Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Lima 1220 naar wisselstroom digitaal marklin

Gestart door n/a, 19 augustus 2006, 17:28:56 PM

n/a

Hallo,

Ik heb een vraag ik wil een lima 1220 NS ombouwen naar wisselstroom digitaal.
Kan de motor blijven zitten?
Wie kan mij duidelijk uitleggen hoe je dat het beste kan doen.
Wat voor decoder/motor?enz. ik moet gebruiken.?


INFO

#1
Ja, de motor kan gewoon blijven zitten.
Mogelijke decoders

Kuehn T125 of T145
Uhlenbrock 76420
Viessmann decoders
Tams decoders
Marklin decoders

Decoders voor een gelijkstroommotor en het Motorola format om het in het algemeen te omschrijven.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

#2
Dan weet ik dat vast.

En met de draden werkt dat hetzelfde als bij marklin motoren.
Deze heb ik meerdere omgebouwd.
en de wielstellen moet die ook veranderd worden wat het is een 2-rail versie. Wat voor dan?
De sleper waar kan ik die het beste plaatsen?

n/a

#3
Je kan ook een ESU 52600 "LokPilot" decoder proberen.

Los daarvan:

De wielen moet je niet veranderen, je verbindt in de lok de draad van de contacten van de 'rechterwielen' met die van de contacten van de 'linkerwielen', dat is dan je ?ne pool (zwarte draad), en de sleper (misschien best onder het motordraaistel kleven ivm het gewicht?) wordt je andere pool (rode draad).

Verder twee draden naar de motor (grijs en oranje), wit en geel naar de verlichting, blauw als gemeenschappelijke voor je verlichting, klaar, voor wat elektrische aansluitingen betreft.

Verder kan je CV's configureren qua motor-regeling - ik heb geen ervaring met een Lima motor maar je zou eens de settings die men in de handleiding aanbeveelt voor de Fleischmann motor kunnen proberen (als de standaard settings niet al goed zijn, tenminste).

Peter

INFO

#4
citaat:
Geplaatst door M-Trein

Dan weet ik dat vast.

En met de draden werkt dat hetzelfde als bij marklin motoren.
Deze heb ik meerdere omgebouwd.
en de wielstellen moet die ook veranderd worden wat het is een 2-rail versie. Wat voor dan?
De sleper waar kan ik die het beste plaatsen?




De sleper plaats je onder het ongemotoriseerde draaistel, waarschijnlijk is deze daar al op voorbereid.
Voor de bedrading en hoe je het moet aansluiten lees je gewoon de handleiding die bij elke decoder is bijgesloten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

#5
In welke zin is een draaistel onder een Lima lok (1220 is al oud type) voorbereid voor het plaatsen van een sleper, Wim? Nooit van gehoord.

Peter

INFO

#6
Bij heel veel Lima modellen zijn inkepingen gemaakt om de omgebogen lipjes van een sleper in te kunnen opvangen en is er een gaatje met schroefdraad aanwezig voor het M2 schroefje voor de bevestiging van de sleper.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

#7
Zal best, maar niet op de Lima 1220 (heb er twee liggen).

erik de noorman

#8
Klopt, ik heb ook enkel lima's omgebouwd maar nooit eentje die reeds voorbereid was om een sleper te plaatsen.

Erik

n/a

#9
Nou ik ben net nog eens op zolder gaan kijken: ik heb bv:

1) een Lima BR103 in de Lufthansa kleuren, middenmotor, cardanaandrijving naar beide draaistellen: geen gaatje of ruimte voor lipjes of zo

2) een Lima E10 (die allereerste prototype uitvoering) in het blauw, ook middenmotor en cardanaandrijving naar beide draaistellen: die heeft in beide draaistellen een gaatje met iets wat schroefdraad zou kunnen zijn (lijkt dan wel meer op M3 dan op M2, maar heb 't niet gemeten), dat gaatje zit dan een beetje asymmetrisch in een (ondiepe, hooguit 1mm) uitsparing waarin een sleper zou passen - maar dan moet je het draadje nog ergens langsheen de lok in krijgen

Maar niet op de NS 1220, ook niet op de NS 1300. Het oorspronkelijke ontwerp van deze loks met ??n motordraaistel stamt nog uit de tijd dat 'digitaal' nog helemaal niet bestond in de modeltreinwereld.

Peter

n/a

#10
Dus moet je de sleper maar ergens tussen passen[?]

n/a

#11
De ruimte in de hoogte tussen onderzijde draaistel en bovenkant puntcontacten is natuurlijk van belang.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens. Eventueel moet je van het bodemplaatje van het draaistel wat wegvijlen of zelfs eruit snijden, om het pertinax plaatje van de sleper ertussen te kunnen lijmen, als de sleper z? niet tussen lok en puko's past. Houd ook rekening met het feit dat de puko's ter hoogte van de wissels hoger komen.

Heb er geen ervaring mee (rijd met beide rail-systemen, M? K-rails en Roco/Peco code100, zo heb je nooit ombouw-problemen, is met digitaal en IB al helemaal geen pbl meer).

Peter