Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Digitaal maar ook niet helemaal

Gestart door RedFrits, 21 juni 2006, 13:20:39 PM

RedFrits

Dus als ik het goed begrijp regelt hij dan ook de snelheid van de trein?! Zo ja, dat betekent dat ik helemaal geen startset hoef te kopen. Zo nee, hoe regel ik dat dan?

PS Sorry voor al mijn vragen maar dit is voor mijn geldbuideltje nogal van belang [:D]

INFO

De PC en het DDW programma regelen alles voor je, dus ook de snelheid, de stand van de wissels, de stand van eventuele seinen, virtueel op het scherm is in het begin voldoende voor het seinbeeld.

Dus alles wat je nodig hebt is een versterker (booster), loks met decoder, wisseldecoder(s) en terugmelders. De eerste opstap kost je dus ongeveer 100,-- Euri's. het gemakkelijkste is om een Delta Control van Marklin te gebruiken als booster. En die koop je voor rond de 18,-- euri's.

De programma's kosten niets zijn zo te downloaden vanaf het web..

Je kunt er ook virtueel mee spelen, zonder dat er een modelbaan aan aangesloten is, je kunt je dan een idee vormen over de mogelijkheden..

Alleen de waarheid ligt in het midden.

g4rc

En hoe sluit je de booster aan op den pc en op de modelbaan

 

RedFrits

citaat:
Geplaatst door INFO

De PC en het DDW programma regelen alles voor je, dus ook de snelheid, de stand van de wissels, de stand van eventuele seinen, virtueel op het scherm is in het begin voldoende voor het seinbeeld.

Dus alles wat je nodig hebt is een versterker (booster), loks met decoder, wisseldecoder(s) en terugmelders. De eerste opstap kost je dus ongeveer 100,-- Euri's. het gemakkelijkste is om een Delta Control van Marklin te gebruiken als booster. En die koop je voor rond de 18,-- euri's.

De programma's kosten niets zijn zo te downloaden vanaf het web..

Je kunt er ook virtueel mee spelen, zonder dat er een modelbaan aan aangesloten is, je kunt je dan een idee vormen over de mogelijkheden..




Dat laatste is een hele goeie, dan kan ik alvast testen met mijn baan zonder hem eerst te bouwen! Ik had inmiddels al wat verder gelezen op die site en het wordt me steeds duidelijker. Enige puntje is nog het volgende. De wissels en locs hebben decoders. Deze decoders 'zenden' een signaal terug naar de ontvanger. Deze signalen worden in de computer herkent of gebeurt dat in die Delta control, welke ze dan weer omvormt tot signalen welke in de PC te herkennen zijn?

INFO

citaat:
Geplaatst door g4rc

En hoe sluit je de booster aan op den pc en op de modelbaan





http://people.zeelandnet.nl/rosoft/boosters.html
Alleen de waarheid ligt in het midden.

MARKLINRIJDER

@INFO: een mooie uiteenzetting.
@all: Volgens mij kan je inderdaad indien je later wil digitaal regelen en schakelen wachten tot je beurs de investering aankan het enige nadeel hierbij is je geeft toch algauw 750? uit eer je bezig bent.  Digitaal kent ook hier geen grenzen zoals info al schreef.  Stapsgewijs afremmen.  Snelheidsbeperking van bepaalde loc's.  Automatisch treinenverloop, visueel schakelen van seinbeelden en niet stroomloos zetten van loc's op een veiligheidssectie(functies van digital blijven voorhanden).  Natuurlijk regelt hier de PC al dit gebeuren aan de hand van terugmelding.  Er zijn enorm veel spelmogelijkheden.

Groetjes,

David

INFO

citaat:
Enige puntje is nog het volgende. De wissels en locs hebben decoders. Deze decoders 'zenden' een signaal terug naar de ontvanger. Deze signalen worden in de computer herkent of gebeurt dat in die Delta control, welke ze dan weer omvormt tot signalen welke in de PC te herkennen zijn?



Normale wisseldecoders, dus de huidige zenden geen signalen terug naar de centrale, deze ontvangen die alleen van de centrale.
Ook lok decoders zenden geen signalen m.u.v. MFX decoders. Die zenden als ze op de rails gezet worden aan het mobile station dat ze op de rails staan. Meer niet.

Maar met deze info doet de MS verder niets ook het  Central Station doet verder niets met deze informatie, want ook die weet niet op basis van deze gegevens waar de lok is.

Het het zenden van de MFX info, is leuk maar je kunt er niets mee in het oogpunt van automatisering.

Dus dat de decoders signalen terug zenden, is niet helemaal juist, zeker niet voor wisseldecoders van het merk Marklin. Wat de toekomst hierin zal brengen dat weet ik natuurlijk niet, maar voorlopig is het al heel lang stil rond New Systems van Marklin.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

@INFO: een mooie uiteenzetting.
@all: Volgens mij kan je inderdaad indien je later wil digitaal regelen en schakelen wachten tot je beurs de investering aankan het enige nadeel hierbij is je geeft toch algauw 750? uit eer je bezig bent.  David



Nee, met 100,-- ben jij bezig volledig PC gecontroleerd, meer hoet het niet te kosten.[:)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

RedFrits

@Info
Ok, EUR 100,- maar dan reken je er kort door de bocht denk ik. Je zal dan ook alle wissels met decoders uit moeten rusten, toch? Ik heb 17 wissels en 4 ontkoppelaars.

Toch ga ik het eerst eens analoog opbouwen, ook om het een eerst allemaal onder de knie te krijgen. Later kan ik nog altijd decoders onder de wissels hangen.

Maar toch bedankt, mijn inzicht is erg verruimd!

INFO

Redfrits,

Mijn berekening is gebaseerd op 1 wisseldecoder (deze is voor 4 wissels) 1 S88 terugmeldmodule en een 6604 Delta controller als booster.
Dus voor de allereerste start, dus het beginsetje.


VIE5211   Motorola-Magnetartikeldecoder 25,67

 
VIE5291   Bausatz Motorola-Magnetartikeldecoder 20,16  


Bestelnummer conrad 212628  Prijs slechts 24,95 EUR  (S88)


Dus 2 x 25 = 50 + 18 = 68 heb je nog 32 euro over voor een goede lokdecoder Bijvoorbeeld een Kuehn T145.

[edit]

Voor het aantal wissel en ontkoppelaars ben je dus
6 x 4 = 24 want je hebt 17 + 4 = 21 magneetartikelen.

En 6 x 25 = 150,-- Euro. Het aantal S88 is moeilijk in te schatten voor mij, maar als je van 3 stuks uitgaat dus 48 meldpunten is dat 75,--

Dat zal dan betekenen dat je ongeveer 225,-- daarvoor moeten investeren.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Ha, dit spreekt mij ook wel aan.. Maar ik rijdt met fleischmann, en ik bergeep dat het over marklin gaat. Is dit ook mogelijk voor Fleischmann dan? Dat zou wel heel moi zijn, want dat is nog niet eens zo heel duur...

INFO

Ja, dat is ook mogelijk voor Fleischmann, want digitale decoders en systemen zijn niet merk gebonden. Dus hetzelfde rekensommetje is voor jouw ook van toepassing, als je DDW gebruikt.

Dus dezelfde wisseldecoders, dezelfde S88 modules, dezelfde booster.
Alleen komt daar omdat het een 2 rail systeem is ongeveer 1,50 bij voor de stroomdetectie. Die je nodig hebt om een bezetmeldsignaal op te wekken, die je aanbied aan de S88.
Zie hier voor een uitleg en een schema. http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Bezetmelding2R.html
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Wat houd DWW in dan. ?

Ik heb hele topic doorgelzen, en ik ben hier ook helemala nieuw in.. Ik ga nieuwe baan beginnen, en ook niet al te veel geld, en wil toch wel mooie goede baan;)

INFO

citaat:
Geplaatst door deRossa

Wat houd DWW in dan. ?

Ik heb hele topic doorgelzen, en ik ben hier ook helemala nieuw in.. Ik ga nieuwe baan beginnen, en ook niet al te veel geld, en wil toch wel mooie goede baan;)



DDW wordt besproken in mijn allereerste antwoord op dit draadje, verder komt het nog enkele keren in het verhaal voor, misschien nog eens lezen. In het eerste antwoord staat ook de link welke verwijst naar DDW.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

pahasoft

Hoi,

DDW verandert simpel gezegt een Pc in een digitale centrale voor je treinbaan. Er zijn verschillende besturingsprogramma's die hier mee kunnen praten (Railroad Express en Sprinter) zijn hier voorbeelden van. Dus keuze zat om goedkoop op de eerste rij te zitten.