Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

doomslu

Zonder enige kennis van zaken denk ik dan spontaan aan een softwarebug in zo'n module.

Draaien die onder Windows?  ;D (graptje hé)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Geert

#1681
Dat de oplossing komt van Luc Dooms kunnen we al wegvinken :)

Michiel,
Eerst heb je het over spookmeldingen, volgens mij (en wie ben ik) zijn spookmeldingen meldingen die er niet mogen zijn, maar ook weer kunnen verdwijnen, en er weer zijn...

Nu heb je het over vastlopende hardware.

De RS bus vink die ook maar weg. Deze kunnen de hardware (microcontroller) niet doen vastlopen.
Dit is een digitaal input output, de microcontroller kan eventueel verkeerde input krijgen, maar niet vastlopen.

Als de hardware vastloopt, dan vrees ik ervoor... , of het zit in de software in de microcontroller, vrees dan maar wat harder...

Ik ga dit probleem rustig laten bezinken, waarom? Ik ben daar al zolang mee bezig (niet enkel uw probleem) ...

Foutloos, betrouwbaar, door iedereen zelf na te bouwen (en goedkoop) daar ben ik al zo lang mee bezig. ;)


Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Freek

Michiel,

ik ben hier ook al een tijdje aan het meelezen en aan het denken.

Heb je alle modules ook in een bus aangesloten, dus van de ene naar de andere en niet met een ster punt gewerkt?

Misschien een wild idee, maar heb je ook al eens geprobeerd met andere PC?




Klaas Zondervan

Michiel, in de opsomming van de hardware mis ik de bezetmelders. Geen idee of daar het probleem kan zitten, maar je weet maar nooit.

Michiel

#1684
@Luc, misschien zit je wel dicht bij de waarheid (betreffende "bug", niet betreffende windows)  ;)
(maar ALS dit een bug is, zouden vele gebruikers al lang hun beklag hebben gedaan bij Mr Littfinski, en zou hij op z'n minst kennis hebben van het feit en het gedrag van z'n module. Maar ik lijk alleen in m'n strijd, dus mogelijk geen bug maar externe oorzaak.)

@Geert, de vastlopers worden door Koploper als "spookmeldingen" gezien. Eerst dacht ik dat het werkelijk meldingen waren die zo nu en dan zich manifesteerden, maar de laatste weken heb ik door dat deze een aankondiging zijn van een vastgelopen module. "Spookmeldingen" en "spoken" zijn een schampere formulering voor een vastloopsituatie.

@Freek, de modules zijn als een bus aangesloten; een reeks van 10 terugmelders na elkaar op 1 (rechte) lijn van ongeveer 5m. Ik heb al met 3 verschillende PC's de baan gestuurd.

@Klaas de bezetmelders zijn de klassieke diodeschakelingen (2 aan 2 anti-parallel, met een extra weerstand voor het verminderen van de gevoeligheid, en een extra capaciteit voor de laagdoorlaat), die vóór de opto-couplers zitten. De opto-couplers bufferen normaal gezien het signaal, om het even hoe het wordt aangeboden, en zouden op geen enkele manier de terugmelder in problemen mogen brengen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Moeten je treinen rijden om het fenomeen voor te hebben?
Dus als je koploper start, de communicatie start, maar de treinen nog niet laat rijden.
Als je dit zo'n tijd laat opstaan, gaan de terugmelders dan ook vast hangen?

Michiel

Goeie vraag. Heb ik nog nooit geprobeerd. Het lastige is hoe te zien dat een module is vastgelopen? In Koploper betekent dat er geen statuswijzingen meer doorgestuurd worden, en rijdende treinen fout worden gelocaliseerd = spookmelding. Zonder statuswijzigingen is het moeilijk te bepalen of een module hangt. Maar het is wel een heel goed voorstel.  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Dat idee van Freek lijkt mij ook heel goed. Als een module hangt, dan zou je dat toch moeten zien in Koploper? De module wordt dan wel afgevraagd, maar reageert niet meer met een melding.
Je zou de treinen verspreid over de baan kunnen stilzetten, zodat er binnen het bereik van elke terugmeldmodule een trein staat. En dan elk uur even gaan kijken of er ergens een wijziging in de bezetsignalen is opgetreden.

Wat de bezetmelders betreft is de zaak wel duidelijk. Die zijn zo basic dat het probleem daar niet kan zitten.
Het enige wat dan nog rest is het straffer twisten van de RS draden. En als dat ook niet helpt, dan begin ik steeds sterker te geloven dat het een bug in de software van de Littfinski modules is.

Freek

Er is toch dat venster waarin je de bezetmelders kan testen? Als je dit de hele tijd laat open staan? die geeft ook een geluidsignaal als er een verandering is.

Michiel

Wanneer een terugmelder vastloopt, is er geen verandering (meer), en dus ook niets te melden voor Koploper.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Ik heb lang niet alles gelezen maar zie hier en daar toch de vermelding dat je twijfelt aan de voeding of meer bepaald aan de stoorpulsen op de voeding.
Als ik twijfel aan de voeding gebruik ik voor alles wat op 12V mag gevoed worden een kleine lood accu (van mijn motorfiets), een properder DC voeding kun je niet hebben. Geen spikes en ligt niet gauw op zijn gat bij piekstromen.
Altijd 't proberen waard na al je ellende, toch?

Gerolf

Citaat van: Geert op 30 december 2017, 21:31:14 PM
De RS bus vink die ook maar weg. Deze kunnen de hardware (microcontroller) niet doen vastlopen.
Dit is een digitaal input output, de microcontroller kan eventueel verkeerde input krijgen, maar niet vastlopen.

Niet mee eens: Het initiatief voor communicatie komt vanuit de master (centrale)
... stel dat de bezetmelder dat signaal niet "zuiver" krijgt, kan de slave (bezetmelder) wel degelijk vastlopen

Ik hoop dat beter getwiste draden helpen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#1692
Vandaag 5 uur bezetmelders gemonitord zonder dat de treinen rijden, en nog steeds is er geen enkele vastgelopen.
@Franky, een loodaccu (of stevige 12V batterij) heb ik hier niet zo meteen voor het grijpen, maar de tip is genoteerd. Mogelijk dat ik van op het werk iets kan lenen.

Op aanraden van Gerolf ga ik vandaag is goed gaan twisten. 't Is feest voor iets, niet?

...een ingenieur twist anders...  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Na een twistsessie, 2 uur gereden, en weer een vastloper. De RS-draden zijn nu overal vrij strak getwist, en liggen bijna overal alleen in de kabelgoot. Maar één van de terugmelders is toch vast gelopen.

Mijn latijn is zo ongeveer op. Ik heb geen ideëen meer om te proberen. Ik kan die vastlopers niet verklaren. Hopeloos!



Tijd om een scenario te bedenken zonder Littfinski?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mark7758

Ik lees je ervaringen met plezier en angst.
Ik ga mijn schaduwstation (9 sporig en met ingebouwde keerlus) nu aan te sluiten naar een Uhlenbrock gleisbild. Maar ja. Dus ruim 20 wissels en treindetectie. Dus ik ben ook bang voor dit soort zaken. Nu bezig alles aan te sluiten en dan ben ik ook aan de beurt.
Heb je een lijst wanneer iets Wel / Niet gebeurt ? Kan je zaken uitsluiten? en heb je al contact gehad met de fabrikant?
Ik lees graag hierover. En sterkte.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.