Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

goede verbinding maken tussen modules

Gestart door hapkin, 23 december 2014, 16:43:34 PM

hapkin

Dag allemaal

Hoe kan je het best een verbinding maken tussen 2 modules
Ik bedoel dan mechanische en elektrische verbindingen

Mechanische verbinding : hoe kan je deze verbinding regelbaar maken zodat het spoor en landschap altijd uitgelijnd is op elkaar 

Elektrische verbinding : welk soort stekker is het minst storing gevoelig, of werkt het best

Maw hoe doen jullie dat...



Klaas Zondervan

Mechanisch: als de modules voor de eerste keer tegen elkaar staan zet ik ze vast met lijmklemmen. Dan boor ik twee gaten 7 mm door en door. Dan door elk gat een slotbout M6, rondel er op een een vleugelmoer. Lijmklemmen kunnen er dan weer af.
Omdat het gat iets groter is dan de bout heb je altijd in elke richting 1 mm speling.

Elektrisch: bij mijn huidige spoorbaan heb ik industriële connectors gebruikt. Heel degelijk, maar wel groot. Op onze clubbaan heb ik 25-polige D-sub connectors toegepast, en dat bevalt me eigenlijk veel beter.

PietB

Hoi Steve ik heb deze manier toegepast.
http://modelspoorh0.nl/centreersysteem.htm
En electrische verbindingen maak ik met 25 polige sub-d connectoren (terugmelding)
Voor de rijspanning en verlichting gebruik ik de aloude telefoonstekkers


grt Piet.

loebaske

enkel voorbeelden hoe ik dat doe, onder mijn baan lopen bundels kabels van de een naar de andere modul tot aan de centrale, kan je maar best een logisch blad aanmaken en de draden nummeren, je vind die dan ook laters terug...
Moet eens dringend die handleiding afwerken en link hier plaatsen...












Koen

Dag Steve,

Voor de bus en de verschillende voedingsspanningen, maak ik gebruik van XLR connectoren en stekkers (http://www.conrad.be/ce/nl/product/312741/Adam-Hall-connectoren-Amphenol-AC-serie-XLR-bus-5-polig-universeel-male-Bus?ref=list).
Voor de verbinding van de detectiemodules maak ik, net zoals loebaske, gebruik van de Velleman connectoren. Alleen ben ik van deze laatste nog niet overtuigd. Ik vrees dat deze bij veelvuldig gebruik wel eens slecht contact kunnen geven.
Bij Conrad zijn er industriële connectoren maar deze zijn voor mijn budget te duur (-/+ 50€ per connector). We zoeken dus verder.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Martin Welberg

Boor een paar gaten 10mm , ene zijde een slagmoer M8 andere zijde een bout met carrosseriering..Pfff en voor de elektriek, hoeveel snoertjes ?

Dirky

Die Mate-n-Lok connectoren zijn inderdaad niet gemaakt om veelvuldig te gebruiken. Als je veel moet ont- en aan-koppelen, maak je beter gebruik van soortgelijke connectoren met vergulde contacten (Molex, etc...)
Maar "veel" is in onze hobby een relatief begrip, niet? 'k Ben er van overtuigd dat de niet vergulde versie het jaren goed zal doen!

loebaske

#7
Die connectoren zijn niet van Conrad of Velleman (onvoldoende betrouwbaar) deze komen van XB en kan je verzekeren, deze worden gebruikt op het werk en die gaan zo ongeveer een 5tal keren in en uit elkaar PER DAG, tot op heden gebruiken we die nu +/- al vijf jaar!!!!!
Wie gaat zijn modulles vijf keren per dag en gedurende een vijf jaar lang uit elkaar halen?????

Ook dat de meeste connectors zijn beperk zijn tot enkele contacten, in sommige gevallen kom ik niet toe met 15 connecties, zie foto 2
Je kan ook computer connectoren gebruiken, die voldoen niet aan mijn eisen, te fragiel om breuk te hebben, zeker als die maar simpel gesoldeerd zijn...fabrieks gemaakte connectoren is weer wat anders, wel betrouwbaar, maar dan zit ik vast met hun kabel en kan ik niet een eigen nr. label aan plaatsen...

Vergulde  kontakten is goed voor de muziek industrie, maar swat...ieder zijn ding, de beste zijn gouden contakten, die gaan heeeeeeel lang mee en zeeeeeer betrouwbaar..

De prijs van mijn connectoren weet ik niet van buiten, stukken goedkoper (misschien 6€ stuk) nadeel is dat je per verpakking dient te kopen, een verpakking is 50 stuks per soort, en pennetjes zijn verpakt per 100, van beide heb je de mannelijke en vrouwelijke nodig, dus ik kan nog veel jaren verder met modulle banen maken en verbinden  :) :) :)

philippe_007

Voor de elektrische verbinding gebruik ik lusterklemmen zoals deze http://www.gotron.be/lusterklem-pvc-uit-2-delen-6mm-16a.html
voor de wissels en anderen gebruik ik seriële 25 pins stekkers
het voordeel van deze stekkers is dat je ze nooit verkeerd kan aansluiten...

Koen

@Eric,

Waar bestel jij deze connectoren? Ik heb al eens via google opgezocht maar ik vind niet direct een verdeler.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Electrisch hangt er van af waarvoor het moet dienen en vooral waar.
- grote stromen die bijna niet losmoeten: faston, bij prijs en overal te vinden
- redelijke stromen met niet teveel contacten XLR: voordeel is dat pin 1 altijd eerst contact maakt en laatst loskomt, en vergrendeld, duur maar uiterst betrouwbaar
- kleine stromen tot 1A en digitaal: RJ met 4/6/8 contacten naargelang, goedkoop, overal te vinden, snel contact gemaakt et robuster dan de meesten denken
- een hoop digitaal: flatcable, goedkoop en simpel
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Voor de TT-modulebaan van MSC-De Dwarsliggers gebruik ik Loconet met RJ12, en voor de ringleiding (DCC, massa en 16V AC), Anderson Power Pole stekkers (in bestelling).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

hapkin

Dag allemaal

Ik heb effe alles gelezen en wat gezocht naar de onderdelen

Mechanisch: lijkt mij de oplossing die pietb een zeer sterk http://modelspoorh0.nl/centreersysteem.htm
                     maar is deze regelbaar want hout werkt altijd ...

Elektrisch: 25-polige D-sub lijkt mij ook zeer goed maar daar zijn van die fijn pinnekes aan waar je telkens 1 kabel aan moet solderen
                  is dat niet gevoelig voor storing
                 
CiteerVoor de rijspanning en verlichting gebruik ik de aloude telefoonstekkers
kan je daar de stroom van je baan over laten gaan ( er moet toch telefoondraad aan)
Citeerenkel voorbeelden hoe ik dat doe, onder mijn baan lopen bundels kabels van de een naar de andere modul tot aan de centrale, kan je maar best een logisch blad aanmaken en de draden nummeren, je vind die dan ook laters terug...
Moet eens dringend die handleiding afwerken en link hier plaatsen...

Loebaske dit lijkt mij ook zeer goede oplossing trek je dan van elke bak zo een kabel naar je centrale ?

mvg Steve



                 

hapkin

Hoi Rian

Welke stekker heb je juist gebruikt
Als ik Anderson Power Pole stekkers ingeef op google krijg ik er zoveel te zien

mvg Steve

loebaske

Neem, niet van elke bak (modulle) een kabel trekken, die begint aan de eerste (of hoe je het ook noemt) naar de volgende en zo naar je besturing...
in mijn geval komen vier bundels toe aan de besturing... het zijn ongeveer 60 connecties.

Als je begint bij de eerste heb je zowat enkele draden nodig, naar gelang je verder nadert komen er draden bij en zit je toch al aan een aantal draden...
zal volgend jaar duidelijker zijn, men beschrijving is bijna klaar en zet dan hier de link...