LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

steamdriven

Inderdaad weer direct een heel ander zicht.
Hoe heb jij deze muur zo snel bewerkt, Michiel? Ik neem aan dat dit plastic is en geen karton?

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Bedankt Alan en Frans!

Bart, de basis zijn Slater baksteen platen uit styreen, en decoratie en randen uit blanke styreen. Het schilderen van die Slater bakstenen is niet evident. Ik heb een eigen techniek ontwikkeld, maar ik sluit niet uit dat ik ook andere ga proberen.

Deze muur:
1 - volledig in rode primer en een nacht goed laten uitharden
2 - 3 lagen wash in de voegen laten lopen door de plaat vlak te houden met cementkeurige dunne acryl verf (steeds laten drogen)
3 - met een inktgom de bakstenen beter vrij maken van de dunne laag cement.
4 - Randen en banden schilderen in 3 lagen verdunde acryl verf met steeds een andere tint grijs  (steeds laten drogen)
5 - 3 lagen sterk verdunde vuile donkergrijze wash met acryl verf overal over, en tegen horizontale banden laten lopen  (steeds laten drogen)
6 - Onderaan een wash met donkergroen voor mos en algen.  (laten drogen)

Dit laat ik zo, en wanneer alles op dit segment samen staat, nog een een algemene behandeling om het geheel te blenden. Maar dat is voor later,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De fundering van verweerd beton is klaar om de muur aan de ander kant te ontvangen...



Germaine, is da na de nieven traen oem noh Tervuur te goen?
Toet, Urbanie, dat is 't manneke.
Moh Germaine, let goe! Da voiture bolt, moh ' t stuummachien mankeit!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

En ook de brug van de Waversesteenweg krijgt vorm. Een vreemde brug dat bovenop een kruispunt is van 4 straten, met onderdoor steeds meer sporen: eerste 2 dan 3, later 4. Het evolueerde dus in 50 jaar tijd in deze bizarre vorm, maar daarom wel interessant om te maken. Bovenover loopt ook nog een tramlijn. Fotos van deze brug zijn fragmentarisch, en het is wat puzzelen met een dosis verbeelding om er iets geloofwaardigs en gelijkend van te maken.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

#2946
Deze ochtend bezig geweest met het plaatsen van de natuurstenen muur rechts op de foto. De in- en afwerking moeten natuurlijk nog gedaan worden om de spleten en naden weg te werken.



Urbanie:    Germaine?
Germaine: Wa'ist, Urbanie?
Urbanie:    Nikske.
Germaine: Veu wah roepte ma dan?
Urbanie:    Veu te zing of ge nog doe zaet.
Germaine: Jot, Urbanie, k' zen hie, da kost'e uuk zing, nèi?
Urbanie:    Toet, Germaine, moh huure! Da's wa anders, hein!
Germaine: <zucht>... meh a niks as last!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Het landschap krijgt meteen karakter nu de onderbouw verborgen zit. Ik ben benieuwd hoe het er zal uitzien eens de ballast er gaat liggen
Modelbouw is een kunst

Michiel

Ik ben ook heel benieuw naar het effect van de ballast, maar nog even uitstel...

En om het af te leren, nog snel een foto van de huidige constructiebezigheid: de steunmuur met hoekhuis naast de brug van de Waversesteenweg.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Citaat van: Alan On Track op 25 april 2020, 12:26:48 PM
Het landschap krijgt meteen karakter nu de onderbouw verborgen zit. Ik ben benieuwd hoe het er zal uitzien eens de ballast er gaat liggen
Ik wou just hetzelfste zeggen!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

#2950
Uw poesjenellen  U en G   staan precies beneden aan de Rotonde van Wenduine .  Met eb dan toch.
( persoonlijk ben 'k daar nu niet, aan de zeedijk , want màg er niet naartoe verdorie ...)
En daar passeren alleen trams en geen treinen.

https://www.beeldbankkusterfgoed.be/m/d18646d6e5204d7ca906afabbcb9e62e8f2f9b13beaf45ff89fc22da82361181 
  gewoon ter illustratie met dank aan kusterfgoed )

59erke

Michiel, ik zou persoonlijk de dekstenen bovenaan eraf snijden en deze vlak horizontaal terug monteren na de muur bovenaan schuin afgesneden te hebben. Voor de rest ziet het zeker niet slecht uit.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Na Herwig's opmerking heb ik de muur iest rechter gezet. Lijkt het minder op golfbrekers aan zee, en liggen de tegels bovenop ook meteen vlakker. Maar ik twijfelde ook om de toptegels vlak te leggen. Komt er waarschijnlijk wel van.

Ondertussen weer een macro-foto genomen om te zien hoe het zich allemaal verhoudt. Want op zo'n foto ziet men meteen een hoop meer dat verkeerd zit. (oa nog steeds dat spoor rechts dat opbolt, en een haar over de sporen...  ::) )

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

 Tempo en de slag lekker te pakken Michiel ;) ;D

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be