Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

goede verbinding maken tussen modules

Gestart door hapkin, 23 december 2014, 16:43:34 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: hapkin op 24 december 2014, 16:11:38 PM
Mechanisch: lijkt mij de oplossing die pietb een zeer sterk http://modelspoorh0.nl/centreersysteem.htm
                     maar is deze regelbaar want hout werkt altijd ...
Dat is ook mijn bezwaar. Niet alleen tegen de constructie van Piet, maar tegen elke soort van paspennen. De modules moeten zuiver recht en uitgelijnd voor elkaar liggen voordat je ze in elkaar kunt schuiven. Ik geef nog steeds de voorkeur aan een verbinding met bouten en moeren in iets te grote gaten. Kun je losjes aan elkaar schroeven en na het uitlijnen vastzetten.

CiteerElektrisch: 25-polige D-sub lijkt mij ook zeer goed maar daar zijn van die fijn pinnekes aan waar je telkens 1 kabel aan moet solderen
                  is dat niet gevoelig voor storing
Wat voor storing verwacht je dan? Op onze club hebben we ongeveer 20 van zulke verbindingen en nog geen storing gehad.

conducteur




Bestaat ook in andere kleuren en in 15,30 en 45 ampere uitvoering. 15 A zou wel voldoen denk ik voor de meesten, tenzij je eigenaar bent van Miniatur Wunderland Hamburg ofzo. Is te stapelen aan de linkerkant, rechterkant, boven & onder. Nu 10 stuks in bestelling in 3 kleuren (30 in totaal) + tang, als ik nog een extra ringleidingsdraad moet bijtrekken kan ik gewoon een extra stekker er aanrijgen...

De stekkers zijn zo gebouwd dat er maar een model bestaat (er mannetje of vrouwtjesstekker, alles past in elkaar). (nadeel: je kunt ze op de foute manier verbinden, maar dat kan je oplossen door ze zodanig te rijgen aan elkaar dat je ze niet verkeerd kunt steken). Voordeel: je hoeft slechts één model in voorraad te hebben...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Citaat van: hapkin op 24 december 2014, 16:11:38 PM
Elektrisch: 25-polige D-sub lijkt mij ook zeer goed maar daar zijn van die fijn pinnekes aan waar je telkens 1 kabel aan moet solderen
                  is dat niet gevoelig voor storing
Nee hoor als je maar fatsoenlijk soldeert en een (krimp)kousje over de soldeerverbinding zet kan het haast niet stuk.
En vergeet ook de trekontlasting in de shell behuizing niet te gebruiken.
grt Piet.


hapkin


CiteerWat voor storing verwacht je dan? Op onze club hebben we ongeveer 20 van zulke verbindingen en nog geen storing gehad.

Vroeger hadden ze in de club ook van die stekkers met ik weet niet hoeveel aansluitingen
De stekker + kabel was zo zwaar dat ze van hun eigen gewicht afzakte en een slechte verbinding vormde

Ik heb effe wat geteld, het is niet zo een grote baan die ik wil bouwen, maar je hebt wel vlug wat aansluitingen
Graag wil ik een besturingspaneel maken waar ik de wissels kan omzetten + leds voor de stand van de wissel = 6 kabels per wissel x12
Verder wilde ik ook leds hebben voor bezetmelding 2 kabeltjes per blok x12
Voeding digitaal 2 kabels
Voeding verlichting van huisjes 2 kabels

Dat zijn er +- 100 dat zijn heel wat solderingen aan die stekkers 
En niet te onderschatten een vergissing is vlug gemaakt onder je treintafel
Het idee van de stekker is goed maar de aansluiting vind ik wat minder 

mvg steve



 
   

hapkin

Olivier hoe noemen die stekkers, of van waar komen ze

mvg steve

OlivierV

Molex stekkers, kan je makkelijk op ebay vinden. Wordt gebruikt voor de voeding van interne pc apparatuur. Je hebt ze ook met meerdere verbindingen, zoals bv die voor het moederbord of de grafische kaart, je moet maar kijken welke jij het meest praktische vindt. Deze Molex stekkers zijn boven gekomen na het uitkuisen van mijn pc materiaal.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Citaat van: hapkin op 25 december 2014, 20:46:40 PM

CiteerWat voor storing verwacht je dan? Op onze club hebben we ongeveer 20 van zulke verbindingen en nog geen storing gehad.

Vroeger hadden ze in de club ook van die stekkers met ik weet niet hoeveel aansluitingen
De stekker + kabel was zo zwaar dat ze van hun eigen gewicht afzakte en een slechte verbinding vormde

Ik heb effe wat geteld, het is niet zo een grote baan die ik wil bouwen, maar je hebt wel vlug wat aansluitingen
Graag wil ik een besturingspaneel maken waar ik de wissels kan omzetten + leds voor de stand van de wissel = 6 kabels per wissel x12
Verder wilde ik ook leds hebben voor bezetmelding 2 kabeltjes per blok x12
Voeding digitaal 2 kabels
Voeding verlichting van huisjes 2 kabels

Dat zijn er +- 100 dat zijn heel wat solderingen aan die stekkers 
En niet te onderschatten een vergissing is vlug gemaakt onder je treintafel
Het idee van de stekker is goed maar de aansluiting vind ik wat minder 

mvg steve



 


Prachtige oplossing: Littfinski Key Commander

2 draden onder je baan, een wisseldecoder aan de wissels en geen miserie
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 24 december 2014, 17:25:42 PM
Nee hoor als je maar fatsoenlijk soldeert en een (krimp)kousje over de soldeerverbinding zet kan het haast niet stuk.
En vergeet ook de trekontlasting in de shell behuizing niet te gebruiken.
Bij ons op de club gebruiken we de D-sub connectors kaal. Aleen gesoldeerd, geen krimpkousjes, geen behuizing. En geen problemen.

Havoc

Citaat van: hapkin op 25 december 2014, 20:46:40 PM

Ik heb effe wat geteld, het is niet zo een grote baan die ik wil bouwen, maar je hebt wel vlug wat aansluitingen
Graag wil ik een besturingspaneel maken waar ik de wissels kan omzetten + leds voor de stand van de wissel = 6 kabels per wissel x12
Verder wilde ik ook leds hebben voor bezetmelding 2 kabeltjes per blok x12
Voeding digitaal 2 kabels
Voeding verlichting van huisjes 2 kabels

Dat zijn er +- 100 dat zijn heel wat solderingen aan die stekkers 
En niet te onderschatten een vergissing is vlug gemaakt onder je treintafel
Het idee van de stekker is goed maar de aansluiting vind ik wat minder 

mvg steve

Daarom dat ik ervan uitga dat de baan modules zijn. Tussen de modules gaat enkel power met een 3-polige XLR en data met een RJ45 stekker. Al de andere verbindingen zijn vast en hoeven dus eigenlijk "nooit" meer los. Ik ga er ook van uit dat alle verbindingen met snoeren gebeuren, dus connectoren op de pcb's. Kan je een snoer maken en testen rustig op een werktafel met voldoende licht en gereedschap en weinig stress. Niet op je rug liggend, net te ver in het halfduister met een soldeerbout in de ene hand, een draad die warm wordt in de andere en een zaklamp in je bek (been there, done that...).

Als je zoveel verbindingen moet maken, kijk dan naar IDC stekkers (Insulation Displacement Contact). Bvb RJ11/12/45, DB, flatcable, DB voor flatcable etc. Iets duurder misschien maar veel handiger voor zo'n gebruik. Stukje cable knippen, langs de 2 kanten een connector op knijpen en klaar. Bij mij duurt het langer om de stekker en kabel te vinden dan om het snoer te maken. Vergelijk dat met 25 draden langs 2 kanten strippen, vertinnen, solderen en testen of je er geen 2 omgewisseld hebt. Voor mijn databus gebruik ik gewoon ethernet snoer, kant-en-klaar uit de winkel, getest, met aangespoten trekontlasting en in alle kleuren van de regenboog om te coderen.

"Nooit" is natuurlijk onrealistisch, maar het maakt dat je daarvoor eigenlijk eender welke verbinding kan gebruiken. De bedoeling is ook van nooit stekkers te verbreken/verbinden als er stroom opstaat. Langs de andere kant vind ik schroefverbindingen onhandig.

Voor jouw 100 verbindingen is dat zo gefikst met bvb 20-polige flatcable connectoren of 25-polige DB types.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: hapkin op 25 december 2014, 20:46:40 PM
De stekker + kabel was zo zwaar dat ze van hun eigen gewicht afzakte en een slechte verbinding vormde
Bij ons geen last van. Die connectors klemmen zo stevig in elkaar dat ze echt niet vanzelf uit elkaar vallen.

CiteerGraag wil ik een besturingspaneel maken waar ik de wissels kan omzetten + leds voor de stand van de wissel = 6 kabels per wissel x12
Waarom 6 draden per wissel? Als je wisselaandrijvingen hebt met eindafschakeling dan kan je de terugmelding van de stand over dezelfde draden laten lopen die het wissel aansturen. Dat zijn dus 2 draden per wissel. De derde draad is gemeenschappelijk voor alle wissels.

hapkin

CiteerPrachtige oplossing: Littfinski Key Commander

2 draden onder je baan, een wisseldecoder aan de wissels en geen miserie

Ik ken het niet  maar het lijkt mij wel wat
Gebruik jij dit systeem



CiteerDaarom dat ik ervan uitga dat de baan modules zijn. Tussen de modules gaat enkel power met een 3-polige XLR en data met een RJ45 stekker. Al de andere verbindingen zijn vast en hoeven dus eigenlijk "nooit" meer los.

Daar zit idd een goed idee in en ik denk dat ik de dit ook zo zal doen voor data en verlichting
Maar ik wil alleen digitaal rijden en de wissels zelf met knopjes omzetten
En leds die de stand aanduiden.
maar dan zijn er natuurlijk veel aansluitingen nodig ...

CiteerWaarom 6 draden per wissel? Als je wisselaandrijvingen hebt met eindafschakeling dan kan je de terugmelding van de stand over dezelfde draden laten lopen die het wissel aansturen. Dat zijn dus 2 draden per wissel. De derde draad is gemeenschappelijk voor alle wissels.

klaas de eerste wissel zijn er 6 dacht ik
Ik kan natuurlijk mis zijn, en hoe minder hoe beter...

1afb zwart groen en rood en van de 2 afb 2 keer blauw en zwart 






SuSke

Citaat van: hapkin op 26 december 2014, 15:15:50 PM
CiteerPrachtige oplossing: Littfinski Key Commander

2 draden onder je baan, een wisseldecoder aan de wissels en geen miserie

Ik ken het niet  maar het lijkt mij wel wat
Gebruik jij dit systeem

Op de clubbaan (Vaerwegh Dok) worden zo de 25 wissels aan de zichtzijde vanaf een centraal bedieningsbord aangestuurd.

In het schaduwstation worden de wissels per modulebak aangestuurd met een lokaal bedieningspaneel zonder digitalisering.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

hapkin

Het zal wel aan mij liggen maar ik krijg er geen zicht op
De tekst nochtans is zeer duidelijk ...



Maar ik kan er niet bij hoe een je een wissel kan omgooien via een terugmelding
Ook heb ik geen idee waar ik mijn roco multimaus in dit schema moet plaatsen

gardevil

Ik kan mis zijn, maar is volgens mij voor een analoge baan.  Staat trouwens in de eerste zin.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?