Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

NMJ H0 : ze zijn in aantocht...

Gestart door eve, 31 augustus 2014, 11:36:18 AM

Brossel

Citaat van: stevend op 13 september 2014, 21:30:10 PM
Het enige wat me opvalt is de knik in de handgrepen.
Voor de rest lijkt mij dit een keurig model.

Ziet er zeker niet slecht uit!
Inderdaad is de knik in de handgrepen opvallend...had gewoon een rechte stang dienen te zijn.
Wat ik verder al noemde; de nodeloze handgrepen op de neus voor de cabineruiten, maar die kunnen we vast verwijderen ;-)

Verder: als we dan toch wat details bespreken;
Het lijkt mij dat de onderste gele band te laag zit.
In werkelijkheid was de hoogte van de bovenkant van de laagste band gelijk aan de onderkant van de bovenste band waar deze naar beneden wijst bij het nummer. De onderste band hoort boven de bovenste koplamp uit te steken, dat lijkt het model niet te hebben.

De dekking van het geel lijkt daarentegen best wel fraai te zijn.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Rangeerduivel

Citaat van: Rangeerduivel op 13 september 2014, 21:56:11 PM
Citaat van: stevend op 13 september 2014, 21:30:10 PM
Het enige wat me opvalt is de knik in de handgrepen.
Voor de rest lijkt mij dit een keurig model.

Steven,
Bedoel je de handgrepen van de zijdeuren?
Ik weet niet of je een bolle neus van Roco bij de hand hebt,maar die hebben ook zo'n knik in de handgrepen,
zal wel conform de werkelijkheid zijn zeker...

;)

Blijkbaar niet!
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 13 september 2014, 22:02:09 PM

;)
http://www.lijn58.be/Rollend%20materiaal/HLD/Reeks%2052_53_54/Type%20204,%20Reeks%2054.html

groeten Peter ;)

rixke rail

#17
Wel, de meeste punten van kritiek zijn hier al gegeven en lijken allemaal te kloppen.
Die knik in de handgrepen zat alleen in de buitenlandse modellen,
De Belgische en ook Luxemburgse hadden die niet, kostenbesparend gewerkt door NMJ waarschijnlijk.
Die op de neus komen ook alleen maar op sommige Scandinavische modellen voor. Die dingetjes komen er wel heel gemakkelijk af, hoor, zelfs met een vingernagel er even onder en hoppa ! Er blijven dan wel vier minuscule gaatjes over, nauwelijks te zien.
Ik denk niet dat ik ze ga opvullen met putty ... Misschien een beetje verf ?
De belijning lijkt dus ook niet perfect, maar staat wel op de juiste hoogte,
misschien zijn het de lampen, die niet juist staan.
Deze laatstgenoemde lijken mij wel realistischer dan die van Roco, die mij te fijn lijken. Schiet mij niet af, als het niet zo is hé !
Edit : ook de detaillering is iets fijner, bijvoorbeeld de batterijkasten onder de loc.

Rijden doet ie alvast goed, vertrekt bij lage spanning en "kruipen" is geen moeite. Ik regel de snelheid zelf met de rijregelaar (analoog) en dat gaat prima ! Trekkracht ook prima.
Over geluid en andere digitale nest, kan ik jullie spijtig genoeg niets zeggen; daarvoor wachten we op de eerste digitale versie.
Ah ja, als stelplaats staat er Antwerpen op; het is dus de museumloc-versie. Strikt genomen dus slechts als dusdanig inzetbaar.

Als er nog vragen mochten zijn, laat maar komen ...

Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Metpetergaathetbeter

van die handgrepen dacht ik er wel gezien te hebben op 52's(of voor de hernummering), in mijn zoektocht  naar die eerdere geplaatste foto zag ik alvast één foto met handgrepen bovenaan de neus !

Groeten Peter ;)

stevend

Bij m'n weten zijn de " knik handgrepen " vervangen geweest na de eerste grote revisie .

bollen neus

Citaat van: stevend op 14 september 2014, 17:20:48 PM
Bij m'n weten zijn de " knik handgrepen " vervangen geweest na de eerste grote revisie .

Alé vooruit den eerste expert heeft gesproken.Den Eric.

stevend

Had gehoopt op een bevestiging of in ieder geval een verbetering.
Dit van leden die dit met zekerheid kunnen weten. ;)

bollen neus

Citaat van: stevend op 14 september 2014, 17:45:25 PM
Had gehoopt op een bevestiging of in ieder geval een verbetering.
Dit van leden die dit met zekerheid kunnen weten. ;)

En gelukkig zijn wij niet bij die gelukkige weters.
Den Eric.

rixke rail

Die handgrepen zullen mij dus werkelijk aan mijn reet roesten, niet waar.  :-\
Een overbodige discussie, deze versie is de tpVI-museum versie.
Misschien verander ik ze wel, later ...  :-X :-X
Ik gebruik hem hoe ik wil, jullie kennen mijn standpunt !  ;)
Ondertussen is Willem van de Fillem langs geweest :
5404
Laat maar weten wat jullie er NU van vinden ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

bollen neus

Zo deurgrepen maken is echt geen kunst hoor, gewoon wat ronde draad plooien en vervangen. En plastiek laten roesten Eric dan zal je jou model jaaaaaaaaaaaaaaaaren moeten buitenzetten denk ik, plastiek roest helaas niet. :) Laat staan je reet?
Den Eric.

modelbaanHO

Knap en leuk filmpje (zoals altijd trouwens).
Maar in de titel staat een foutje : het model is van NMJ en niet van NJM.
Misschien kan je dan nog rechtzetten.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Brossel

Citaat van: rixke rail op 14 september 2014, 12:16:57 PM
De belijning lijkt dus ook niet perfect, maar staat wel op de juiste hoogte,
misschien zijn het de lampen, die niet juist staan.
Deze laatstgenoemde lijken mij wel realistischer dan die van Roco, die mij te fijn lijken. Schiet mij niet af, als het niet zo is hé !

Ah ja, als stelplaats staat er Antwerpen op; het is dus de museumloc-versie. Strikt genomen dus slechts als dusdanig inzetbaar.

Zou inderdaad goed kunnen dat het ook aan de lampen zou kunnen liggen! Ach ja...details hè!.

De echte 5404 heeft deze schildering ook enkel als museumlok gedragen in combinatie met het viercijferig nummer.
Als 204.004 droeg ze de originele schildering met deze dubbele banden van haar in dienst name op 13 maart 1957 tot 11 december 1964.
Vanaf toen droeg ze de versimpelde groene schildering met één enkele gele band.
In het begin dus nog met zes cijferig nummer, later vanaf de hernummering in 1971 als 5404.
Vanaf 14 oktober 1975 droeg ze de gekende livrei '1970' en wel tot dat ze in mei 1988 haar originele schildering terug kreeg.
Dit inclusief zes cijferig nummer 204.004. Een en ander in verband met een fotorit door PFT TSP op 14 mei 1988.
Zo deed ze ook jaren dienst bij de NMBS en ging in die versie over naar de NMBS Holding als museumlok.

Bij een recente revisie door Antwerpen Noord uitgevoerd heeft men haar het vier cijferig nummer teruggegeven.

In deze uitvoering dus inderdaad een pure museumlok. Hoe dan ook...op filmpje toont het model zich een mooie aanwinst!

Zelf ben ik erg benieuwd naar hun 5320! Daar heb ik wel interesse in.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

reeves


Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Rangeerduivel