Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Meerdere centrales op 1 baan

Gestart door Geert, 13 november 2014, 16:28:12 PM

mivc057

Een vraagje Peter, ben geen electro-techneut:
Waarom overbrug je op je schema's de bruine draad van het ene onderbroken stuk spoor naar het andere stuk spoor als je toch maar enkel de rode (middenleider) isoleert ?             Ik veronderstel dat je in het geval van een volledige baan (vb:ovaal) die sectie , op je schema getekend , een tweede maal moet herhalen ?
Blijf het zeker volgen daar we met hetzelfde probleem te kampen hebben op onze spoor 1 clubbaan waar we 2  Central Station's II gebruiken.

patrick smout

Citaat van: Michiel op 14 november 2014, 07:38:48 AM
Patrick, gezien je er al een aantal omgebouwd hebt, kan je een prentje plaatsen van het pcb met de indicaties waar er baantjes doorgekrabd moeten worden, en welke verbindingen er bij moeten komen?
Michiel,

ik moet je een beetje teleurstellen omdat ik m'n eigen PCB ontworpen heb. Je bent daar dus helemaal niets mee. Ik heb ook nog nooit een PCB van Rosoft in handen gehad dus ik zou niet direct weten hoe de banen daar lopen.
Misschien dat Wim Ros wel een handje wil meehelpen bij de ombouw door een woordje uitleg te verstrekken. Wim, als je meeleest, PM naar mij voor aanvullende info wat er juist moet aangepast worden.

mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

PeterC

#17
Citaat van: mivc057 op 14 november 2014, 21:22:19 PM
Waarom overbrug je op je schema's de bruine draad van het ene onderbroken stuk spoor naar het andere stuk spoor als je toch maar enkel de rode (middenleider) isoleert ?

Michel, dat is 'dichterlijke vrijheid' in mijn tekenkunsten.  Ik heb gewoon afbeelding van een stukje spoor in mijn tekening 'geplakt' en voor de duidelijkheid de sporen van elkaar gezet om aan te duiden dat er een isolatie moest komen.  Door de sporen met de bruine draad te verbinden heb ik proberen aan te duiden dat die niet moeten worden geïsoleerd.  Het gemeenschappelijk spoor mag dus gewoon worden doorgetrokken.

Citaat van: mivc057 op 14 november 2014, 21:22:19 PM
Ik veronderstel dat je in het geval van een volledige baan (vb:ovaal) die sectie , op je schema getekend , een tweede maal moet herhalen ?

Ja! Bij elke mogelijke(!) verbinding tussen de 2 centrales!

Citaat van: mivc057 op 14 november 2014, 21:22:19 PM
Blijf het zeker volgen daar we met hetzelfde probleem te kampen hebben op onze spoor 1 clubbaan waar we 2  Central Station's II gebruiken.

Met spoor 1 kom je natuurlijk in het geval van de tweerailers.  Iets moeilijker aan te pakken dan bij 3-rail.  De isolatiesectie moet dan iets langer zijn dan de langste individuele stroomafnemer (de langste loc - het langste stroomafnemend rijtuig) en dit voor beide isolatiesecties.
 
Ook nog heel belangrijk (zowel voor 3-rail als voor 2-rail) is dat er nergens in een sleep een onderlinge elektrische verbinding mag zijn tussen de verschillende stroomafnemers in een sleep (zeker geen spanningsvoerende koppelingen die door meerdere afnemers worden 'gevoed').

De methode met de lampjes gaat volgens mij niet werken bij die 'vermogenshongerige' spoor 1 locs.  Ik denk dat de inwendige weerstand van dergelijke loc kleiner is dan die van de lampjes (bij HO net anderom) en dat de lampjes gaan branden en de loc stopt...

De methode met de dioden...  ...Vermoedelijk wel...

Het zit in een experimenteerfase bij mij.  De garantie dat het 'overal' werkt, reikt tot aan het einde van deze zin.  ::)



[EDIT] Als er interesse is, wil ik hier gerust mijn experimenteer gegevens posten (foto's, meetresultaten en scope-afbeeldingen).  De experimenten ga ik wel uitvoeren in een 'labo-omgeving' (stukje spoor gevoed(d of dt?) door 2 centrales - los van mijn 'testbaantje').
...Brandblusser bij de hand...  ::)



Groetjes, Peter


PeterC

Reeds een klein euforisch gevoel: met de lampjes werkt het!  Alleen enkele oude 'knorren' doen moeilijk...
De lampjes verbruiken 500 à 600mA tijdens de 'kortsluiting' (afhankelijk van hoelang die duurt).

Leuk zicht als beide centrales in een andere richting staan (heen-en-weer op de isolatiestukken)  :) .

Nu alle soorten locs met verschillende decoders testen (Delta, MFX, LocPilot, ...).  En nadien met de diodeschakeling aan de slag.
Groetjes, Peter


Geert

Straf dat dit werkt. Eenvoudiger kan bijna niet. Ik ben benieuwd naar de diode en weerstand methode.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen


PeterC

#21
Tijdens het eten even zitten denken aan onze 2-rail/DCC vrienden.  Volgens mij kan je heel die keerlusproblematiek eenvoudig vervangen door met 4 lampjes te werken.  Ik heb geen 2-rail dus ik kan het zelf niet testen...

4 lampjes => 2 * 1,25 Euro  8)

[EDIT] en 12V autolampjes zouden moeten volstaan (ipv 24V vrachtwagenlampen bij 3-rail - moeilijker in de dhz te vinden).  Bij nader inzien toch 24V lampjes!
Groetjes, Peter


Michiel

Inderdaad een erg simpele oplossing. Maar ik vraag me toch af wat er gebeurt met alle commando's die naar allerhande apparaten en locs worden verstuurd op het moment dat de lampen gaan branden en je dus in halve kortsluiting zit. Verlies je geen data? Dat zou dan kunnen leiden tot soms onverklaarbaar gedrag: een wissel dat niet werd omgezet, een trein dat niet op tijd stopt, een bezetmelding gemist... Ik verzin maar potentiële problemen. Ik weet het dus niet, vandaar dat ik de vraag stel.   ???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Ik denk dat als de lampen oplichten, we dit niet mogen beschouwen als een kortsluiting.
500 mA is een belasting die je krijgt als er enkele loc's rondtoeren, dan moet toch ook nog alles normaal verlopen. ;)
Vele groeten,
Ronald

conducteur

#24
Het werkt inderdaad, en dat is allicht het voornaamste, maar ik heb toch vragen bij het feit dat plots 500/600 mA in twee lampjes vloeit.  Dat is toch 20% de van de max stroom die uit je IB komt... Dan lijkt mijn oplossing met relais toch iets beter en ik denk dat je voor de prijs van je 2 autolampen ook één relais hebt aangekocht...


Peter: meet met de scoop eens de spanning over een weerstandje van  1 ohm. Ik veronderstel dat zo'n gloeilamp niet onmiddelijk zijn hogere weerstand bereikt. Vloeit er géén veel hogere piekstroom nog net voor de lampen aan zijn?

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#25
Citaat van: Michiel op 15 november 2014, 20:04:14 PM
Inderdaad een erg simpele oplossing. Maar ik vraag me toch af wat er gebeurt met alle commando's die naar allerhande apparaten en locs worden verstuurd op het moment dat de lampen gaan branden en je dus in halve kortsluiting zit. Verlies je geen data? Dat zou dan kunnen leiden tot soms onverklaarbaar gedrag: een wissel dat niet werd omgezet, een trein dat niet op tijd stopt, een bezetmelding gemist... Ik verzin maar potentiële problemen. Ik weet het dus niet, vandaar dat ik de vraag stel.   ???

Michiel, zoals Ronald al zei, is dit slechts een 0,5A extra belasting voor je centrale.
Ik heb een filmpje van de scoopbeelden tijdens de 'kortsluiting' maar dat filmpje is vrij onduidelijk.  Beide signalen veranderen totaal niet dus andere 'digitale-luisteraars' gaan er niets van merken.

Citaat van: conducteur op 15 november 2014, 20:14:20 PM
maar ik heb toch vragen bij het feit dat plots 500/600 mA in twee lampjes vloeit.  Dat is toch 20% de van de max stroom die uit je IB komt...

Rian, die lampjes zijn inderdaad 'grootverbruikers' maar houd rekening met die 20%...  ...Een loc minder of een centrale meer...

Citaat van: conducteur op 15 november 2014, 20:14:20 PM
...Dan lijkt mijn oplossing met relais toch iets beter en ik denk dat je voor de prijs van je 2 autolampen ook één relais hebt aangekocht...

Volledig akkoord!  Maar ik wil niet dat mijn stellen tijdens de overgang noodgedwongen eventjes moeten stoppen...

Citaat van: conducteur op 15 november 2014, 20:14:20 PM
meet met de scoop eens de spanning over een weerstandje van  1 ohm. Ik veronderstel dat zo'n gloeilamp niet onmiddelijk zijn hogere weerstand bereikt. Vloeit er géén veel hogere piekstroom nog net voor de lampen aan zijn?

Vermoedelijk wel, maar de centrales 'stinken' niet verbrand en zowel bij de IB als bij de 6021 waren de koellichamen na een namiddag (extreem) experimenteren ijskoud (het was wel vrij koud op de zolder).

Als de tijd het toelaat, morgen de experimenten met de dioden.  Als dat werkt, ben ik al van die groot-verbruikende-lampen van af...

Met die lampen is mijn opzet al geslaagd, kan het zuiniger, is dat ook meegenomen...


[Edit] Voor de geïntereseerden: mijn labo-test-omstandigheden:



Groetjes, Peter


PeterC

De truc met de dioden...  Werkt!  Geen 'stroomstoten' van 500mA meer en zelfs nog zuiniger dan de lampversie.  Tijdens de 'kortsluiting' neemt de loc van beide centrales de helft af van zijn vermogen.

Zoals verwacht hebben de oudere generatie decoders er wat problemen mee (veel trager rijden door de lagere spanning) maar de motors en decoders van die oude knorren ga ik op termijn toch vervangen door een DC motor en LoPi4.

Enkele filmpjes met het rijgedrag van enkele exemplaren.

Standaard oudere loc
Modernere loc
MFX + geluid
Een kleintje (zoals verwacht) met moeilijkheden
Een oude knorpot met ongecontroleerde bewegingen
Microbe zonder problemen


Voor 2-railers/DCC is dit misschien een oplossing:



Ergens een liefhebber om dit te testen?


Volgend probleempje moet ik nog oplossen: beide baandelen worden door een afzonderlijke PC en afzonderlijk besturingsprogramma gestuurd.  Het ene programma moet wel van het andere weten dat die online is en geen stellen stuurt naar de overgangsrails en dat blok buiten gebruik zet.
Ik denk hiervoor één ingang van een terugmelder te gaan gebruiken per baandeel.  De ene centrale geeft een bezetmelding aan de andere zijn terugmelder en vice versa.  Vermoedelijk ook op te lossen met een diode en een weerstandje.

Nu het werkt kan ik eindelijk beginnen met de sporen te leggen voor Altenheim (daar komen die overgangen te liggen).
Groetjes, Peter


mivc057

Heel knap dat je systeem met de dioden werkt.
Ik wil het woensdag zeker eens uitproberen op de spoor 1-baan.
Welke diode heb je gebruikt ?

conducteur

Heb zelf niet echt een idee hoeveel stroom zo'n spoor 1 machine "trekt". Als dat onder 1A blijft kun je wel op weg met 1N4007 anders 1N5401 tot 3A
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Ik heb 1A diodes gebruikt maar voor een spoor 1 loc zou ik toch opteren voor een zwaarder type.

Citaat van: mivc057 op 16 november 2014, 16:47:42 PM
Ik wil het woensdag zeker eens uitproberen op de spoor 1-baan.

Wees voorzichtig!  Je weet hoever de garantie reikt...  ::)

Zet tijdens je experimenten misschien voor alle zekerheid een 24V lamp (50W of 70W) in serie met je centrale.  Gebeurt er toch nog een echte kortsluiting, ga je geen opgestookte centrale hebben maar alleen maar veel licht.

Begin misschien met een stukje spoor (los van de bestaande baan!) die is aangesloten op een centrale en een geïsoleerd verlengstuk met de twee-dioden-truc.  Als je loc zonder problemen verder rijdt, gaat het vermoedelijk lukken.

Veel succes en hou ons op de hoogte.
Groetjes, Peter