Hoe Ontkoppelen en weer koppelen van wagons?

Gestart door Michael, 17 september 2014, 11:38:08 AM

Michael

Ivm met het zijspoortje op de baan was ik vanochtend aan het denken geslagen over hoe moet ik dit gaan regelen, koppelen en ontkoppelen, er zijn twee mogelijkheden. (De baan is DCC, aangestuurd via koploper, H0)

1 je bouwt een ontkoppelaar in in de baan
2 je voorziet lok en wagon van een digitale koppeling.

Voor beide mogelijkheden is wat te zeggen
Bij mijn zoektocht via google kwam voor optie 1 de repa entkuppler van Uhlenbrock uit de bus en voor optie 2 de krois koppeling.

Voordeel van optie 1

Overal in te bouwen

Nadeel,

Niet natuur getrouw en je zal altijd het ballast bed en bielzen moeten om zeep helpen wil je de ontkoppelaar in kunnen bouwen.
Het koppelen is ook niet eenvoudig, want rij je lok tegen de wagons aan die je wilt koppelen en de wagons rijen verder ze zijn immers niet geremd, of je zou de wagons via een stootblok of iets anders moeten vastzetten, dat vraagt dan weer om een precieze druk op de koppeling zodat de lok en wagon wel koppelen maar de wagon niet uit de rails wordt gedrukt.

Ik vind dit nadeel zwaarder wegen dan het voordeel en zou mijn keuze dus vallen op een digitale koppeling.

Dan is echter de vraag welke, dat ik nu na een ochtendje zoeken uit kom op de krois koppeling wil nog niet zeggen dat dat de koppeling is die ik ga gebruiken, alle opties nog open.

Hoe is jullie visie hierop? Wat gebruiken jullie hiervoor? Welke digitale koppelingen zijn mogelijk in H0?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Snobby Crash

Waarom gebruik je geen Kadee koppelingen ?

Is een zeer eenvoudig systeem dat heel goed werkt.
Je hoeft enkel een magneet te installeren onder je rail en je lok
en de eerste en laatste wagon te voorzien van een Kadee koppeling.

Je rijd met je lok over de magneet en er wordt niet ontkoppeld.
Als je wil ontkoppelen rij je met de lok over de magneet, dan rij je enkele
centimeters terug, zo haal je de druk van de sleep van de Kadee koppeling
en zal je zien dat beide koppelhaken uit elkaar gaan. Rij je dan verder van je sleep
weg blijft deze mooi ontkoppeld staan.
Wil je de sleep opdrukken blijft de koppeling open staan, en duw je de sleep tot op de plaats waar je
de sleep wil laten staan, nadien rij je de lok weg. De koppelingen gaan weer sluiten.
Als je later terug wil koppelen rij je gewoon tegen de sleep aan en de sleep is weer gekoppeld met
je lok.

Prachtig systeem dat perfect werkt op rechte stukken, in bogen is het niet aan te raden dit te gebruiken.

Geert

dirver

Ontkoppelaar: servo onder baan met verenstaal. ?
Met de (model)trein was je er geweest !!

loebaske

Ik gebruik de Kadee koppelingen, simpel, eenvoudig en betrouwbaar

Peter

Ik gebruik ontkoppelaars van Herkat, en daar moet je geen bielsen verwijderen. Enkel een gaatje van 4 mm in het balastbed is alles dat nodig is, en is heel goedkoop.
Als koppeling gebruik ik de Roco koppeling. Koppelt boterzacht. Enig nadeel een opening van 1 mm tussen de buffers van de gekoppelde rijtuigen (eigenlijk verwaarloosbaar) Een deel van mijn loks hebben digitale koppelingen (2 Lenz en 1 Rocolok) Een alternatief zou eventueel de Fleischmann kortkoppeling zijn, ware het niet dat er geen dig. koppeling bestaat voor die koppeling.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Kadee is ideaal.
Fleischmann werkt ook perfect, en je kan een wagon gewoon oppikken van tussen andere.
Wat ontkoppel-mechanismen betreft moet je niet bij de commerciële blijven, zelf een paar beweegbare dwarsliggers maken met de spoel van de ontkoppelaar, dat is zo onzichtbaar als je het zelf maakt. Of een zogezegde loopplank tussen de rails...

B_Modelbouw

De Fleischmann Profi-koppeling is er ook die digitaal kan ontkoppelen maar is enorm prijzig ...
Artikelnummer 651581
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Peter

Kadee zou ideaal kunnen zijn ware het niet dat ik dan mijn halve baan moet opbreken om zo'n schakelbare ontkoppelaar in te bouwen op verschillende plaatsen
Die vaste magneten (zwart van kleur) vind ik veel te opvallend.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Citaat van: B_Modelbouw op 17 september 2014, 15:22:10 PM
De Fleischmann Profi-koppeling is er ook die digitaal kan ontkoppelen maar is enorm prijzig ...
Artikelnummer 651581
Je hebt er natuurlijk een decoder bij  ;D
http://www.fleischmann.de/de/product/226121-0-0-0-0-0-0-006001/products.html

Snobby Crash

Hoe werken die fleischmann koppelingen eigenlijk ? Iemand ervaring ?
Is het enkel nodig de lok te voorzien van zo een koppeling of moet de wagon een gelijkaardige koppeling hebben ?

Geert

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

Kom in Leuven maar kijken bij ons baantje. We werken digitaal en met Krois koppelingen.

Huugooke

Citaat van: Snobby Crash op 17 september 2014, 16:17:15 PM
Hoe werken die fleischmann koppelingen eigenlijk ? Iemand ervaring ?
Is het enkel nodig de lok te voorzien van zo een koppeling of moet de wagon een gelijkaardige koppeling hebben ?

Geert
Maar om overbodig duidelijk te zijn: wel een "gewone" Fleischmannkoppeling op de wagon!

Michael

Citaat van: Kees-Jan op 17 september 2014, 16:31:55 PM
Kom in Leuven maar kijken bij ons baantje. We werken digitaal en met Krois koppelingen.

Kees Jan ik kom het in Leuven eens rustig bekijken, je zal alle tijd hebben om het goed te laten zien, immers de grote meute staat bij Jean. :D :D

Alle anderen alvast bedankt voor jullie opmerkingen ik neem ze allemaal mee in mijn overweging hoe dit aan te pakken, ik heb nog even de tijd.
En s.v.p. blijf door gaan met jullie mening hierover te geven ik zie bij alle mogelijkheden positieve dingen maar ook nog beren op de weg.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Snobby Crash

Ik kom met heel veel plezier kijken naar Leuven !!!

Geert