HO

Gestart door n/a, 01 juni 2006, 10:54:21 AM

janjozef

Excuseer ik heb nergens geschreven dat klaas fout zat, daarvoor weet ik te weinig van het onderwerp, Het enige wat ik geschreven heb is dat de uitleg van Roland even plausibel leek als die van Klaas. Heel dat verhaal lijkt een beetje op het nieuwe testament, het is geschreven en herschreven en vertaald en terug vertaald met alle vertalings fouten vandien. En klaas ik wil jou gerust geloven en ook dat jij daar ernstig werk van hebt gemaakt geloof ik, maar dat impliceerd meteen dat ik tegen de anderen moet zeggen dat zij wat uit zijn nek staan te kletsen en voor dat laatste pas ik, zoals ik al zij daarvoor weet ik te weinig van het onderwerp af

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

DelticPower

Hallo allemaal,  nee ik zeg niks hierover. Wil alleen deze link doorgeven.
http://www.geocities.com/nem010/

Groeten van Jan

Havoc

Als je dit hier leest: http://www.doubleogauge.com/history/history.htm dan blijkt dat je eerst spoorbreedtes had, en pas later (veel later) zijn daar schalen opgeplakt. Simpelweg omdat volledig op schaal bouwen in het begin niet mogelijk was. Er is ook een voldoende lange literatuurlijst bij het artikel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door rgp
Als ik die tabel terugvind, dan vraag ik wel aan iemand om ze op het net te zetten.
Het is eindelijk gelukt:



De verklaring van deze tabel:

-In een vak vindt men de respectievelijke NMRA en NEM terug: vb: HO
(werkelijke spoorwijdte 1250-1700 = normaalspoor) komt de RP 25 overeen met code 100; de RP22 met code 85, enz
-Als je vertrekt van bovenaan de schaalverhouding (vb: 1:32) en gaat dan schuin naar linksonder dan kom je alle spoorwijdtes met hun RP en code tegen.
-Ga je echter vertikaal recht naar onder dan zie je dat op een spoorwijdte van 16,5mm zowel HO, als Sm, 0e als I kan laten rijden.
-Zuiver horizontaal kom je dan voor iedere schaal zijn RP en codes tegen.

De informatie is van Roland. Ik heb er geen verdienste aan, tenzij door ze voor ons op het forum te plaatsen.
Gerolf.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Willems

Hoor ik s'nachts iemand binnen komen in een rood met wit pak op pad naar de kertsboom en maar roepen Half nul half nul, zou me wel vrolijk stemmen[:D][8D][|)]
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

Willems

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Zo'n verhaal bestaat al. Ik heb het nl. een aantal jaren geleden zelf geschreven voor RailMagazine. voor dat artikel heb ik uitgebreid bronnenonderzoek gedaan, o.a. het lezen van veel Engelse boeken en tijdschriften.




In welk nummer staat dat Klaas?

Zelf ben ik nooit verder gekomen dan de oudste Nederlandstalige literatuur en die dateert uit de jaren dertig. Daar werd over mm/foot gesproken en de Angelsaksische wortels van H0 als zijnde de helft van het Britse 0.
Het begrip H0 was in de jaren dertig al ingeburgerd in Engeland en vooral in de VS, maar niet op het Europese vasteland. M?rklin en Trix maakten sinds 1935 wel treintjes in 1:87 maar noemden dat aanvankelijk 00, raar maar waar. Pas na de oorlog werd de term H0 ook op het continent gangbaar. Ik denk onder Amerikaanse invloed, omdat de beginnende speelgoedfabrieken in de VS een belangrijke afzetmarkt hadden.



Enkele oude trix modellen in mijn bezit zijn 1: 76 dus wel degelijk 00
later zijn ze pas gaan verfijnen,ik heb twee maal BR 80 van trix en een flinke maatafwijking op beide.

Wim W
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn