LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

apenkop

Michiel wat vervelend om te lezen dat het weer mis is. Maar gelukkig heb je nu weer een aanknopingspunt waar het mis gaat. Hoewel het waarschijnlijk niet het gemakkelijkste fenomeen is. Een processor die bevriest is niet veel voorkomend en wat ik in mijn loopbaan daarvan tegenkom ligt voor het grootste deel aan ontregeling van de processor klok. Maar wat er op de bus mis zou kunnen gaan die tot gevolg heeft dat de processor bevriest kan ik ook niet beantwoorden. Dan zou inderdaad de twist van de buskabel daar wel eens invloed op kunnen hebben. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat we hier met alle expertise op het forum tot een oplossing komen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Michiel

Bedankt voor je reactie, Rini. Ondertussen heb ik m'n vorige post wat uitgebreid met extra waarnemingen en bedenkingen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Volgens de handleidingen die ik kon vinden moet de Littfinski module met wisselspanning gevoed worden. Maar ik vraag me af of het ook niet gelijkspanning mag zijn. In dat geval zou je de wisselspanning kunnen gelijkrichten en afvlakken met een flinke elco, dan ben je vanzelf van die spikes af. Wel even oppassen dat je niet boven de 18V geraakt.

Michiel

#1653
Daar zat ik zelf ook aan te denken. Ik moet de print eens aandachtig bekijken om te zien of de wisselspanning nog voor iets anders gebruikt wordt dan de enkelfasig gelijkrichter, maar ik vermoed van niet. Ook de ander modules eens bekijken die op die lijn zitten (OC32 en xTreme keerlus).

Ik heb net een andere trafo tijdelijk aangesloten. Geeft net iets minder spikes. Treinen rijden weer....
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1654
Ik heb een eigen 12V gelijkrichter/afvlakker op de voedingslijn gezet. De Littfinski modules werken er prima mee. Wel op de polariteit letten want deze modules hebben een enkelzijdige gelijkrichting onboard. De xTreme keerluslmodules blijken ook te werken met 12V=, en de OC32 deed dat al.

Treinen weer gestart maar 15 minuten later was er weer een Littfinskli vastgelopen.  >:(

Mijn ideën om ze werkend te krijgen zijn bijna ten einde, en het vreemde is dat ik er niets over vind op internet. Geen klachten, geen tips. Iedereen blijkt geen probleem te ondervinden.

Ik had vroeger al Peter Littfinski aangeschreven met de beschijving van m'n probleem, maar hij had geen zin om er echt op in te gaan. Het was mijn probleem van slechte aansluiting, en ik moest extra opto-couplers vóór zijn opto-couplers plaatsen. Begrijpe wie begrijpe kan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Dan denk ik dat er nog maar 1 optie is: de RS lijn straffer twisten. Als de problemen dan nog niet over zijn moet de conclusie zijn dat de modules niet stabiel zijn.

59erke

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 december 2017, 09:13:31 AM
Dan denk ik dat er nog maar 1 optie is: de RS lijn straffer twisten. Als de problemen dan nog niet over zijn moet de conclusie zijn dat de modules niet stabiel zijn.

Kan je dat niet makkelijk oplossen door overal een utp kabel te trekken, die zijn uit fabriek al volgens de regel getwist ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#1657
Deze modules hebben gewone schroefklemmen voor de RS-busaansluting. UTP kabel gaan strippen en in stukken knippen om in de kabelgoot te krijgen is minstens evenveel werk als het zelf twisten van draad, denk ik.

Ondertussen ben ik weer met een proefsessie bezig: rijden zonder TL-verlichting. Zo zie je hoe wanhopig ik word met het zoeken naar de oorzaak van de vastlopers. Treinen rijden nu 1 uur en 20 minuten...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik denk dat er nog een optie is: de terminators (weerstanden aan de uiteinden van de bus)
Als het om een stroomgestuurde bus gaat lijken me die niet nodig (en zelfs ongewenst)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Die terminators zijn al een tijdje verwijderd, want ze hielpen niet bij het vermijden van de vastlopers.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1660
De treinen hebben 3 uur onafgebroken gereden, zonder TL-verlichting in de kamer. Dat ik geen vastlopers heb gehad de laaste 3 uur, wilt niets zeggen. Ik ken het verhaal ondertussen wel. Ik blijf erg huiverachtig en bezorgd.

Edit: nu 5 uur onafgebroken zonder dat een Littfinski vast liep. Nog steeds zonder TL-licht. Zou TL-verlichting zo'n nefaste invloed hebben op Littfinski's elektronica?

Ik ga het licht aandoen...

Edit: twee uur later en ze rijden nog. Daar krijg ik toch het heen en weer van!  >:( Ik krijg maar geen grip op de oorzaak van de vastlopers... vooral als ze niet willen vastlopen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Na drie uur rijden met TL-licht is een feedbackmodule vastgelopen. Maar deze ochtend reden de treinen 5 uur zónder TL-licht, en zonder vastloper. Ik weet dus weer helemaal niets. Morgen is er weer een dag...

(vandaag reden de 10 locomotiefjes samen 2500 km)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Dat van de TL verlichting is wel interessant. Heb je al eens de spanningsvorm op de scoop vergeleken met en zonder verlichting?
Het zou kunnen dat de voeding van je hobbykamer niet zwaar genoeg is.

Michiel

Ik zal het verschil met en zonder TL-licht morgen meten. Als ik nu het licht uit doe, zie ik niets meer.

En wat bedoel je met "de voeding van de hobbykamer"? Ik zit hier letterlijk naast de "compteur".
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

2500km , dat hebben ze hier nog nooit gehaald op één dag ( record is 1900 km) , petje af hoor Michiel , en ik volg nog steeds in stilte mee en hoop echt dat je de oorzaak kan gevonden krijgen.