Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Ook aangestoken door de microbe van "het natuurlijke vuil"

Gestart door SuSke, 12 december 2014, 13:48:47 PM

modelbaanHO

Knappe verweringen.  :P
Ik heb ze nog altijd niet live kunnen aanschouwen  :(. Hopelijk lukt het op de volgende vergadering of rijdag.

Voor mij zouden de M4-en iets subtieler mogen, maar dan denk ik dat je van penseel op luchtkwast moet overschakelen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

RD25

ja, het product van de carwash en graffiti cleaner bijten

in lichtere

LEUVEN 2013

VORST-ZUID 2009
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Martin Welberg

Frans, zou de onderzijden nog een keer een wash geven met een neutral grey van AK ofzo. Komen de details wat meer naar voren en toont het wat rodige bruin af naar de grijzig bruine viezige kleur die het materiaal normaal heeft. Vind de draaistellen wel wat vlak en erg roodbruin op deze foto´s

SuSke

Martin, bedankt voor de opmerkingen en suggestie.
Als de bogies dezelfde wash krijgen zal dat ook wel terug iets meer contrast krijgen.

We nemen ze in de loop van de week terug onder handen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Martin Welberg

Graag gedaan, zie dat je er veel lol aan beleeft. Zou denk ik hetzelfde doen met de daken, een pinpas langs de ribben zodat deze toch iets meer benadrukt worden. Betekend wel dat je eerst weer een satin laklaag zult moeten aanbrengen.

SuSke

Ik denk er aan om de daken eerst een "wasbeurtje" te geven. Als ik het vergelijk met de weinige foto's waar het dak op te zien is, is het toch vrij zwaar (te bruin) geworden.

Maar we beleven er inderdaad wel plezier aan (en steken er hopelijk ook een heleboel anderen mee aan  8) )
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026

modelbaanHO

Citaat van: SuSke op 01 augustus 2017, 00:24:40 AM
en steken er hopelijk ook een heleboel anderen mee aan  8)

Ja, ja, we hebben het begrepen ;)
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Alvorens de M4'en terug onder handen te nemen, eerst nog even een reeksje Shimms met zeil huif de vervuilingsstraat laten passeren  8)

20170803_072537 by Frans Peeters, on Flickr

20170803_072530 by Frans Peeters, on Flickr

20170807_214252 by Frans Peeters, on Flickr

En natuurlijk ook weer klaar gemaakt om de nodige "beeldende" kunst te ontvangen  ::)

20170807_214236 by Frans Peeters, on Flickr

loebaske

Dat geen gemakkelijke wagons om te verweren, vooral omdat het zeil tamelijk blinkend is,
heb nu eens eerst het zeil behandeld met matte vernis en begin er op te trekken...
Vergeet uw hendels niet wit en geel te schilderen en met een tandenstoker de witte puntjes aan te tippen,
op de kop de lamp dragers wit te schilderen...

Kan zijn dat ik wat te rap reageer en dat dit nog moet gebeuren, kan je dan vanuit gaan dat dit net na
een revisie is bijgeschilderd...

Anders zeer geslaagd TOPPIE

Metpetergaathetbeter

als matte vernis eerst gebruikt een weinig zwart (Revell) toevoegen,is dan mat en terwijl ook al een  klein beetje vuil ;)

SuSke

Ik kan die zwarte verf niet bij in mijn spuitbus matte vernis gieten  8)

Martin Welberg

Frans, probeer de volgende keer eens wat highlights op de dekzeilen, met een wat lichtere tint als de originele. Volgens mij komen ze dan nog beter voor de dag als je ze erna vervuilt..

SuSke

Zal ik aan denken Martin. Bij de Roco's is dat eigenlijk "piece of cake" daar is het relief zeer uitgesproken. Bij de Piko reeks ligt dat helemaal anders, daar is het zeil bijna vlak.

Soit, een aantal fotootjes van "bewerkte" graffiti  ;)

20170810_075404 by Frans Peeters, on Flickr

20170810_075308 by Frans Peeters, on Flickr

20170810_075337 by Frans Peeters, on Flickr

Na het plaatsen van de decal, zachtjes met een fijn schuurpapiertje de decal breken en daarna de boel terug met een grijs-bruine wash afzwakken.

Natuurlijk kunnen de nodige tags op de kopwanden ook niet ontbreken

20170810_075348 by Frans Peeters, on Flickr

20170810_075419 by Frans Peeters, on Flickr

Morgen verder de details in de vervuiling aanbrengen, links en rechts wat bijwerken en dan de poeders en vernislaag.

Gisteren op een drafje ook nog even 3 rode huifwagens voorzien van een veel lichtere vervuiling.
Gewoon een lichte donkerbruine wash over het zeil en de kopwanden. vrij recente wagens dus.

20170810_075239 by Frans Peeters, on Flickr

20170810_075204 by Frans Peeters, on Flickr

20170810_075220 by Frans Peeters, on Flickr

Zal een aardige afwisseling in de sleep geven, samen met de verschillende kleuren en types, en daar doen we het toch maar voor  ;)

Michael

Frans je hebt de smaak goed te pakken, de decals met graffiti waar kan je deze kopen?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

SuSke

't is een "zware en vuile" verslaving. Zeker als je een trein zo tot leven ziet komen  8)

Die decals heb ik van Thouthou.fr. Schappelijk van prijs met een snelle levering.
Daarnaast zijn er ook nog wel te vinden via ebay in Duitsland.
Gewoon even googelen of de zoekfunctie in ebay gebruiken en ze vliegen je rond de oren.
Wel goed naar de verzendkosten kijken. Er zijn van die gangsters die tot €16,00 vragen om een velletje decals op te sturen.