Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

lampjes aansluiten in een metalen chassis

Gestart door Huugooke, 20 november 2014, 19:48:16 PM

Huugooke

Als je een metalen chassis hebt dat gebruikt wordt als algemene geleider voor de lampjes, en verder maakt er niets contact met dat chassis: de motor niet, de stroomafnemers niet, mag de blauwe dan aan het chassis?
Als het chassis toch contact maakt met één pool van de stroomafname, wat dan?

Huugooke

Misschien toch nog verduidelijken dat ik het heb over het aansluiten van een decoder! ::)

PietB

#2
Hugo,
Je moet er voor zorgen dat de energie voorziening van de verlichting niet met het chassis is verbonden.
Tenzij je een gebraden decoder wilt hebben, want er zit echt één draad aan het chassis nl de - bij 2 rail en de 0 bij 3-rail.

Ik heb het zo gedaan in één van mijn ombouw projecten.


Het oude lampje en fitting uit de metalen houder verwijderd.
En het metalen frame voorzien van een steekfitting TAMS Art-nr 24-05-850
En daar gaat dan weer een steeklampje in bv. van TAMS TE80-10240-05(22volt) of TE80-10230-05(19volt)

grt Piet.

PS stom he mezelf gequote, Luc wil je #3 weghalen?
Ja.  ;)
Hartelijk dank




Huugooke

In dit Trix chassis komen de twee polen apart van de wielen, maar omdat alles in metaal is, is het inderdaad nooit zeker dat het chassis er nooit contact mee maakt.
De lampjes zitten in gaten in het chassis. De eenvoudigste oplossing zal dus overschakelen op LED's zijn denk ik.

dani

je kan ook geisoleerde lamphouders gebruiken.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: Huugooke op 21 november 2014, 09:00:08 AM
De eenvoudigste oplossing zal dus overschakelen op LED's zijn denk ik.
Ik denk niet dat je dan het isolatie probleem hebt opgelost.
Zoals Dani en ik schrijven, geisoleerde lamphouders gebruiken.
Daar kun je dan steeklampjes of Led's in prikken.

Een typisch schema voor een (in dit geval Lokpilot) decoder ziet er zo uit.

En ik kan me zo voorstellen dat veel andere fabrikanten het ook zo doen.
Dus wat aandacht geven aan de isolatie is erg belangrijk.

En op je vraag te reageren: "mag de blauwe dan aan het chassis?"
is maar één antwoord NEEN Nooit!

grt Piet.

Huugooke

Ik heb het weer niet goed uitgelegd. In het chassis zijn gaatjes geboord, daarin vallen de lampjes, de mantel van het lampje maakt zo contact met "massa". Die lampjes schijnen op een doorzichtig blok dat het licht doorgeeft aan de "koplampen".
Een andere lamphouder komt dus niet in aanmerking tenzij ik het blok afzaag.
Ik dacht er Led's in te steken omdat die toch automatisch geïsoleerd zijn. Het wordt dan wel wat meer draadwerk.
Ik heb hetzelfde chassis voor 3rail en daar zijn de lamphouders geïsoleerd! Dat heeft met de Deltadecoder te maken natuurlijk.
In het schema voor 3rail van de LoPi kan je de lampjes wel aan het chassis hangen, maar daar is de massa ook altijd de rail-kant. Wat gebeurt er dan met tweerail, want daar kan de massa wisselen.

dani

2 rail is gewoon   "f*ck" als het daarop aan komt....

Behalve als je digitaal rijdt, want dan wisselt (plus) en (min) in principe ook niet meer.
Bij analoog rijden wel.

Dus in principe zou het wel kunnen dat je de lampjes aan de "chassis" laat komen en enkel de  stroomdraden gebruikt.   Dus de blauwe nergens aan koppelen gewoon isoleren.   Hou er wel rekening mee dat dit enkel kan bij DIGITAAL rijden en dat je lampjes of LEDs gaan flikkeren  gelijk ne kerstboom



NB is zet  (plus) en (min) tussen haakjes omdat digitale spanning sowieso een wissel component bevat en ik die herhaahldelijk en oeverloze discussie wil vermijden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: Huugooke op 21 november 2014, 10:18:06 AM
Ik heb het weer niet goed uitgelegd. In het chassis zijn gaatjes geboord, daarin vallen de lampjes, de mantel van het lampje maakt zo contact met "massa".
Daarom zijn foto's als ondersteuning bij een vraag of opmerking ook zo handig.
Citaat van: Huugooke op 21 november 2014, 10:18:06 AM
Wat gebeurt er dan met tweerail, want daar kan de massa wisselen.
De massa wisselt nooit!
Maar de (analoog) plus en min kunnen omdraaien.

Maar als ik me goed herinner was je vraag "kan ik de blauwe aan de massa van de loc leggen"
Nou als je je decoder lief hebt niet!

Kijk maar eens naar het schema.

Voor de verlichting zit er in de decoder een dubbelfase gelijkrichter in. D1 tm D4
Op de blauwe draad staat een gelijk spanning en alle verlichting wordt naar de decoder massa(is niet de loc massa) geschakeld, maar de min van de brug gelijkrichter.
Leg je nu de draden van de lampjes die naar de blauwe draad gaan aan de loc massa en isoleer je de blauwe draad, dan worden D1 en D2 niet meer gebruikt.
En zullen de lampjes gevoed worden via de diodes D3 en D4, dan branden ze ook maar op de halve spanning en zullen waarneembaar gaan flikkeren, omdat er nu een enkelfasige in plaats van een dubbelfasige gelijkrichting plaatsvind.
Ik neem aan dat je dat niet wilt.

grt Piet.

Huugooke

Duidelijk!
Beetje vijl- en knipwerk en LED's erin.
Foto's volgen ter illustratie en ter leeringhe ende vermaeck!

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 21 november 2014, 11:36:17 AM
Leg je nu de draden van de lampjes die naar de blauwe draad gaan aan de loc massa en isoleer je de blauwe draad, dan worden D1 en D2 niet meer gebruikt.
Piet, hier snap ik echt helemaal niks van.
Locmassa is hier een onterechte term, het gaat om het metalen frame van de loc. Dat is volgens Hugo geïsoleerd van de stroomafname en van de motor. Het zit dus elektrisch nergens aan vast, behalve aan de hulzen van de lampjes. Als dat echt waar is, dan kan de blauwe draad zonder meer aan het locframe.

Echter, ik betwijfel of het locframe echt elektrisch neutraal is. Het zal waarschijnlijk aan één kant aan de stroomafname zitten, want hoe konden de lampjes anders branden toen de loc nog analoog was? Dus aan Hugo de taak om te meten of het frame echt vrij is van alles.

Los van dit alles is het sowieso beter om leds te gebruiken. Gloeilampen hebben in koude toestand een hele lage weerstand, dus bij het inschakelen krijg je een stroomstoot die ongeveer 10 keer zo groot is als wanneer de lamp op temperatuur is.

Huugooke

Via een schroefje dat de printplaat vastzet, maak je verbinding met het chassis. De wielen zijn dubbel geïsoleerd en verder is er geen massacontact dus als ik dat schroefje supprimeer kan de "blauwe" wel aan het chassis denk ik. In het onwaarschijnlijke geval dat twee loc's met een metalen chassis elkaar raken, waarvan één wel met één pool is verbonden.... ?
In elk geval moeten er nieuwe lampjes in, met een hogere werkspanning?

Rangeerduivel

Citaat van: Huugooke op 21 november 2014, 13:15:47 PM
In het onwaarschijnlijke geval dat twee loc's met een metalen chassis elkaar raken, waarvan één wel met één pool is verbonden.... ?
Daar zeg je zoiets,
bepaalde loc's en wagens hebben metalen buffers.
Mogelijk bestaan die uit stroomgeleidend materiaal
Dus zo onwaarschijnlijk is dat nu ook weer niet
dus;oppassen geblazen!

;)

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 november 2014, 12:17:55 PM
Citaat van: PietB op 21 november 2014, 11:36:17 AM
Leg je nu de draden van de lampjes die naar de blauwe draad gaan aan de loc massa en isoleer je de blauwe draad, dan worden D1 en D2 niet meer gebruikt.
Piet, hier snap ik echt helemaal niks van.
Hoi Klaas,
Ik ging even door op de opmerking van Hugo over de 3 rail(Marklin) situatie.
Als je draad de blauwe aan het loc ijzer knoopt dan kun je behoorlijke problemen krijgen.

grt Piet.

Huugooke

Uiteindelijk zo opgelost; het originele contact past zelfs nog, met wat plooiwerk!