Ouwe Marklins digitaliseren

Gestart door stefanic, 07 november 2015, 10:44:49 AM

dani

De ms 1 kan niet alle functies van de Bigboy aansturen dan moet je voor de MS2 gaan
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

stefanic

Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Als je voor de LD-W-32 gaat of voor wie er al mee werkt is dit misschien eens het lezen/doen waard: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23591.0
Ik heb daar geen ervaring mee, ik ga als er plaats is voor een elco en wat diodes altijd voor de LD-G-32 als ik geen permanent magneet wil (heel oude Märklin) of kan (Gils spoor 0) plaatsen maar ben wel heel benieuwd of de LD-W de LD-G zonder toevoeging van extra componenten kan evenaren, dat zou interessant zijn in kleine locs.
En natuurlijk verwacht ik er geen wonderen van...

dani

de LD-W heeft geen "traction control" zoals de G. Verder zijn ze elkaar zo goed als evenwaardig...

De  P.I.D.  parameters uit het artikel van de link zijn niet echt lastregeling maar helpen de motor karakteristiek bepalen waardoor je inderdaad je motor soepeler kan doen lopen.  De waarden hangen af van motor tot motor...


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Maar in dat item waar ik naar verwijs beweert iemand nu net dat de LD-W wel lastregeling ingebakken heeft maar dat die standaard uitgeschakeld is... Is heel dat verhaal over CV49 dan helemaal uit de duim gezogen?

dani

nee, maar je mag  "lastregeling" niet verwarren met werkparameters van de motor, hoewel het effect wel bijna hetlzelfde lijkt

https://en.wikipedia.org/wiki/PID_controller



Ze beweren ook dat je een  motor met spoelen  door een LD-G kan laten aansturen.  Op zich klopt dat wel, en het verhaal met de 2 diodes kan wel degelijk in de praktijk, maar het magnetisch veld lijkt toch zwakker te zijn dan met wisselstroomsturing.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

'k Geloof dat we niet helemaal op dezelfde frequentie zitten...
Waar ik in geïnteresseerd ben is, of het zoals in mijn verwijzing beschreven wordt, het effectief modelijk is bij een LD-W in CV49 de lastregeling aan te zetten (de handleiding zegt dat dit enkel bij de LD-G mogelijk is) en daardoor met de andere CV's mogelijk is het rijgedrag te verbeteren, met andere woorden, of het echt zo simpel kan als ze daar beweren op 't 3-rail forum, wat mij zou verbazen want waarom zou men dat dan standaard niet voorzien? Maar je weet maar nooit, dus proberen geeft uitsluitsel, enkel heb ik geen enkele LD-W om het eens te proberen...