Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

doomslu

#1350
Floris, mijn vader is zijn leven lang kolenhandelaar geweest en zijn zakken waren steeds pekzwart.
Of dat in Polen ook zo is, weet ik niet...

Die dekzeilen met autobanden zijn top. De rest ook, trouwens.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris

ah, goeie tip, moet ik es nazoeken, Op de foto's die ik had hadden ze moderne plastic blauwe zakken. Dat vond ik niks want veel te leuk en te kleurig, maar jutezakken daar lekt t stof natuurlijk zo doorheen dus meteen alles zwart....

doomslu

Foto van Internet.


Zo zagen ze er in mijn herinneringen uit, al had ik de indruk dat de jute grover was.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris

ah, kijk. haal ik er wellicht de kwast nog even over.

raf

hier waren dat zwarte zakken van een soort nylon .heb die jaren staan gehad met van alles en nog wat in .je moest die zakken kopen en dan kreeg je gevulde en moest je de lege inleveren .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

adrievans

Luc , ik vraag me af of het kolen zijn want die man op jouw foto loopt met een wit overhemd , niet zo`n goede combinatie met kolen.
Wat ik me herinner van vroeger  is dat de kolenboer met zwarte of grijze kleren liep en altijd een soort dekenover zijn hoofd/nek legde vermoedelijk tegen kolenstof.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Stedahult

Citaat van: Floris op 17 september 2017, 01:22:29 AM
....nog steeds alleen pools gepruttel hier... maar zolang er hier geen menigte met
hooivorken staat te protesteren nog een paar poolse plaatjes dan maar. :P

... neem ik volgende week wel een hooivork mee in de Skòda.
Mvh. Steef

doomslu

Citaat van: adrievans op 17 september 2017, 21:10:29 PM
Luc , ik vraag me af of het kolen zijn want die man op jouw foto loopt met een wit overhemd , niet zo`n goede combinatie met kolen.
Wat ik me herinner van vroeger  is dat de kolenboer met zwarte of grijze kleren liep en altijd een soort dekenover zijn hoofd/nek legde vermoedelijk tegen kolenstof.
Nu je het zegt, hij is nogal proper gekleed...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

net aan het werk gegaan en zijn baas om hem plezieren net nieuw verpakkingsmateriaal aangeschaft (ooit is het toch eens proper geweest) ;)

Floris

Nou, de kolenzakken hebben aardig wat verdund zwart gehad, zit nu de camera leeg te pulken en zie dat ik er geen foto van heb. Volgende ronde, nu geen zin meer.  :P

Vandaag t station voorzien van bliksemafleiders (waarom zo'n klein hondehok dat nodig heeft.... maar het ding zit er in t echt helemaal vol mee.) en nog wat ander klein frot... Ook heeft t perron nu lantaarnpalen
IMGP7824 by Floris Dilz, on Flickr

verder kwam ik nog een roco G10 tegen in de rommelbak waar een hele hoop messing aan gehangen moest worden want de PKP was nogal van het op heel veel manieren van recyclen van ouwe zooi als werkmaterieel. Veel oude wagen en rijtuigonderstellen kregen een neiuwe bouwkeetachtige houten opbouw voor woon- of werkplaatswagens, dat was iets typisch pools, maar er waren ook veel verbouwde rijtuigen en goederenwagens die hun originele bak nog hadden. Deze wagen is er dus een van de laatste categorie.... leuk klusje, gewoon lekker wat rotzooien... de wagen heeft ook geen concreet voorbeeld, gewoon een beetje voor de vuist weg bouwen. De bruine wagenbak die nu als kantoortje dienstdoet bij de kolenhandel is trouwens zo'n werkwagen met nieuwe opbouw, verkocht aan de kolenhandelaar en zonder wielen op het terrein gezet.
IMGP7837 by Floris Dilz, on Flickr

en nog even de obligate sfeerplaatjes...
IMGP7847 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7842 by Floris Dilz, on Flickr


Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pierre

Groet Pierre.


SuSke

TOP!

Vooral die nagelnieuwe ToiToi (toiletkeet) tussen al die oude afgeleefde barakken :-)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erik de noorman

Om nog even op de kolenzakken terug te komen. Kolenzakken worden nooit dichtgebonden. Normaal worden kolenzakken direct uit gestort en terug mee genomen. Spreek uit ervaring heb dit thuis in mijn jeugdjaren mogen ervaren.
Nylonzakken zijn van de jaren 80.

Erik.

Floris