Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Digitaal rijden op 2rail baan

Gestart door Dane, 04 december 2014, 14:07:52 PM

Huugooke

Als je echt zoveel sporen en wissels hebt is het zonde van ze niet te gebruiken; met wat TLC is dat allemaal nog goed inzetbaar. Wel eerst alle contacten nakijken en zeker de wissels.
Met zo'n Delta kan je weinig doen zonder Delta  locomotieven, en vermits die speciaal voor het drierail systeem zijn gemaakt kan je die niet gebruiken op je twee-spoor rails.
Je sprak van een transformator? Is dat ook een regeltransformator? Dan kan je zowat alle gelijkstroom locomotieven gebruiken.
Indien niet, zo'n regeltransfo (maar NIET van Märklin!) is ook goed te vinden, misschien zelfs hier op het forum.


Huugooke

Nu maak ik dezelfde fout: niet "gelijkstroom locomotieven" maar "twee-rail lokomotieven"
Ik zou mijn keuze niet laten bepalen door het feit dat ik zo'n Delta kastje heb; dat is echt verouderde technologie!
Je mogelijkheden zijn simpel:
- ge gooit je sporen weg en houdt je Delta en zoekt Delta-locomotieven
- je steekt die Delta weg en gebruikt je sporen (met wat aandacht) en zoekt een transfo of één van de vele digitale centrales, en je koopt in het eerste geval eender welke digitale of analoge tweerail locomotief, of in het tweede geval eender welke digitale 2-rail loc.

Dane

Bedankt Hugo,
  ik ben er denk ik uit. Zoals reeds eerder al werd voorgesteld ga ik mij een multi-mause van Roco aanschaffen.
Hiermee kan ik toch al wel wat doen denk ik en ook de aanschaf van locs is dan geen probleem.
De stapel rails die ik momenteel heb is echt te groot om niet te benutten en ze zijn in uitstekende staat.

Dane

Snobby Crash

Tja Daniel...

Je zal toch ongeveer een half jaar nodig hebben om
een beetje mee te zijn in deze digitale wereld !
Ik begin er nu na een jaartje al iets van te snappen alhoewel
ik dagelijks dingen bijleer en slimmer wordt !

Vroeger was het eenvoudiger, je had gelijkstroom of twee rail
En wisselstroom drierail... Je had reedcontacten, magneten en relais...
Nu heb je enkel een doosje waarin alles digitaal geregeld word...
Je multimeter kan je bij wijze van gezegde in de vuulbak smijten...

En zoals je zelf merkt zijn heel wat mede-forumleden nog steeds
bezig met wisselstroom en gelijkstroom, terwijl het eigenlijk alleen
maar eenzelfde blokspanning is met daarop een digitaal signaal...

Ik ben vorige week wel 15 uur bezig geweest om een wissel via mijn
laptop te kunnen bedienen.... Vroeger duurde dat precies 5 minuten...
Er stond in mijn centrale een vinkje verkeerd...

Tja.....

Geert

Dane

Inderdaad Geert,

Ben nu een tweetal weken bezig met lezen van handleidingen , internet uitpluizen en forums lezen en één ding is wel duidelijk.
Het is een enorm boeiende hobby maar niet altijd evident om als nieuwkomer door de bomen het bos te blijven zien.
Maar ben hier toch weer een beetje wijzer geworden.

Dane

Baureihe 68

Citaat van: Dane op 04 december 2014, 19:39:42 PM
...
Het is een enorm boeiende hobby maar niet altijd evident om als nieuwkomer door de bomen het bos te blijven zien...

+ 1

Ik begrijp er ook nog altijd niet teveel van :-\

Vriendelijke groeten,

Gert


Huugooke

Met de hoop om toch niet tegen te veel schenen te trappen, om over tenen maar te zwijgen  ;D; is die muis wel de goede keuze?
Als ik me niet vergis kan je er geen CV (programmeergegevens) mee lezen.
Als je met computers, tablets en wifi en dergelijke bezig bent; bekijk dan de ROCO z21 eens. Of anders de Marklin Mobile Station 2.
Die zijn echt heel gebruiksvriendelijk.

Dane

Computers en tablets hoeven echt niet voor mij Hugo.
Mijn bedoeling is om met zo weinig mogelijk "technologie" een aantal treinen te laten rondrijden, wat wissels en seinen te bedienen en vooral, mij uit te leven.
in het creeren van een scenery.
Ik ben momenteel bezig met het installeren van een tafel van 4 m20 op 2 m die ik later eventueel nog kan uitbreiden.en begin daarna aan een baanplan.

Dane

Snobby Crash

Daniel....

hoe je het ook draait of keert... er zal een dag komen dat je opeens gaat denken
kan ik nu mijn treinen ook niet bedienen via mijn tablet of mobieltje ?

Welkom in de wondere wereld van digitaal rijden !

Ik moet wel zeggen, ik heb er plezier in en het is elke dag opnieuw iets ontdekken
wat vroeger niet kon !

Geert

Johnnytrein

Geert die multimeter zou ik maar bewaren als ik jou was kan nog handig zijn om een en ander na te meten
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Doornroosje

Citaat van: Snobby Crash op 04 december 2014, 21:23:31 PM
Daniel....

hoe je het ook draait of keert... er zal een dag komen dat je opeens gaat denken
kan ik nu mijn treinen ook niet bedienen via mijn tablet of mobieltje ?

Welkom in de wondere wereld van digitaal rijden !

Ik moet wel zeggen, ik heb er plezier in en het is elke dag opnieuw iets ontdekken
wat vroeger niet kon !

Geert

Moet je wel al zo een tablet of mobieltje hebben. Of (weeral) aankopen.

dani

mannekes, mannkekes, het is weer flink aan 't ontsporen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke


Bolje

Citaat van: dani op 05 december 2014, 09:42:47 AM
mannekes, mannkekes, het is weer flink aan 't ontsporen !
Welke sporen?
Van 2- of 3-rail? ;D ;D ;D ;D
Vele groeten,
Ronald

OlivierV

Multimaus kopen is geen verloren investering. Je kan wanneer je eventueel je treinen wil besturen met de gsm/ipod, wat dan ook de maus inpluggen in je Z/z21.

Groet.
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan