uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

erik de noorman

Nog wat artisanaal geknutsel. De aanzet van de bokkraan (verlengde van de liftkraan in het gebouw) om de houtstammen te lossen van de wagons. De bokkraan plaatst de houtstammen eveneens op de slede die naar het gedeelte gaat waar ze worden op lengte gezaagd. Eenmaal op lengte wordt de slede terug getrokken en wordt de stam met de bokkraan op de zaagtafel ernaast gelegd om de stam in bielzen te zagen.  Nadat de bielzen zijn gezaagd worden ze gestapeld en met de kraan  in een bad geplaatst om te worden geïmpregneerd. Na het bad worden ze te drogen gelegd (het bad moet nog gebouwd worden).

DSC05193 by erik de boeck, on Flickr

DSC05194 by erik de boeck, on Flickr

Voorlopige opstelling. Het kleinere losstaande portaal moet nog worden verankerd aan het gebouw en moet nog kruisverstevigingen bovenaan krijgen.
DSC05195 by erik de boeck, on Flickr

SuSke

Erik, zijn dat gordijnrollertjes die je gebruikt hebt voor de trolley's?

Mooi gemaakt, uitermate fijn. De gekende aluminium plooi methode.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erik de noorman

Suske,

Neen geen gordijnrollers die zijn veel te groot. Geleidingswielen voor een rupsband van een legertank type Sherman. Ik heb ze wel moeten aanpassen aan de breedte van de T balk.  Heb hier ooit een hele hoop legervoertuigen (schaal 1/76) gekregen. Daar worden soms onderdelen van gerecupereerd zoals wielen, banden, tandwielen, lieren enz.
Bouwsel is inderdaad uit aluminium geplooid. Ik ken geen enkel materiaal buiten papier, karton of messingplaat dat de fijnheid kan evenaren. Eenmaal in elkaar gekleefd en met een degelijke constructie is het vrij stevig en kan wat gewicht verdragen.

Erik.

Floris

Misschien nog een idee: heb weleens wat gelezen over impregneren van hout in ketels, dat gebeurde met speciale ronde smalspoorwagentjes die precies in de ketel pasten. Misschien een leuk excuus om weer wat extra buitenissige spoortoestanden en ketels en buizen op de baan te fabrieken.
Hier een zooi foto's van zo'n installatie bij een groot spoor-bovenbouwmateriaaldepot in nederland, deze specifieke installatie is geloof ik in de jaren 30 verdwenen maar elders waren er vast meer van.
https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/results?query=crailoo&page=1&maxperpage=36&coll=ngvn

wel leuk punt is dat de smalspoorwagens daarbij dus dwars op breedspoor (of normaalspoor?) traversewagens werden gezet om naar een ander spoor te komen. Wordt dan ook weer een heel project op zich.  ;D

erik de noorman

Floris, reuze bedankt voor de link. Perfecte inspiratie voor heel wat modelbouw plezier. Het was wat gissen hoe de productie van bielzen gebeurd. Mijn voorbeeld op de baan zal maar voor een beperkte productie van bielzen worden.

Erik.

guy holbrecht

Erik,

Onder andere in Oostende moet zo'n creosoteerinstallatie voor treinbielzen hebben gestaan. Wellicht zijn er hier of daar foto's van te vinden.

Klaas Zondervan

Het proces van creosoteren:
Als de wagentjes met bielzen in de buis gereden zijn wordt deze hermetisch gesloten.
Het geheel wordt dan eerst opgewarmd en daarna wordt de buis vacuum gezogen. Dat is bedoeld om zo veel mogelijk vocht uit het hout te krijgen.
Dan wordt de buis onder druk gevuld met creosootolie en dat laten  ze een dag zo staan zodat de olie zo diep mogelijk in de nerven van het hout dringt.
De overtollige olie wordt er dan uitgepompt en de buis weer geopend.

DFS


erik de noorman

De links die ik gekregen heb van de creasoteerinstallatie hebben mij  voldoende informatie en voorbeelden gegeven om aan de slag te gaan. Het is de bedoeling om zowel de installatie, de wijze van transporteren als de gebouwen na te bouwen. Het gaat geen exacte kopie worden maar een alles gaartjel van wat ik leuk vind.
Een voorzichtige aanzet.

DSC05196 by erik de boeck, on Flickr

DSC05199 by erik de boeck, on Flickr

DSC05198 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

erik de noorman

De creasoteerinstallatie kan hermetisch worden afgesloten. Ik heb een tijdje het mechanisch moeten bestuderen voor ik begreep hoe dit werkte. De draagarm is zwenkbaar zodat het deksel zijdelings of naar voren toe kan gedraaid worden. Het deksel is via een as bevestigt aan de draagarm en kan ook gedraaid worden.

DSC05202 by erik de boeck, on Flickr

Alle toevoer en afvoerleidingen zijn geplaatst en zijn klaar om later aangesloten te worden op stoom en pompmachinerie. Deze installatie zal op een open verdiep in het gebouw worden gebouwd. Uiteraard heb ik gebruik gemaakt van wat dichterlijke vrijheid.

DSC05207 by erik de boeck, on Flickr

Netjes in de grondverf. Nu nog een kleurtje uitzoeken en goed smerig maken en dan is het klaar om ingebouwd te worden in het gebouw.

DSC05219 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

Floris

oh kijkaan, dat loopt al vlot duchtig uit de hand!  8)

sdz1976

Echte coole dinges alweder  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

henry

Ziet er weer mooi uit, kan zo in een fabriek staan.

Blijft verbazingwekend.

Pierre

Groet Pierre.