Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Martin Welberg

Citaat van: Floris op 28 juni 2015, 17:35:56 PM
Dank. En uh... te groot.  ;D :-X
Het leuke van zo'n project beginnen als je op een studentenkamer woont is dat je daarna een huis kan zoeken dat om de baan heen past.  8)

Hier de plattegrond, met een maatlijn. Aan beide kanten komt er nog een fiddleyard aan, maar dat zien we tegen die tijd wel...

Om een idee te geven hoe die gebouwen dan in verhouding uitkomen... het hokje waar ik nu aan bezig ben is in blauw aangegeven bij de blauwe pijl, de paarse pijl wijst naar de energiecentrale van de vorige keer.

Leuke hoekies...hulp nodig  ???

PeterC

Floris, heel knap werk!  Ik volg je vorderingen (meestal in stilte)!




Iemand een idee van de type's?  Ik zou zeggen rechts een Scania Vabis en links een (heel oude) Mack?

Citaat van: Floris op 28 juni 2015, 15:12:49 PM



Groetjes, Peter


Floris

Dank, mannen!  :)

klopt, scania en ouwe mack, zo'n fijne met cabine uit het midden. Had ooit een bouwpakket in 1:25 van zo'n ding, maar dan gewoon een trekker. Deze is een dumper met echt amerikaans drie achterassen!
Er staat behalve deze 2 wagens ook nog een tweede oude scania. Hier nog wat plaatjes uit hetzelfde complex, gewoon, vanwege de gezelligheid.  ;D
(nu mn modelletjes nog net zo gezellig krijgen...  ;) )

IMGP3505 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3510 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3537 by Floris Dilz, on Flickr
Dit soort stoffigheid/neveligheid in de lucht mis je toch bij modellen... net als van die zonnestralen door een kapot dak en zo. Ach ja...

En nog wat plaatjes van een fijn rommelig fabriekshalletje waar nooit iemand naar omkijkt... zoiets wil ik wel gaan maken, qua sfeer binnen.
IMGP3597 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3600 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3601 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3612 by Floris Dilz, on Flickr

Goed, inspiratie genoeg  8)
Nu nog even nabouwen.

Rangeerduivel

De Scania is een 110 Super of 111
Van de laatste versie met grote zijruit en zwart kunststof dashboard,toen was het geen Vabis meer maar was het bedrijf al in handen van Saab.
Een zescilynder in lijn van +/-286PK.
De 'super'stond voor de versie met turbo.(trouwens te zien op de foto in post 167)
De vorige modellen hadden kleine zijruitjes en een metalen dashboard,ruitewissers werden aangedreven door perslucht enz...
Uiterlijk was er geen verschil.
Ik heb in dit model vrachtwagen mijn jong leven gesleten!!! :(

;)

Herwig

Toch merkwaardig:  in die spook-fabriekshallen ligt een  "fortuin"   aan     "oud ijzer"    ter beschikking van de recup-handel   
(  "ophaling van oud ijzer, koper, lood en ziiiiiiiiiink..., en ook oude autooooo's "  ....  )

centauri167

Citaat van: Herwig op 30 juni 2015, 14:00:56 PM
Toch merkwaardig:  in die spook-fabriekshallen ligt een  "fortuin"   aan     "oud ijzer"    ter beschikking van de recup-handel   
(  "ophaling van oud ijzer, koper, lood en ziiiiiiiiiink..., en ook oude autooooo's "  ....  )

Inderdaad opmerkelijk, zo gaat men liever kabels aan een spoorlijn pikken dan in die oude fabrieken de metalen gewoon op te laden met ne camion zonder dat iemand vragen gaat stellen. Al leveren staal en zink natuurlijk wel wat minder op dan dikke koperdraden die gewoon om te rapen liggen, zonder veel kans op gepakt te worden en met voorwaardelijke straffen als men toch pech heeft ...

SuSke

Ik denk dat je nog aardig kunt mispakken als je daar iets durft mee te pikken. Dan staat er plots zo'n mafia-achtig manneke achter u met een dobberman naast zich...  't is "la Wallonie" hé




Of dan toch te veel boeken gelzen en films gezien  8)


Maar effectief een prachtig iets om na te maken, alleen alles zo "nonchalant" op een hoop gooien dat het "nonchalant" overkomt in model  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Nou.... Alles waar je met een camion bij kunt komen zijn alle kabels al weg meestal.  :-\ Voor zo'n stuk fabriek met de kabels intact moet je meestal aardig klimmen.
Gelukkig nooit last gehad met maffia-achtige mannekes met dobberman, alleen weleens beveiliging tegengekomen op een terrein waar we een deel van de fabriek maar hebben overgeslagen omdat het er zo enorm rook naar uh.... verse groente, die gasten waren blijkbaar uit verveling broccoli gaan kweken en wie weet hadden ze thuis wel een dobberman ofzo. Ik ben het maar niet precies gaan uitzoeken...

Floris

Dit keer weer wat kleine vooruitgang, waar vrij veel werk in is gaan zitten.
Het vorige keer besproken halletje heeft een kraanbaan, dus er moet een kraan in. Omdat het halletje is doorgezaagd wegens de voorkant van de baan wordt het maar een halve kraan, die maar aan 1 kant op z'n rail staat, de andere kant wordt aan een luchtankrtje geschroefd zodat ie blijft hangen. Goed, genoeg flauw gedoe, een kraan dus.
Bij het rondklooien in fabrieken had ik al het een en ander aan kranen gefotografeerd dus ik wist inmiddels redelijk hoe die dingen in elkaar zitten. Qua algemene vorm van het ding heb ik deze foto aangehouden, waar ergens op de achtergrond vaag een kraan te zien is:

De details zijn weer van andere kranen overgenomen die ik in de loop der tijden gefotografeerd heb, het is dus geen exact nagemaakt ding maar wel geloofwaardig genoeg.
De liggers van de kraan werden gefreesd, zo zit alles mooi gelijk , de loopkat vond ik wat veel denkwerk om te frezen, het was leuker die gewoon van allerlei stukjes styreenprofiel en plaat en andere rommel in elkaar te prutsen. Het heeft allebei zo z'n charme. Hekjes werden gesoldeerd van wat zilverdraad en etsafval omdat ik nog steeds eens een plaat hekjes moet laten etsen en ik dat heel effectief aan het uitstellen ben...

kraan 1 by Floris Dilz, on Flickr

kraan 2 by Floris Dilz, on Flickr

kraan 3 by Floris Dilz, on Flickr

en zo hangt ie er nu bij:
afgezaagde kraan in afgezaagd loodsje by Floris Dilz, on Flickr

aan de spanten van het gebouw zitten uithouders voor de drie draden waar de kraan z'n stroom van betrekt. Op de kraan zelf zit een dergelijk systeem met veel meer draden om de stroom over te brengen naar de motoren en remmen op de loopkat, zie ook de vorige foto. Dit soort zaken ontbreekt meestal op modellen...

loopkat van kraan by Floris Dilz, on Flickr
De loopkat in detail, links de pook met stroomafnemers van de loopkat, vooraan de motor voor het rijden van de loopkat over de kraanliggers, achteraan de motor, tandwielkast en remmen van de kabeltrommel.

Ondertussen ben ik weer druk met het voorbereiden van gietdelen voor leidingen (koppelingen, afsluiters, dat soort spul) en electriciteitskasten om zo hier en daar wat kabels te gaan trekken. Als dat spul er is kan ik dit halletje wel zo'n beetje gaan afwerken. Meer daarover een volgende keer!

renstimpie

MOOI!!  wat een schitterend thema...   

Hoedje af..

Tim

Rangeerduivel


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Kautenbach

K

de allergrootste k die er is ;D ;D ;D geweldig

klasse

Metpetergaathetbeter

Ja den Leonardo (van het hoge Noorden )Da Vinci maakt toch knappe dingen ! 8) ;)

loebaske

Floris, zijn dat motoren die in het gamma van Artitec zitten??

Knap gedaan....