Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

erik de noorman

Het einde is inzicht. Nog vensters plaatsen, deurhendels en het dak laten aansluiten op de kast. Ik ben niet geheel tevreden met het resultaat maar het is een goede oefening. Bij de volgende wat meer aandacht besteden aan de uitlijning van ramen, deuren en belettering onder andere.


DSC06269 by erik de boeck, on Flickr

DSC06271 by erik de boeck, on Flickr

We vorderen langzaam. Wat problemen met het spuiten wil zeggen een slechte hechting van de grondlaag op de kunststof.
Bij het verwijderen van de afplaktape komt de grondverf makkelijk los.
Ik heb de kast nochtans goed ontvet en licht opgeschuurd. De kast dan maar bijgewerkt met een penseel.
Het front klopt niet helemaal heb ik gemerkt de lichten zitten iets te hoog.
Decals voor de gele belijning zijn niet te krijgen (ik vind ze toch nergens) en mits de verf makkelijk los komt is aftapen voor de belijning en geel spuiten ook geen optie (reeds geprobeerd).
Ik heb dan maar schilderstape geel gespoten en daar de belijning uitgesneden. Heb ik bij eerder projecten ook al gebruikt.
De gele ringen rond de lichten zijn iets te groot maar ik heb momenteel geen ronde drevel met de juiste diameter om deze uit te ponsen.
De scheiding van de gele vlakken door een groene lijn moet nog gebeuren.
Hiervoor is wederom tape groen geschilderd waar dunne reepjes worden van gesneden en in de gele vlakken gekleefd (eerste test valt mee).
Een andere oplossing is eventueel met groene Chinese inkt lijnen trekken.
Voor de aandrijving heb ik gekozen voor een Beatle.
Deze zit iets te hoog en moet ik dus nog verlagen.
Onder tussen  heel wat ervaring opgedaan en ik duim dat de bouw bij de volgende iets vlotter gaat gaan.
Ik heb in totaal 5 kasten liggen waarvan er eentje in TP IV zal gebouwd worden.

DSC06273 by erik de boeck, on Flickr

DSC06275 by erik de boeck, on Flickr

Tot later.

Erik.

sdz1976

Dat bagagerijtuig is om van te smullen nu  8)  8)  8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

erik de noorman

ondertussen

DSC06282 by erik de boeck, on Flickr

Nieuw projectje begeleiderswagon type 14000

DSC06279 by erik de boeck, on Flickr

DSC06286 by erik de boeck, on Flickr

DSC06290 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

TimB

Citaat van: erik de noorman op 22 november 2023, 13:36:43 PMBegonnen aan een nieuw gebouw namelijk mijn eigen bouw waar ik vroeger tot 2011 restaurant heb gehouden. Het is een exacte kopie in schaal 1/87 van het grote voorbeeld.
...
Enkele mensen op het forum zullen het misschien nog wel herkennen.



Ik herken het zeker. Zal nu zo'n 25-30 jaar geleden zijn dat ik als jonge gast bij enkele speciale gelegenheden met mijn ouders kwam tafelen in Ter Kouter.

Geweldig mooi nagebouwd Erik!

erik de noorman

Citaat van: TimB op 19 februari 2024, 22:21:37 PM
Citaat van: erik de noorman op 22 november 2023, 13:36:43 PMBegonnen aan een nieuw gebouw namelijk mijn eigen bouw waar ik vroeger tot 2011 restaurant heb gehouden. Het is een exacte kopie in schaal 1/87 van het grote voorbeeld.
...
Enkele mensen op het forum zullen het misschien nog wel herkennen.



Ik herken het zeker. Zal nu zo'n 25-30 jaar geleden zijn dat ik als jonge gast bij enkele speciale gelegenheden met mijn ouders kwam tafelen in Ter Kouter.

Geweldig mooi nagebouwd Erik!


Dankje. Ja dat zijn mooie vervlogen tijden. ;)


erik de noorman

Nog een paar details zoals ruitenwissers enz. en dan is nr.1 klaar,

SONY DSC by erik de boeck, on Flickr

SONY DSC by erik de boeck, on Flickr

SONY DSC by erik de boeck, on Flickr


Erik,

erik de noorman

Bij het opstarten van dit draadje was het de bedoeling zoals de titel zegt om het depot remise en scene te integreren in mijn vaste baan.
Daarvoor werd een overgangsstuk gebouwd Tree times a bridge wat voor een geleidelijke overgang moest zorgen van landelijk naar het meer industrieel gedeelte van het depot.
Het segment na de kanaalbrug werd ontkoppelt en in de plaats kwam een boogsegment dat naar tree times a bridge afboog met als koppelstuk het segment dat origineel achter het deel met de kanaalbrug zat.

DSC02841 by erik de boeck, on Flickr

Ik vond de integratie goed gelukt en was daar zeker tevreden over maar had het gevoel dat het toch geen geheel vormde. Op Kapelle op den Bos is het lente/zomer dus met blaadjes aan de bomen.
Op tree times a bridge wordt er witloof gekweekt en dat gebeurd in de winterperiode en loofbomen zonder blaadjes,
Er is ook het verschil in leeftijd.
Ik heb even overwogen om Kapelle op den Bos aan te passen naar het winterseizoen maar heb dat idee laten varen omdat het geheel dan weer te eentonig zou worden.

Er komt dus een scheiding tussen beide gedeelte van de baan.
Wil zeggen beide gedeelte blijven verbonden met elkaar maar niet zichtbaar meer.
Tussen beide gedeelte komt een verborgen schaduwgedeelte met 4 opstelsporen plus een keerlus.
Het is de bedoeling wanneer een trein het schaduwstation binnen rijdt een wachtende trein op het andere spoor automatische vertrekt zodat er een afwisselend treinverkeer is.

Het paradestuk terug in zijn originele toestand.

DSC06309 by erik de boeck, on Flickr

Het nieuwe schaduwstation in opbouw.

DSC06310 by erik de boeck, on Flickr

DSC06315 by erik de boeck, on Flickr

Eerder in dit draadje had ik al aangegeven dat op het nieuwe gedeelte in aanbouw met M rails deze wou vervangen door K rails.

DSC06090 by erik de boeck, on Flickr

Bij deze.

DSC06308 by erik de boeck, on Flickr

We blijven bezig.

Erik.