Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Een modelspoorwinkel (tje) ??

Gestart door Peter, 04 augustus 2015, 10:07:18 AM

Havoc

Citaat van: SirGresley op 11 augustus 2015, 09:16:30 AM
Beetje logica: Een handelaar die veel "afneemt" van de importeur of fabriek krijgt meer korting of interessantere aanbiedingen!

Vraag dit maar eens aan een handelaar.

Hangt van de producent af. Enige wat mij enorm blijft storen zijn importateurs. Dit zijn diegenen die er teveel tussen zitten en maar al te vaak de boel bederven. In deze tijd van globale handel moeten die er vantussen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

centauri167

Wat ik trouwens ook al gehoord heb is dat importeurs, ipv korting te geven bij hogere aankopen, ( wat ze natuurlijk ook wel zullen doen ) steeds hogere minimum aankopen eisen van handelaars. Een bestelling moet minimum zoveel euro bedragen of ze beginnen er niet meer aan.

Maar zoals Johan het aangeeft, algemeen genomen zouden de importeurs er beter tussenuit gaan.
De enige meerwaarde die een importeur op een kleine markt als de onze kan hebben is het zwaar promoten van de markt bij de fabrikant. Maar door de komst van steeds meer lokale kleinere producenten is dit ook niet echt meer nodig ...

doomslu

Hmm. Zonder importeur was van een Piko reeks 73 of 82 geen sprake geweest...  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Hoe weet je dat, Luc? Ga niet zeggen dat het allemaal slechte zijn, er zijn er ongetwijfeld die goed werk leveren. Maar die ben ik nog niet tegengekomen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Het zijn de producenten die nog min of meer vasthouden aan de importeur/verdelers.
Dan hebben ze zelf geen problemen met al die verschillende reglementen, voorschriften enz.
Voor de afstand moeten het niet laten. Van Nürnberg is het niet veel verder naar Antwerpen dan naar Hamburg
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Citaat van: Havoc op 11 augustus 2015, 11:46:22 AM
Hoe weet je dat, Luc? Ga niet zeggen dat het allemaal slechte zijn, er zijn er ongetwijfeld die goed werk leveren. Maar die ben ik nog niet tegengekomen.
Bij de grote fabrikanten in het buitenland zijn het steeds de importeurs die ijveren voor een Belgisch model en/of er zelf in investeren.
Dat weet ik omdat ik met die mensen praat, op z'n minst één keer per jaar in Nürnberg, maar vaak ook tussendoor.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Denk je echt dat als er geen invoerders meer zouden zijn er geen ander systeem gaat ontstaan?

In de laatste Voie Libre bvb staat de vraag van een fabrikant van welke loc (4 voorbeelden met foto erbij) de voorkeur geniet voor een eerste model naar frans voorbeeld. Moeilijker is dat niet.

Nu ga je misschien aanvoeren dat dit geen goede mannier is want niet alle modelbouwers zijn vertegenwoordigd, enkel de lezers van dat tijdschrift etc. Maar hoe komt een importateur aan die info? Via nog eens een handelaar die ertussen zit? Of ook via een tijdschrift?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Een Belgische invoerder om de Belgische markt te vertegenwoordingen voor een bepaald merk, werkt over het algemeen goed met een welwillendheid om voor Belgische modellen op te komen bij de producent. Het wordt dikwijls een drama wanneer een buitenlander (Fransman, Duitser, Nederlander...) als invoerder de Belgische markt er even bij neemt. Misschien leuk voor zijn percentage op de omzet (of hoe werkt dat?) maar de Belg is wel goed gezien. Deze jongens doen meestal niets om Belgische modellen te promoten, want dat is in conflict en concurentie met het promoten van hun eigen (grotere) markt bij dezelfde producent.

Een invoerder voor de Belgische markt is best een Belg, anders misschien beter geen invoerder?  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

centauri167

Citaat van: doomslu op 11 augustus 2015, 11:42:36 AM
Hmm. Zonder importeur was van een Piko reeks 73 of 82 geen sprake geweest...  ???

@Luc: misschien heb je erover gelezen maar ik schreef toch duidelijk: "De enige meerwaarde die een importeur op een kleine markt als de onze kan hebben is het zwaar promoten van de markt bij de fabrikant. "
Zou zeggen dat de reeks 72 onder die noemer valt, maar dan nog, waar er voldoende vraag naar is, zal wel een aanbod komen. En ik heb het persoonlijk liever van lokale kleine producenten dan van grote merken.

Vosje

Die 73 / 82 van Piko ligt niet aan de Franse  importeur, want Piko was daar al mee bezig sinds vorig jaar, het is feitelijk Robert Deneef die erachter zit .. en niet  T2m.

Hij realiseert ook de Belgische modellen bij Liliput, en Belgische auto's bussen bij Herpa en Rietze.

Die importeur zorgt er alleen voor dat alles  15-20 % duurder is.
Duitse Piko modellen moet je in het buitenland kopen en niet meer hier .

Metpetergaathetbeter

Citaat van: doomslu op 11 augustus 2015, 11:42:36 AM
Hmm. Zonder importeur was van een Piko reeks 73 of 82 geen sprake geweest...  ???
inderdaad want wij hebben de eer die verantwoordelijke te kennen en uit goede bron weten wij dat hij met vele dingen bezig is voor de Belg. modeltreinliefhebber (ik weet dat hij met veel bezig is maar niet met wat !) Dus je hoeft niet de pieren uit mijn neus te vragen want ik weet het ook niet !  ;D ;)

Metpetergaathetbeter

misschien geen importeur maar wel iemand die de Belgische markt verkent dat is toch een noodzaak !  :-\

centauri167

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 11 augustus 2015, 17:40:28 PM
misschien geen importeur maar wel iemand die de Belgische markt verkent dat is toch een noodzaak !  :-\

Is wel een heel groot verschil, het één kan je onder marktonderzoek van de fabrikant zetten, het andere ( de importeur ) onder een extra kostenschakel ...

SuSke

Nood aan een geroutineerde lobbyist dus  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 12 augustus 2015, 12:21:45 PM
Nood aan een geroutineerde lobbyist dus  8)

En dan liefst nog ene die zijn eigen naam zonder fouten kan schrijven!! ;D

;)