Sven's Car (and Locomotive) shop - HLV 24 Ex Nord Belge + start HLV29 Jocadis

Gestart door DFS, 19 november 2016, 08:11:22 AM

Metpetergaathetbeter

the answer,my friend is blowing in the wind, misschien waren hier en daar ook verschillen op te merken zoals dat nog later ook het geval is/was, hing er misschien van af wie,waar en met wat de job moest afgeleverd te worden  :-\

Alberke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 januari 2021, 13:58:22 PM
the answer,my friend is blowing in the wind, misschien waren hier en daar ook verschillen op te merken zoals dat nog later ook het geval is/was, hing er misschien van af wie,waar en met wat de job moest afgeleverd te worden  :-\
Die kolenbak uitbreidingen waren inderdaad iets "van het huis"; improvisatie om niet zonder brandstof te vallen ergens halfweg.
Schilderen gebeurde bij een revisie, en dat was hopelijk volgens vaste normen.
Ik neem ook aan dat een Loc die van de fabriek kwam al eens een afwijking vertoonde; en dat werd dan wel rechtgezet als het paste.
Wat ik nooit begrepen heb was het gebruik van die lampen tot ver in de jaren vijftig-zestig.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Decapod

Modelbouw is en blijft interpretatie, hè, Sven. 't Moet allemaal niet perfect zijn, al was het maar omdat het vaak giswerk is. Wat juist voelt en coherent aandoet is vaak ok.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Citaat van: Decapod op 12 januari 2021, 17:57:22 PM
Modelbouw is en blijft interpretatie, hè, Sven. 't Moet allemaal niet perfect zijn, al was het maar omdat het vaak giswerk is. Wat juist voelt en coherent aandoet is vaak ok.

Inderdaad, ik probeer eerder de juiste 'sfeer' te benaderen, als dan eens een rivet niet klopt dan is dat zo. Daarom dat ik ook twijfel over die rode band, dat was inderdaad de huis standaard, maar de eerste jaren na de WOII waren er andere prioriteiten. Ook had elk depot zowat zijn eigen gebruiken vergelijk maar eens in een foto boek dezelfde loc met een verschillende stelplaats, je zal kleine variaties zien. Ik heb dit indertijd opgemerkt bij het superen van mijn HLV96, de trapjes zijn niet altijd identiek of de kolenbak op het dak, of het leiding werk.

DFS

Terwijl ik 'het rode lijn dilemma' even laat rusten werk ik verder aan wat anders. Het is nog niet echt weatheren te noemen maar gaat toch al iets verder dan de basiskleuren...

De vuurhaard
Painting details by Sven De Fruyt, on Flickr

De pomp, generator en buffers
Painting details by Sven De Fruyt, on Flickr

alles wordt waarschijnlijk nog wat bijgewerkt, maar eerst laten drogen...

Ik bedenk net dat dit draadje eigenlijk beter in 'ooit zal het klaar zijn' zou passen maar soit  :P

Rangeerduivel

Nee, het is eerder superen...! 8)
Met weatheren doe je net het omgekeerde, daar verberg je details mee!
Mooi, dat interieur! :P 8)
Ge gaat nog nen echten worden...

;)

Decapod

Citaat van: Rangeerduivel op 14 januari 2021, 18:37:08 PM
Ge gaat nog nen echten worden...

Wat mij betreft is 'm dat al hoor, Rudy,  ;) .

't Wordt alsmaar interessanter, Sven. Ik blijf met veel plezier volgen.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

DFS

Hallo, veel gebeurd, maar niets om foto's van te tonen. Laatste dagen vooral bezig geweest met decoder inbouw. Om de sound decoder weg te werken heb ik een deel van structuur van cabine weg gesneden. Hierbij iets te heftig ingevlogen met als gevolg dat ik een stuk afgebroken heb. Een geschilderd model solderen is niet echt een goede optie, dan maar de stukken gelijmd. Soit de decoder zit er wel in nu...

Vandaag wou ik de lampen installeren en aansluiten, bij het testen gemerkt dat deel van het chassis afgebroken was. meer specifiek de motorsteun. Dit is goed mogelijk want was een van de eerste stukken dat ik gesoldeerd had en waarschijnlijk iets te voorzichtig met de hoeveelheid soldeertin. resultaat de boel open en terug solderen. Alles zit nu terug in elkaar zoals het hoort en werkt terug naar behoren. juist de nieuwe decoder heeft nog wat afstelling nodig...

Hopelijk morgen wat tijd om de achterste lantaren te installeren...

Ander tof nieuws, er is een pakje binnengekomen vandaag...

New arrival by Sven De Fruyt, on Flickr
Bedankt voor de tip Rudy!

Rangeerduivel

Geen dank,
Hopelijk krijg jij hem rijdend,velen is het niet gelukt!

;)

Decapod

Dit wordt echt wel een draadje voor 'Ooit zal het klaar zijn'. Jij bent wel een mooie collectie aan het opbouwen.
Pech met die cabine. Welk deel heb je eigenlijk weggeslepen?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

leuk, meer stoom! rijdend krijgen zal wel lukken toch? gewoon stapje voor stapje, veel tussendoor testen, dan lukt dat vast wel. Bij een nieuwe kit een stuk makkelijker te doen dan bij een tweedehands ooit verkeerd gebouwd model (maar ook dat is lang niet onmogelijk)

Rangeerduivel

#251
Een eerste vereiste volgens mij bij de 29 is de verbindingen van de drijfstangen ed spelingsvrij te krijgen zodat dit drijfwerk niet zijdelings heen en weer kan slingeren want het is door die speling dat het in mekaar haakt en niet volledig synchroon werkt...
Zo heb ik het alvast ervaren.
De loc rijdt een 20 à 30cm en blokkeert dan tegen een onbekende weerstand, even vooruit of achteruit duwen en die weerstand is weg.
Eens die weerstand overbrugd rijd hij terug een eindje verder om dan opnieuw te blokkeren

;)


Floris

hm, als stangen teveel zijdelings kunnen slingeren en te los zitten kun je dr bij de draaipunten gewoon een stukkie dun metaaldraad (gewoon zo'n kopervezeltje uit een stuk luidsprekersnoer of 230V-snoer ofzo) tussen draaien (sla m om het pinnetje van t gewricht, dan de eindjes in elkaar draaien en kort afknippen zodat t niet opvalt) en kijken of t dan beter werkt.

vyncky

Citaat van: Floris op 16 januari 2021, 22:20:40 PM
hm, als stangen teveel zijdelings kunnen slingeren en te los zitten kun je dr bij de draaipunten gewoon een stukkie dun metaaldraad (gewoon zo'n kopervezeltje uit een stuk luidsprekersnoer of 230V-snoer ofzo) tussen draaien (sla m om het pinnetje van t gewricht, dan de eindjes in elkaar draaien en kort afknippen zodat t niet opvalt) en kijken of t dan beter werkt.

interessante tip...

Moeten die niet wat zijdelings kunnen bewegen om in "krappe" bogen te kunnen rijden?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Floris

ja, zou t dan ook alleen doen bij de stoomverdeling, als die tussen de drijfstang of koppelstang slingert of klem komt bij t cilinderblok ofzo. Een ander probleem dat je nog weleens tegenkomt is dat de voorste drijfas met zn koppelstangboutje de kruiskop meepakt, op te lossen door de kruiskop wat dunner te maken, korter koppelstangboutje in de eerste drijfas te gebruiken of ringetjes (ik neem daarvoor C-vormige stukkies plastic, kunnen de wielen op de assen blijven) tussen voorste drijfwielen en frame te steken zodat de as minder opzij kan, als dat lukt qua bochtenwerk.
Wat goed werkt qua storingszoeken als er zware punten in t drijfwerk van een loc zitten is de loc zachtjes laten draaien tot ie klem loopt en dan met een pincet alle stangen navoelen. Alle stangen waar je niet een beetje aan kan rammelen leiden je vanzelf naar t probleem... Maar goed, das allemaal spul dat op afstand ingewikkelder op te lossen is dan zelf even mn neus boven de loc hangen.