Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

NMBS legt treinbestuurders GSM verbod op

Gestart door dieselfreak, 26 juli 2016, 10:53:57 AM

dieselfreak

Niet meer dan logisch lijkt mij, dat hadden ze al veel eerder moeten doen:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160725_02399197?_section=62134121&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=regio-nb&M_BT=880723949798&adh_i=8d057abde53ab43941bc433f8d255679&imai=3e222286-e20a-45ee-aa98-72c4f4a2f019


Maar dat geldt eigenlijk voor iedereen die aan het verkeer deelneemt, dus ook autobestuurders, fietsers en voetgangers. Iedereen zit tegenwoordig maar heelder dagen op dat onnozel ding te tokkelen, bijzonder lachwekkend maar eigenlijk ook wel triestig om te zien. Hebben die mensen niets beters te doen vraag ik mij dan af?
MC

Klaas Zondervan

Op zich wel een goede maatregel. Maar hoe bereiken ze de treinbestuurder dan voor een dienstmededeling?
In NL gebruiken ze daarvoor de GSM van de bestuurder (die hier machinist heet). Geen idee hoe dat in België is geregeld.

vyncky

Ik dacht ook op die manier...

Bij iedere rit moeten ze hun code en treinnr doorsmsen, dat er bij problemen direct kan gebeld worden....

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Fretbol

Hopla, de zoveelste klopjacht op het rijdend personeel  >:(

Onze reglementering is al jaren heel duidelijk hierover: de dienst-gsm mag tijdens het uitvoeren van de dienst (of toch zeker tijdens het rijden met de trein) enkel gebruikt worden om een alarmoproep te beantwoorden.

Dit is de theorie maar in praktijk worden we meerdere malen per dienst opgebeld door permanentie, onderstationschef, treinbegeleider, tractieverdeler, regelaar, seingever enz... om praktische zaken/wijzigingen door te geven. Het treinnummer moet inderdaad per code doorgegeven worden zodat we steeds bereikbaar zijn via gsm en/of boordradio.

Deze morgen bvb opgebeld door het seinhuis met de vraag of ze het te vroeg open gekomen sein terug dicht mochten zetten. Daarna een telefoon van de tractieverdeler met de mededeling dat de volgende trein met 3 motorstellen ipv 2 gereden zou worden. Dan even later een telefoontje van de diensttabel met een wijziging in de diensturen van morgen en overmorgen. Op het einde van de dienst bij het overbrengen van de trein naar de bundel ook nog 2 telefoontjes om te overleggen waar de trein achtergelaten moest worden. Het gaat hier dus allemaal over werk-gerelateerde oproepen die geen alarmoproepen zijn.

Jammer genoeg zal men hier echter weer alleen maar lezen over het onverantwoorde gedrag van de treinbestuurder die privégesprekken voert of op een smartphone zit te tokkelen tijdens de dienst. Met de dienst-gsm zal er echter niet veel getokkeld worden want een smartphone is het zeker niet, het betreft nog altijd een oud type gsm waarmee je enkel kan bellen en smsjes sturen/ontvangen.

Iedere bestuurder of treinbegeleider zal ongetwijfeld af en toe wel eens een privégesprek voeren met de gsm maar dit wil nog niet zeggen dat dit altijd al rijdend zal gebeuren. Het resultaat van dergelijke maatregelen zal zijn dat geen enkel telefoontje behalve noodoproepen nog beantwoord zal worden door de machinisten en treinbegeleiders. We zullen eens zien hoe vlot alles dan in de praktijk nog zal rijden!

marc goovaerts

Bij De Lijn hier in Antwerpen is er een draadloze verbinding tussen bestuurders en dispatch. Een luidspreker in de ene richting, een telefoon in de andere.
Zelfs op de oudere trams.

De gsm/smartphone wordt dan ook alleen privé gebruikt. En véél gebruikt. Hoe jonger de bestuurder, hoe meer gebruik.
Zelf heeft me dat al bange momenten bezorgd toen ik nog net lijn 11 dacht te halen, maar de bestuurder volle bak vertrok terwijl ik voor de nog stilstaande tram liep en hij op zijn dingske aan het tokkelen was, in plaats van voor zich uit te kijken.

Havoc

Citaat van: Fretbol op 26 juli 2016, 12:37:52 PM
Onze reglementering is al jaren heel duidelijk hierover: de dienst-gsm mag tijdens het uitvoeren van de dienst (of toch zeker tijdens het rijden met de trein) enkel gebruikt worden om een alarmoproep te beantwoorden.

Dit is de theorie maar in praktijk worden we meerdere malen per dienst opgebeld door permanentie, onderstationschef, treinbegeleider, tractieverdeler, regelaar, seingever enz... om praktische zaken/wijzigingen door te geven. Het treinnummer moet inderdaad per code doorgegeven worden zodat we steeds bereikbaar zijn via gsm en/of boordradio.

Dit toont enkel aan dat een dienstgsm het slechte toestel is voor de job.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 juli 2016, 11:20:54 AM
In NL gebruiken ze daarvoor de GSM van de bestuurder (die hier machinist heet).
Nee hoor daar is een aparte voorziening voor GSM-R

Dat wordt al jaren gebruikt, voor communicatie tussen machinist en dienstleider.
Elke andere vorm van communicatie tijdens het rijden is onnodig en onwenselijk.

Fretbol

Wij beschikken ook al enkele jaren over GSM-R maar of je daarmee minder afgeleid zal worden dan bellen met een dienst-gsm?

VBS

#8
Wil wel even een aantekening maken voor het gebruik bij de NS wat betreft de gsm-r DEZE MAG DUS NIET AL RIJDEND ONDER DE 40KM/U GEBRUIKT WORDEN ,met andere woorden niet beantwoorden of trein stil zetten en gesprek voeren .
dit ter verduidelijking ,en de beperking onder 40 km/u is dat er dan naar een rood sein gereden kan worden en dus niet afgeleid wordt.
Bij defect raken gsm-r krijgt de treindienstleiding het telefoon nummer van betreffende treinbestuurder en geld,dezelde regel.
Verder dezelfde regel voor gsm dienst gebruik [bijsturing oid.] en de gesprekken moeten kort en bondig gehouden worden .Verder geluidsdragers zijn zo wie zo niet toegestaan in cabine en prive gsm moet uit staan zodat geen prive gesprekken gevoerd worden in de cabine.
Bert , tb bij NSR.
Modeltreinen met Belgische sfeer ...

Metpetergaathetbeter

dus eigenlijk zowel onder als boven 40 km/u  :-\

ward

Tjah.. Ze hebben weer iets nieuws om beneden de puinhoop nog wat zieker te maken?  ::)
Straffen zijn ook niet bepaald licht te noemen..
En je hebt verschillende omstandigheden, maar helaas is iedereen weer de boeman..
Het is altijd de machinist geweest, zelfs als ze het niet kunnen aantonen..
Volgende keer niet meer oppakken gewoon, en iedere keer als ze bellen trein stilzetten..
Zullen het wel rap leren..
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--