Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Gustave Boël Gondola

Gestart door PeterVG, 13 augustus 2016, 23:31:40 PM

PeterVG

Een leuk project om een unieke Belgische wagen om te bouwen.
Staalproducent Gustave Boël zette deze privé wagens wellicht in om staalproducten te vervoeren.



Een beeld uit de Antwerpse haven uit de jaren 60 van vorige eeuw.
Uit de collectie van Fernand Maes ( collectie in beheer bij MSC De Kempen)

Een vergelijkbaar type dat zonder buffers is uitgevoerd wordt door Amerikaanse troepen vervoerd.



Allemaal leuke inspiratie, nu nog deze wagen vinden op de Amerikaanse modelspoormarkt.

krisds

of je begint met een fleishmann catalogusnummer 5282.  ;)

PeterVG

Hij heeft deuren maar voor de rest kant en klaar. Dat lijkt me inderdaad een prima start. Goed gevonden Kris.
Fijn projectje

eve

Let op de verschillende draaistellen. Geschikte kan je hier vinden :

http://www.kadee.com/html/truck_and_wheel.pdf

Erik

Michael

Citaat van: eve op 14 augustus 2016, 08:42:56 AM
Let op de verschillende draaistellen. Geschikte kan je hier vinden :

http://www.kadee.com/html/truck_and_wheel.pdf

Erik

Erik wat beschik jij toch over een fantastisch arsenaal aan informatie, mijn complimenten.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Floris

Fleischmann heeft ook wagens met het goede type draaistel:
https://www.haertle.de/out/pictures/master/product/1/fleischmann-526303-hochbordwagen-ustc-spurh0.jpg
Met een beetje mazzel is de draaistelbevestiging dan hetzelfde, scheelt weer werk als je toevallig es tegen zo'n wagentje aanloopt.

PeterVG

Bedankt voor de tips mannen. Nu weet ik wat aan te kopen om weer een leuke Belgische wagen in mekaar te knutselen.
Trouwens over Amerikaanse draaistellen gesproken. Bij de NMBS werden ze wel meer gebruikt.
Hier een foto van een soortgelijk draaistel op een platte wagen. Blijkbaar werden de draaistellen onderhouden in Stockem. Deze wagen had er alvast zijn thuisbasis bij de dienst MA. Hij was speciaal uitgerust om bogies te vervoeren.
Dit wagentje was een Villach waarvan de houten bak verwijderd was. In HO makkelijk na te bouwen met het onderstel van een Lilliput Villach. Houten bak verwijderen en je hebt een prachtig metalen onderstel vol detail.



Foto uit de verzameling van Fernand Maes nu in beheer bij MSC De Kempen.
Ergens in de jaren zestig werd de foto genomen in Antwerpen.

krisds

Prachtig archief is dat toch, ik val toch regelmatig achterover van wat een diversiteit er allemaal rond reed op het net.

Floris

das geen villach maar een Linz. Nagenoeg zelfde onderstel, maar met vanaf de bouw al afneembare wanden, zo was het in vredestijd een kolenbak en in oorlogstijd kon er een tank op. Om dat soort ladingen vast te zetten zaten er op de zijkanten van het onderstel zware haken om lading met kettingen aan te bevestigen. Die haken zie je op deze foto nog zitten, vlakbij de bufferbalken. Een afgezaagde villach zou er net zo uitzien maar die heeft die haken nooit gehad. ;)

PeterVG

Aha, hartelijk dank voor deze waardevolle aanvulling Floris.