Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Ijzeren Rijn

Gestart door Peter, 06 mei 2006, 12:43:30 PM

SuSke

citaat:
Geplaatst door DelticPower

citaat:
Maar ja wie gaat dat betalen ??????
wim ysbeer

BELGI?

Groeten van Jan



Wie anders, want de anderen  hebben er "ogenschijnlijk" geen baat bij.
Lijkt zo'n beetje op het verhaal van de verdieping van de Westerschelde.[:(]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

DelticPower

Hoi Frans, als de kosten voor Nederland zouden komen worden de tarieven ton/km zodanig hoog gemaakt dat geen enkele privemaatschappij de kosten kunnen betalen. Zie maar naar de betuwespoorweg. Als de Belgen dit samen met Duitsland regelen kunnen ze de tarieven ook mee bepalen.
Toch blijf ik van mening dat er geen enkele hogesnelheidstrein van NL door Belgie naar Frankrijk rijd zolang de IJzeren Rijn niet geregeld is.

Groeten van Jan

Brunel

Ook voor een nieuw trac? geldt de arbitrageuitspraak over de verdeling van de kosten tussen Nederland en Belgi? aangaande  het Nederlandse deel van het trac?. Ook hier is de werkelijke vraag wie het Duitse deel zou willen betalen.

Een andere vraag is zo langzamerhand tot wie Nederland en Duitsland zich nu eigenlijk zouden moeten richten?

Brunel

Hier is de IJzeren Rijn al weer een tijdje nieuws. Er wordt overlegd tussen de regeringen van Belgi?, Nederland en Duitsland over de lijn. Nederland zou hebben voorgesteld om een deels nieuwe dubbelsporige lijn aan te leggen die natuurgebieden en woonkernen vermijdt.
Belgi? schijnt dat niet te willen, omdat het ze teveel geld kost. [B)] Kennelijk wil de Belgische regering alleen maar de oude enkelsporige lijn met beperkte capaciteit. Wil de Belgische regering nou echt serieus goederenvervoer of is het alleen maar een prestigekwestie?

Greg

Deze avond een stukje op radio 1 gehoord dacht ik, blijkbaar wil zowel duitsland als nederland een nieuwe lijn aanleggen ivm met natuurgebied.
Voor belgie is dit op zich geen probleem, maar er bestaat onenigheid over de kostenverdeling.
En daar loopt alles mank.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Brunel

De kostenverdeling is vastgelegd in de arbitrageuitspraak. Een nieuwe dubbelsporige lijn zou ook voor Nederland en Duitsland duurder uitkomen, maar die willen kennelijk wel betalen. Belgi? niet. Dat is toch vreemd, omdat juist Belgi? al jaren moord en brand schreeuwt over de lijn. Het wordt nog vreemder, omdat Nederland wel eisen mag stellen aan heropening van de oude lijn. Die gaat nu waarschijnlijk in een tunnel door het natuurgebied. Ook niet goedkoop, maar belangrijker, dat kost aanzienlijk meer tijd dan de aanleg van een nieuw spoor. Ze hebben het nu over 2018.

ysbeer

Ja dat is duidelijk.
De enige die belang heeft bij die lijn is belgie(antwerpen).Nederland zit i.v.m rotterdam en de betuwelijn het liefst op de rem en duitsland zal het worst zijn.
Ik zie die lijn er nooit meer komen,want vooral nu komt het geld er niet en sukkeld het geheel maar door.
Overigens is de route Weert,Heerlen,Aken een goede vervanger die DLC heeft geprobeert maar gestopt bij gebrek aan belangstelling van uit Belgie.
Heerlen/Aken wordt wel geelectificeerd.
wim

Peter

Blijkbaar gaat er nu toch schot in de zaak komen. Nederland heeft zijn goedkeuring gehecht aan het "historisch" trace?, met wel een maximum van een zeventig-tal treinen per dag. Wel dient de lijn eerst nog ge-moderniseerd te worden.
Dit bericht staat namelijk op de teletext van de VRT
Met vriendelijke groeten
Peter

Brunel

Het Nederlandse parlement heeft de minister inmiddels laten weten niet gediend te zijn van het historische trac?. Als de IJzeren Rijn wordt heropend, dan moet het ook een serieuze dubbelsporige lijn over nieuw trac? worden. Daar heeft Nederland zelf oook nog wat aan. Nederland is bereid daarvoor in de buidel te tasten. Belgi? tot op heden niet.
Eigenlijk is de vraag aan Belgi?: willen jullie eigenlijk wel echt?

T03

Politiek,politiek...geef mij maar treintjes.

En af en toe nen Duvel[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

stefanic

Als ik de 2 laatste posts lees Peter en Brunel), vraag ik mij af: wat wil Nederland nu eigenlijk??? Wel historisch trac? (nov2008), geen historisch trac? (nu). Voor Belgi?/NMBS is de wens duidelijk!: WEL historisch trac?, en dit al vele jaren lang. Het is NL dat op alle mogelijke manieren tracht de zaak te boycotten.
Uiteindelijk moeten ze toegeven, na beslissingen van Europa over de zaak, en nu 'keren ze hun zak' weer.
't Is natuurlijk duidelijk: NL wil NIETS. Zij hebben hun Betuweroute al.
Elke keer proberen ze Belgi? te ambeteren (L4 MOEST van NL ook langs E19) en bij elk dossier koppelen ze de uitdieping van de Schelde als belofte aan de toegeving door Belgi?. Tot het zover is, dan vergeten ze de belofte of koppelen er weer een volgende voorwaarde aan.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Brunel

Tsja, dat is de gemakkelijkste redenering.
Maar ik vraag me al heel lang af hoe belangrijk Belgi? het hele dossier IJzeren Rijn vindt als het erop aan komt.

Het bericht van Peter klopte in ieder geval niet. Nederland is ook al een tijdje vrij duidelijk wat het wil. Een nieuwe IJzeren Rijn waar niet alleen Antwerpen, maar ook Nederland zelf iets aan heeft. Lijkt me toch geen onredelijke wens.

rgp

dag,

In dit dossier zijn de Nederlanders kampioen "rond de pot draaien".

De "Ijzeren Rijn" is zeer belangrijk voor Belgi? en meer bepaald voor de Antwerpse haven.  En dat is nu juist het probleem, want A'pen is een concurrent van Rotterdam en daarbij de Betuwelijn moet eindelijk opbrengen, dus de rest saboteren. (ook uitdieping van de Schelde)

Nederland kent het verdrag uit de 19? eeuw, is in het ongelijk gesteld door Europa, maar ieder jaar vertraging is er ??n gewonnen voor de Betuwelijn.  En dat van de bewoners en van de Meinweg is zever.

wat hadden die bewoners gezegd indien de lijn in 1991 niet was gesloten ?

En hoeveel natuurgebieden zijn ondertussen in Nederland al opgeofferd als het hun wel uitkwam ?

Roland

boke

Nederland? Is dat het land waarvan sommigen menen Vlaanderen te moeten aansluiten als we niet meer met onze Waalse landgenoten willen verder gaan? Als je ziet hoe ze ons behandelen in de verdragen van de uitdieping van de Schelde, de ijzeren rijn, enz. denk ik dat we zeker ons geluk niet bij hen moeten gaan zoeken. Het zou misschien nog moeilijker worden dan nu al het geval is... [;)][:I]

conducteur

[OFFTOPIC MODE ONN]

citaat:
Geplaatst door boke

Nederland? Is dat het land waarvan sommigen menen Vlaanderen te moeten aansluiten als we niet meer met onze Waalse landgenoten willen verder gaan? Als je ziet hoe ze ons behandelen in de verdragen van de uitdieping van de Schelde, de ijzeren rijn, enz. denk ik dat we zeker ons geluk niet bij hen moeten gaan zoeken. Het zou misschien nog moeilijker worden dan nu al het geval is... [;)][:I]


Hopelijk blijft het zo, maar als dat er ooooooooiiiit van komt, dan zal het misschien wel beter gaan. Bekijk het zo: A'pen zal dan een deel zijn van Nederland, en zal een ijzeren rijn en/of uitbaggeren van De schelde opbrengen voor Nederland
[OFFTOPIC MODE OFF]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum