Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Memling livrei

Gestart door Klaas Zondervan, 15 december 2015, 17:01:50 PM

Metpetergaathetbeter

#15
Citaat van: Jurgen op 15 december 2015, 19:43:02 PM
Lekker belangrijk allemaal. En toch hou ik van zo'n zinloze weetjes. Meer van dit!  :)
trouwens Jurgen waarom heten je ouders je zo, omdat ze het ook een leuke naam vonden zeker ?  ;)

Metpetergaathetbeter


dani

je ouders  NOEMEN je zo,  JIJ heet zo.....


En btw, de golf, net als de bora, de vento, de passat, de scirocco, de corrado en zo, danken allemaal hun naam aan WINDEN.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 december 2015, 19:46:01 PM
Citaat van: Jurgen op 15 december 2015, 19:43:02 PM
Lekker belangrijk allemaal. En toch hou ik van zo'n zinloze weetjes. Meer van dit!  :)
trouwens Jurgen waar om heten je ouders je zo, omdat ze het ook een leuke naam vonden zeker ?  ;)

Weet ik veel, maar ik hou echt van zo'n zinloze weetjes. Je hebt er helemaal niets aan, maar eens de vraag in je hoofd zit moet je gewoon een antwoord hebben!

Trouwens, normaal was het Michael (uitgesproken zoals Michael Jackson), maar niemand in de familie wou het correct uitspreken, dus ik het Jurgen geworden. Maar dit hoort niet meer bij het onderwerp.


Ik heb ooit eens de vraag gesteld welke rijtuignummers allemaal de Memling-livrei gekregen hadden. Een aantal nummers heb ik zelf kunnen achterhalen aan de hand van foto's, maar lang niet allemaal. De vergelijking heb ik gemaakt met de Roco en LS-modellen die hun info toch ook ergens gehaald moeten hebben.
Bij deze stel ik de vraag nog eens opnieuw, iemand die meer weet?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: dani op 15 december 2015, 19:55:35 PM
WINDEN.
oei  ;D   je bent nooit te oud om te leren, ik had hier nog nooit bij stilgestaan !

OlivierV

Er zijn inderdaad zoals Peter meerdere internationale treinen die de naam van  een kunstenaar hebben meegekregen.
Waarom precies trein x de naam krijgt van kunstenaar y weet ik niet. Er allicht wel een rede voor zijn.

- EC Memling zal allicht wel naar Hans Memling vernoemd zijn, er hoorde bij deze trein ook de mooie Memling-livrei voor de rijtuigen en 2 locomotieven uit de reeks 16. Alsook kregen de Break-treinstellen deze livrei na verbouwing van 2-ledig tot 3-ledig stel.
- EC Vauban is de bijnaam van EC 90 van Brussel-zuid naar Brig in Zwitserland, hier horen echter geen speciale rijtuigen bij, er wordt vandaag de dag met een combinatie van Belgische en Zwitserse rijtuigen gereden
- EC Edelweiss is een beetje hetzelfde verhaal als de Vauban.
- EN Jan Kiepura is een euroslaaptrein die genoemd werd naar een Poolse popzanger met gelijke naam. Hier horen wel enkele specifieke rijtuigen bij met Jan Kiepura opschriften bij. Deze trein had een voorganger van gelijke aard die de Oost-West-Express werd genoemd.

Vroeger reden er ook nog treinen als Freccia Del Sole en Camino Azul richting Italië, officieel gezien hadden die natuurlijk ook een dwaas nummertje, de bijnamen die hieraan gegeven zijn hebben duidelijk iets te maken met de locatie van de eindbestemming.

Dus algemeen kunnen we over de namen van Europese internationale treinen besluiten dat de naamgeving vooral met gemak en ook wel met prestige zal te maken hebben.

@Jurgen: die rijtuignummers wil ik ook graag weten, ik ga er van uit dat de nummers die LS en Roco en Heris op de markt brengen correct zijn. Let wel bij LS en bij Heris zijn er dubbels alsook het bistro-rijtuig is er maar met 1 rijtuignummer, wel in 3 verschillende versies (wel telkens zelfde rijtuignummer).

ivm met dat bistro rijtuig heb ik iemand een tip gegeven die nog geen nieuwjaarsgeschenk wist voor mij. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter


OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 december 2015, 20:10:48 PM
http://www.wikiwand.com/nl/EuroCity   hier staan ze allemaal maar helaas zonder enige uitleg waarom ?
http://www.wikiwand.com/nl/EuroCity#/Treindiensten_Eurocity-treinen
De informatie die daar staat is puur een kopie van wat er op Wikipedia staat. Informatie op Wikipedia wordt geschreven door de gemiddelde computergebruiker. Deze informatie wordt door een deel van de werknemers van Wikipedia gecontroleerd op de waarheidsgetrouwheid ervan. Klopt het, dan blijft het staan. Klopt het niet of is de oorsprong van de kennis twijfelachtig, dan wordt het verwijderd.

Probeer maar eens een Wikipediapagina over jezelf te maken en kijk maar eens na hoe lang deze online blijft.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

misschien kan Patrick ons wijzer maken ?

Jurgen

Citaat van: OlivierV op 15 december 2015, 20:08:38 PM
@Jurgen: die rijtuignummers wil ik ook graag weten, ik ga er van uit dat de nummers die LS en Roco en Heris op de markt brengen correct zijn. Let wel bij LS en bij Heris zijn er dubbels alsook het bistro-rijtuig is er maar met 1 rijtuignummer, wel in 3 verschillende versies (wel telkens zelfde rijtuignummer).


Ik dacht dat ik het bestand nog ergens op mijn schijf had staan. Het zou kunnen dat het op mijn laptop staat, maar die is veel te traag om nu gaan na te kijken.
Anders had ik de rijtuignummers waarvan ik zeker was hier al neergezet.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

Ten eerste: als je ouders je zo heten dan is het juiste woord opwarmen
Ten tweede: het is Memling en niet Memlinck, zoals de schilder heette (en niet hete of noemde). Memling was de leverancier van de verf. Zijn zoontje van vijf had dat ontwerp geschilderd op een oude Lima wagon, en dat viel zo in de smaak dat men een test liet uitvoeren. Dat zoontje heette (en niet noemde of hete) toevallig ook Hans, vandaar de verwarring. Het is jammer genoeg slecht verlopen met de kleine Hans, hij is in het graffiti-milieu terecht gekomen en na een overdosis drijfgas (toen nog freon) knettergek geworden.

Metpetergaathetbeter

Roem is schijnbaar moeilijk te dragen !

rixke rail

Hans Memling werd idd. geboren in Seligenstadt, nabij Frankfurt.
En tot 1 juni 1991 reed de EC Memling het traject Oostende - Frankfurt.
Wie ziet nu het verband tussen trein en schilder ?  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

oebr

Van 1465 - 1494 leefde Hans Memling, een van de bekendste vlaamse primitieven en afkomstig uit Duitsland,
effectief in Brugge. Eerder was hij de leerling van Rogier Van Der Weijden in diens atelier in Brussel.

Het traject via Brugge - Brussel - Köln heeft in 1987 de marketingafdelingen van DB en NMBS blijkbaar geïnspireerd om de voormalige TEE Saphir te hernoemen naar de schilder..
Waarom ze uitgerekend Memling kozen zal aan de tijdsgeest gelegen hebben, enkele jaren later werd ook het memlingjaar georganiseerd, en aan het traject.

een voorbeeldje van een schilderij dat hij realiseerde...




De schilder die de livrei ontwierp was toch wel frivoler...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Metpetergaathetbeter

mijn gok zou dus eigenlijk wel eens juist kunnen zijn ?  :-\