bovenleiding doodlopend spoor

Gestart door rixke rail, 28 mei 2006, 16:54:15 PM

rixke rail

'k Ben de rest van de namiddag bezig geweest met in mijn rommeldozen te zoeken naar geschikt materiaal. Ik ben uiteindelijk bij mijn eerste gedacht gebleven. [:I]
Zo zal het er moeten gaan uitzien.

Foto

Mag ik om kritiek vragen a.u.b. ? [:0] Zo kan ik nog wat verbeteringen aaanbrengen voor ik hem definitief afwerk.
Deze morgen heb ik mijn overweg afgewerkt (op de slagbomen na, want daar moet ik nog geschikte exemplaren voor vinden)[:(]



Een mens moet iets doen als hij met cong? is en het weer slecht is, hee.[V]
Modelspoorse groeten,
Eric.


http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

Mooi bouwsel, echt waar!
enkele opmerkingen, echter:
- staat op de bovenste foto die linkerpaal scheef, of ligt het aan de fotolens?
- Ik zou in ieder geval nog een spandraad naar de grond voorzien
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

karthuizer

Die horizontale "balken", zijn dat platte profielen die jij gebruikt hebt?
Volgens mij moeten dit H-profielen zijn.



Op de foto's die ik heb is er geen enkele keer een spandraad naar de grond.

ERVIN

Pff,dit is mooi man,echt waar!![:0]
Nu begint het bij mij ook serieus te kriebelen om aan de scenery te beginnen.[:p]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door karthuizer
Op de foto's die ik heb is er geen enkele keer een spandraad naar de grond.
... maar zijn de palen wel een stuk steviger van opbouw dan in het (mooie) opzet van rixke.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Inderdaad de spandraad naar de grond dient enkel voor de stevigheid met zulk een metalen balken hebt ge dat iets minder nodig.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

karthuizer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door karthuizer
Op de foto's die ik heb is er geen enkele keer een spandraad naar de grond.
... maar zijn de palen wel een stuk steviger van opbouw dan in het (mooie) opzet van rixke.



Dan zou ik toch nog maar eens kijken naar de foto die 55erke geplaatst heeft, nu is het daar wel maar boven 1 spoor. Op mijn eerste foto is het ook maar boven 1 spoor, en dan is het wel met het ander soort van palen...[B)]

Hier nog een ander voorbeeldje (links van het sein):

Gerolf

Da's straf. Ik was ervan overtuigd dat een afspanningsmast steeds een extra versteving had. Weer wat bijgeleerd.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rixke rail

Er moeten inderdaad dus I-profielen gebruikt worden voor de horizontale balken, i.p.v. platte ! [:o)] Zo zie je maar dat haastige spoed inderdaad nooit goed is ! [:I]
'k Ben dus terug in mijn rommeldozen gedoken en ik denk dat ik een betere oplossing gevonden heb. [^] Daar ga ik de komende dagen werk van maken. Bedankt allemaal voor de opbouwende kritiek[:)], de tips [:D]en vooral de foto's.[:p] Ik hoop dat ze ook andere collega's kunnen helpen.[;)]
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

loebaske

Goe bezig, en je heb idd oog voor details,
doe zo verder, en je komt er wel...

rixke rail

Ik ben de rest van de namiddag in mijn denktank gekropen en ben tot de conclusie gekomen dat ik beter de "normale" Sommerfeldt-palen als dwarsbalken zou gebruiken en een iets stoerder I-profiel als palen. Gelukkig heb ik in mijn rommeldozen nog iets bruikbaars gevonden ! [^]



Zo ziet ie er gemonteerd uit. hij moet uiteraard nog geschilderd worden.



Mag ik opnieuw vragen of jullie mij bestoken met kritiek, goede [:D] of slechte [xx(]
Modelspoorse groeten,
Eric.


http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

- staat op de bovenste foto die linkerpaal scheef, of ligt het aan de fotolens?


Ja [:o)] hij stond inderdaad scheef, is ondertussen rechtgezet.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

n/a

Ziet er netjes uit. Wat me alleen opviel bij je eerste foto in je post van 31-05 dat je palen voor je stootblokken zijn geplaatst. Nu is het met dit aanzicht een beetje moeilijk te beoordelen, maar krijg je geen problemen met je pantografen als je tegen het blok aan staat? Voor de rest ziet het er heel goed uit.


Groeten,

Marnix van Lit

55erke

Hoy

Dat ziet er goed uit.Ik heb bij mij ook niet te dikke masten gebrukt want dat staat niet met de andere bovenleiding.
Ja zoals ik ze al gezien heb gaat de bovenleiding altijd tot achter de stootblok.

Groeten
Johan

rixke rail

@ Marnix & Johan : 't was maar om te proberen h? jongens. [:I] Die bewuste foto heb ik trouwens weggehaald. [xx(]
Ik heb nog een gewone paal bijgeplaatst en de "eindpalen" achter het stootblok gezet. (Ondanks het goede weer (eindelijk[8D]) toch nog een beetje aan mijn project gewerkt.) Ziehier het resultaat van mijn labeur.
Vooraanzicht :

Zijaanzicht :


Als jullie nog iets moesten zien dat niet klopt of zoiets : shoot !
In ieder geval nogmaals bedankt aan iedereen die mij bijgestaan heeft met goede raad en vooral fotomateriaal ![^] Als ik ooit 'ns iets kan terug doen. [;)]


http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/



Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN