220V / 110V

Gestart door Herwig, 04 februari 2016, 08:39:32 AM

Herwig

Zie recent draadje over de  "BUB"-blikken treinen , in Forum-Modelspoor-Algemeen;

Er wordt een foto getoond van een groene antieke BUB-transfo.  De klever hierop vermeldt:  220V.

Vraag:  " in onze jeugd"  (in België) waren onze treinentransfo's  (en àndere huishoudtoestellen) (primair)  110/130V.

Iemand idee waarom (hoe, wanneer) dit verschil in voltage ?




Michiel

Ik ben het niet gaan opzoeken, maar inituitief voel ik aan dat de beweegredene om over te schakelen van 110 naar 220 (en later 240) Volt, kostenbesparingen zijn.

Elektriciteit moet getransporteerd worden, van de centrale tot bij jouw thuis. Dat transport gaat door draden. Het verlies is rechtstreeks afhankelijk van de stroom, maar niet van de spanning. Gezien we steeds meer elektrisch vermogen zijn gaan gebruiken in het huishouden (en industrie) de afgelopen eeuw, heeft men besloten om de spanning op te krikken. De stroom werd dus gehalveerd voor gelijk geleverd vermogen. Halve stroom is half verlies, en is dus meer winst voor de transportfirma.

Een andere kost is de dikte van de draad. De dikte van de draad is afhankelijk van de stroom en niet van de spanning. Met meer spanning krijg je meer vermogen door dezelfde dikte van draad. Geen extra investingskosten om alle draden te vervangen door dikkere draden.

Maar ik ben dus niet zeker. Dat is wat mijn natte vinger in de lucht me verteld.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#2
aan Michiel,               04 febr. 2016,

Dank voor uw technische verklaring.

Maar:     die gefotografeerde "BUB"-transfo à 220V voor blikken treinen, is vermoedelijk véél antieker/ouder dan onze
110V-treintransfo's en huishoudtoestellen uit de Belgische jaren vijftig/zestig ?

( Ik herinner me nog, bijvoorbeeld, onze afgeronde jaren 50-Bosch-koelkast met erachter permanent een losse transfo 220V>110V, nà de omzetting van het net van 110V naar 220V))

Was België dan misschien heel erg laat in de 20ste eeuw, met de geleidelijke omzet van 110V naar 220V ?

Gerolf

Er zijn heel wat landen waar er nog steeds 110/120/1360V netspanning gebruikt wordt,
Misschien waren er vroeger ook landen waar er al veel eerder 220/230 uit de muur kwam ...

Ik vermoed dat Google of Wikipedia dat wel weet ...

off-topic: In mijn ouderlijk huis was er nog heel lang gemengde netspanning: stopcontacten met 130, andere 220 ...

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

Ofwel is die getoonde   220V   BUB-blikken-treinen-set een stuk recenter dan men op het eerste gezicht zou veronderstellen ?
 

Michiel

De BUB modeltreinen werden eind '50 -> begin '60 geproduceerd volgens volgende website.
http://www.spur00.de/bub/Zugpackungen/zugpackungen.htm
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

inderdaad waren er landen waar altijd 220 volt geweest is
in hoboken was er 220 volt maar als je de nul en de aarde nam had je nog steeds 110 volt
nadien is het op getrokken tot 230 volt weer om de zelfde reden
op vele schepen is er nog steeds 110 volt verlichting

we vinden het ook normaal bij auto's dat de massa aan de carrosserie licht maar dat was ook niet bij alle merken zo
sommige hadden de plus aan de carrosserie en om daar een radio in te bouwen moest je heel dat ding geïsoleerd ophangen anders was het knetter en gedaan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Als kind herinner ik me noch dat we thuis gelijkstroom hadden
Met vriendelijke groeten
Peter

argilla

kom van Hoboken en heb in mijn jeugd altijd 220 v geweten .....als ik in laakdal kwam wonen ( 35j geleden) was er hier 110v. Met een nieuwe aansluiting kon je "toen" gratis kiezen 220/380  Heb voor 380 gekozen voor de combiné en de rest huishoudtoestellen 220v. maar ik kan wel afsplitsen van 380 v en zodoende twee circuits maken van 220 . Als de elektra uit valt heb ik nog altijd een fase waarop 220 staat  ( bedoel ik heb dat laten doen door een elektrieker, moest ook gekeurd worden)
)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Kwam van Berchem en waar ik van spreek moet begin jaren 50 geweest zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

efl045

#10
Citaat van: Herwig op 04 februari 2016, 08:39:32 AM
De klever hierop vermeldt:  220V.
Er staat meer op de klever: volgens VDE 0550 en die norm dateert van 1969.

Dus de trafo is ten vroegste van 1969 en dan was 220V al alom gebruikt, zowel in België als in Duitsland (220V tussen de 2 fasen, en 127V tussen fase en neuter).
De treinset waar het over gaat is ten andere niet 00 maar S.

De set is dus veel minder oud dan hij er uit ziet  ;)



Klaas Zondervan

De overgang van 220 naar 230 was om gelijk te komen met Groot-Brittannië. Daar hebben ze 240V. De bedoeling was dat de Britten van 240 naar 230 zouden gaan, maar dat hebben ze niet gedaan. Niettemin is het verschil nu zo klein geworden dat apparatuur zonder problemen uitwisselbaar is.

efl045

De set waar we het hier over hebben is een 'replica' vermoed ik (er is nagenoeg niks over terug te vinden), gemaakt begin jaren 70 op basis van een set uit de jaren 50.
Hij draagt het nummer 2454/18 en is identiek aan de originele 2404, op de trafo na, dat was oorspronkelijk een zwarte op 110V.

raf

hier thuis 3 fazen 380 naar de 0 heb ik 220 dus ook 3 kringen
het enige waar je moet mee op passen is dat je de drie kringen ongeveer evenveel belast
ander kan de nul gaan verschuiven en krijg je op een fase meer dan de 240 en dat kunnen sommige toestellen niet verdragen
in de praktijk valt het allemaal best mee en heb ik er nog nooit last van gehad
1 keer de nul die los gekomen was en dus overal 380 en dan ben je aan vernieuwing toe van haast al je electro
brandverzekering die je hebt word dan plots niet meer zo die lieve man die je ze aan gepraat heeft
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.