige lengte. Die is goed zichtbaar op foto's. Die zou Märklin dan ook moeten aanbrengen.
Märklin moet daarvoor de matrijs aanpassen. Dit hoeft niet noodzakelijk een nieuwe matrijs te zijn. In sommige gevallen kunnen ze dat ook op een oude matrijs waar ze materiaal moeten wegnemen met bvb vonkerosie. Ze kunnen die matrijs daarna niet meer gebruiken om de eerste versie uit te brengen, want materiaal toevoegen aan een matrijs is minder eenvoudig of onmogelijk.
Tenzij je tevreden bent met iets wat erop lijkt. Dan hoeft Märklin niets te doen en is tampondruk snel en gemakkelijk uit te voeren.
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be en https://www.3d-studio.be

JerryCrazy

Märklin heeft al de bordeauxrode treinen met rookstrepen gemaakt, dus normaal gesproken hoeft er niets te gebeuren, tenzij ik me vergis.

Sicco

Je vergist je niet. Misschien hoogstens de A die nooit in het rood is gemaakt, maar aangezien er 30 A's waren op 600 rijtuigen en de meeste treinen één of meerdere AB's hadden, lijkt me de A niet het belangrijkste rijtuig. In elk geval niet in de zin dat dit de hele boel zou moeten tegenhouden.
Bovendien waren er ook groene M2's vóór de verstevigingsrand in tp IV, dan wel inzetbaar tot ruwweg 1980

JerryCrazy

De A10 is heel recent en is maar één keer uitgebracht. Ik denk dat Märklin een mal heeft ontwikkeld die Klein Modellbahn destijds misschien niet had voorzien (ik weet het niet zeker).
Märklin heeft nu alle varianten, maar niet in alle kleuren.

Ze zouden bijvoorbeeld ook een Lovers Rail-set voor Nederland kunnen maken met deze nieuwe mal. (4 rijtuigen A10)
Ik weet niet of het een succes zal worden, maar deze trein was de eerste geprivatiseerde trein in Nederland.

Sinds 2001, Märklin heeft 17 (!) verschillende nummers van M2-rijtuigen uit tijdperk 3 uitgebracht.
2 sets in 2001, 1 set in 2015, 2 sets in 2021.

loco

Vanaf 1978 werd de eerste grondige revisie van de M2-rijtuigen in de Centrale werkplaats van Mechelen doorgevoerd. Hierbij werd een belangrijke roestvorming aan de onderzijde van de flanken vastgesteld. Daarom werden deze rijtuigen voorzien van een verzwaarde onderrand van ongeveer 30 cm hoog. Alle rijtuigen hebben daarna in de loop van de volgende jaren deze versteviging gekregen. (kot uit een artikel dat jullie volledig kunnen lezen op https://www.cooltrain.be/index.php/grote-treinen/rijtuigen/nmbs-m2-rijtuigen)

Deze onderrand is niet te zien op het model van Märklin. Dus al haar modellen dateren van de periode vóór dat deze onderrand is aangebracht.
Misschien hoeft deze rand niet voor de meeste modelliefhebbers die tevreden zijn als het rijtuig maar gelijkt op het echte voorbeeld. Dat hoeft ook niet als je niet kritisch bent. Als het maar goed bolt en niet ontspoort, dan zit je zeker bij Märklin goed. En trouwens geen enkel model is perfect.
Maar wat mij betreft is dit toch een opvallend detail. En als Märklin wil, kan ze dit gemakkelijk realiseren door de matrijs bij te werken. Daarna zouden ze nog vele varianten kunnen uitbrengen die wel correct zijn voor wat tijdperk IVb en V betreft.
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be en https://www.3d-studio.be

JerryCrazy

In werkelijkheid gaat het om een zeer dunne zichtbare lijn die niet door Märklin wordt weergegeven. Ze hebben alleen de markeringen op plaatjes op de recentere versies verwijderd. (in tijdperk 3 en vóór 1978 stonden de markeringen op plaatjes onder het chassisniveau).

Op deze foto is de lijn duidelijk te zien:

Op deze tweede foto zijn de aangebrachte platen zonder de lijn goed te zien:

Märklin heeft voor de gemakkelijke oplossing gekozen om geen nieuwe mal te maken voor slechts één lijn.

Zoals je zegt, de groene versies hadden beide versies.

Sicco

Inderdaad, en bij de eerstere tp IV-V versies (trekduw, IJssellijn) is er ook niemand over gevallen, dus bij een uitgave van groene tp IV zal dat dan ook niet gebeuren.

Metpetergaathetbeter

Ik heb altijd gezegd dat die verstevigingbalken ontbraken.... anderzijds als je ziet dat er Piko en Markin M6'en verkocht geraken(slagen te verkopen) weet je het wel..........