Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Seinbeeld overgangen Belgische seinen

Gestart door Peter_66, 20 maart 2016, 16:53:00 PM

Peter_66

Hi,

Om bij Belgische seinen over te schakelen van een seinbeeld naar een ander, bij normaalspoor, is duidelijk.
De bv rode lamp gaat uit en kort daarna gaat bv de groene lamp aan.

Bij tegenspoor echter heeft men het knipperen van de lampen.
Wanneer het sein zijn wijziging moet doen, zal deze dan:
A) het knipperen volledig afwerken en bij gedoofde lamp de wijziging uitvoeren
B) direct de lamp doven en de wijziging uitvoeren

C) wijziging tijdens gedoofd zijn lijkt mij logisch dat de lamp uit blijft en de andere aan gaat.

Vraag 2:
- wanneer een sein dubbel geel heeft en moet overgaan naar groen-geel horizontaal (of vertikaal), zal dan
1) de gele horizontale lamp mee uitgaan en samen met groen terug aan
2) de gele horizontale lamp blijft branden en enkel geel vertikaal gaat uit en vervolgens groen aan

groeten

Peter

raf

#1
ik had die van henkens maar dat zijn geen van het groot bedrijf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michael

Peter ik kan je helaas niet helpen want ik weet het noet, maar ga dit draadje wel volgen wat er zijn hier genoeg mensen die wel antwoord op je vragen kunnen geven en dan leer ik ook weer wat bij.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

mark7758

Denk in relais.
Dus men schakelt en dan valt altijd de spanning voor een kort moment van de lampen weg. (Dus gaan ze uit.)
Dan komt de nieuwe spanning/schakeling in en komt de spanning terug. (Dus gaan de nieuwe lampen branden.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

2012

je ziet bij wijzigen van seinbeeld het sein niet doven, bij seinen met lampen zou je het eventueel doven amper merken omdat die langzamer doven dan de nieuwe LED seinen, maar zelfs daar zie ik dat deze NIET doven. Al vaak (vb bij nadering Veurne op L73) gezien dat een LED sein van 2 gele overgaat naar groen geel verticaal, in en oogwenk zie je de onderste gele doven en terzelfder tijd de groene aanflitsen, de andere gele dooft niet.

mark7758

Inderdaad met ledseinen en moderne PLC techniek zie je het bijna niet meer.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

raf

als ik in antwerpen op de ring in file sta dan zie ik soms de lichten veranderen
of ze met een relais werken ??? maar ze gaan langzaam uit en langzaam terug aan
kan gezichts bedrog zijn natuurlijk maar ik zie ook maar zo 1 van de seinen de andere zie je niet
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

knibbelknabbel

Als een tegenspoorsein de wijziging in seinbeeld doorvoert, dan gebeurt dit onmiddellijk. Hij werkt niet eerst het "knipperen" af, omdat de knipperinstallatie  "achter" de relais voor de seinsturingen zit...

Het is dus met andere woorden mogelijk dat, wanneer een tegenspoorsein het seinbeeld "rood" toont, je eerst nog snel de groene lamp ziet voordat het weer knippert... De knipperfrequentie is altijd constant, maar wel in 2 fases.

_ ° _ °

Het platte streepje in de "donkerfase", het ° de "lichtfase". De eerste lichtfase kan iets langer (of trager) duren dan de tweede. Meestal verschillen ze een beetje, let er maar eens op! Al hangt dit af van de installatie terplekke... Na deze 2 fases worden ze terug herhaald...

Peter_66

Deze nuttige info samengevat:

Het is optie B = directe actie.

Bij de overgang van dubbel geel naar groen-geel blijft de ene gele lamp branden


knibbelknabbel

Ja, B, maar eerder zo:


De ene gele lamp blijft inderdaad branden bij overgang van 2-geel naar GGV of GGH...