Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Vuile sporen

Gestart door loco, 22 december 2004, 14:34:30 PM

milepost48


Als je Nickel-silver rails hebt, poets deze dan eens op met zilverpoets, de electrische geleiding zal beter zijn en de rails zullen ook niet meer zo vlug vuil opnemen.

bartie

Ik heb gehoord dat je g??n wasbenzine mag gebruiken,daar dit de kunstof spoorelementen zou kunnen beschadigen (breken van de railbevestigingen). Heb dit dus ook nog niet geprobeerd, ik gebruik isopropylalcohol om de sporen te reinigen.

Groetjes Bart.

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door bartie

Ik heb gehoord dat je g??n wasbenzine mag gebruiken,daar dit de kunstof spoorelementen zou kunnen beschadigen (breken van de railbevestigingen). Heb dit dus ook nog niet geprobeerd, ik gebruik isopropylalcohol om de sporen te reinigen.

Groetjes Bart.



Niet slecht.  Vele Preiser-figuurtjes lopen al waggelend door het Faller-dorp.  Eentje moet in het zakje blazen , een ander is een boom aan het beplassen en nog een ander ligt straalbezopen op de bank van het park.  Haha.

loco

isopropanol lijkt mij geen slecht idee. Het is weinig agressief en door de alkohol heeft het een goed reinigingseffect. Ik gebruik isopropanol tamelijk vaak voor het kuisen van andere spullen, zoals motor, wielen, zelfs mijn computerscherm en toetsenbord worden met dat spul proper gehouden.

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

dikken

@sven: Ik heb er twee, met eentje ben je ook al goed op weg!

@allemaal: Staalwol en schuurpapier is uit de boze. je becshadigd er het oppervlak mee waardoor

a. het vuil zich nog sneller hecht en hardnekkiger te reinigen valt,
b. Er meer vonken ontstaan zoals al eerder vermeldt

Een schuurblokje is het ruwste dat je mag gebruiken, Beter is een stukje echte zeemvel (leer)!

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

tonycabus

Isopropanol met een drupje of wat naaimachine-olie (zonder additieven) zou volgens velen goed moeten werken. Ook Seuthe rookvloeistof, maar dat is duur. Kontakt 60 ook (duur). Zilverpoets is een idee, maar wat doe je met de opgedroogde prut? Die valt op je bedding...
Droog is in elk geval af te raden, anderen zeiden het al en het is waar dat je wielen daarvan gaan vonken en ingevreet raken. Zonde van de wielen, die op hun beurt weer oxydatieplekjes op je sporen maken. Dan zit je in een vicieuze cirkel.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loco

Tony, je spreekt over Seuthe rookvloeistof en kontakt 60. Weet jij toevallig uit wat deze vloeistog bestaat?

Loco

Gerolf

Kontajt 60 is een produkt van 'Kontakt Chemie', Belgisch produkt uit Zele. Op het busje staan geen ingredi?nten vermeld.
Het is prima bruikbaar om kontakten te reinigen. Het verwijderd echter ook vet (smering) van lagers - dus bij gebruik aan locs en zo zeker terug smeren achteraf. Ook op antislipbandjes heeft het geen gunstig effect.
Het is zeer goed bruikbaar voor elektrische contacten in het algemeen, ook 'live', dit wil zeggen onder spanning, te gebruiken. Ik gebruik het zelf voor relais- en andere schakelcontacten, collectors van elektrische motortjes. Bij netspanning en hoger wel uitkijken voor vonken: nog niet schakelen als de vloeistof niet uitgedampt is!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

En "Seuthe" Rookvloeistof daar zeggen ze zelf niks van, maar volgens mij is dat pure ordinaire "lampenpetrol" zoals vroeger gebruikt werd in "natte" kopieermachines, omdat de vloeistof elektrisch isolerend is en hetzelfde soortelijk gewicht heeft als de toemalige "toner".

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

railbusje

Hoe bedrijfszekerder is het drierail wisselstroonsysteem tegenover 2 rail gelijkstroon?

loco

Dikken, jij hebt zo'n railreiniger van softloc. Is dit een product van softloc of voeren zij dit in. Er staat op hun site dat het een gepatenteerd product is. Dit doet mij vermoeden dat zij dit ontwikkeld hebben en wereldwijd verdeler zijn van dit product. Weet jij hier toevallig iets meer van?

janjozef

Ik vind gewoon met de gom overgaan en daarna met de stofzuiger erover en zoweinig mogelijk chemische spullen gebruiken kwestie van niet alle ballast terug los te leggen. uiteindelijk houtlijm lost op in water dus ook in alle oplossende vloeistoffen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

In de club waar ik ooit begin jaren 80 lid was gebruikte men regelmatig Tondeuse olie om de rails te reinigen. Ik heb dit zelf nooit geprobeert en heb geen idee waar dit verkrijgbaar is.[:I]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

Die softloc-wagon waar o.a. Loco het over heeft is eigenlijk van centerline products uit de VS. Het patent is in hun handen, maar gaat als ik het goed begrijp over de 'ophanging' van de reinigings-rol.
http://www.centerline-products.com/info.htm
Dezelfde firma produceert (of verdeeld) ook 'Goo-Gone', een product om vet, vuil, ... veilig van rails en wielen te verwijderen. Volgens verschillende artikels in Model Railroader zou dit laatste een prima product zijn. Ik ben het jammer genoeg nog niet tegengekomen, maar ik kan me voorstellen dat Chalumano in Deurne dit heeft of kan bestellen.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

locomotion

Ik denk dat je met tondeuze olie of hair clipper oil niet echt sporen kunt reinigen, maar wel proper kunt houden. Deze olie zou voor analoge locs de stroomafname ten goede komen. Misschein dat door de olie het vuil minder kans maakt om zich op de sporen vast te zetten en dat ook vonkvorming (hoe klein dan ook) beperkt wordt. Bij digitale locs zou het gebruik van deze olie niet aangewezen zijn. De rijeigenschappen zouden hiermee eerder afnemen dan toenemen. Maar zeker weten doe ik dit niet. Deze tondeuze olie zou door zijn specifieke eigenschappen eigenlijk niet onder de categorie oili?n vallen. Het is zeer fijne en dunne olie die je kunt vergelijken met naaimachieneolie. Ik heb hierover ooit eens een uitleg gekregen, maar het fijne ervan heb ik niet onthouden.

Locomotion