Desiro

Gestart door janieburton, 18 augustus 2014, 13:43:59 PM

Michiel

Wagonnetjes verliezen en losgekomen koppelingen, gebeurt in het echt dus ook. Gelukkig heeft het veilighiedsysteem goed gewerkt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

2012

Citaat van: dieselfreak op 24 augustus 2015, 10:53:07 AM


Het verhaal van de Misero begint verdacht veel te lijken op dat van de falende Fyra. Maar zoals hier al vaker gezegd is de Desiro niet gemaakt voor lange ritten zoals van Antwerpen naar Oostende en dan komen er allerlei mankementen aan de oppervlakte die er anders niet zouden zijn.

Redelijk fel overdreven zunne dieselfreak ...

IK heb al héél wat kilometers gedaan met desiros en nog maar één keer moeten opgeven met tractie problemen en ik rij er al mee van in het begin. Toen waren er heel veel deur problemen, das waar, veel treinen reden toen rond met aantal deuren die afgesloten werden en niet meer open konden.
Er rijden meer dan 300 van deze stellen rond en dat er links en rechts wel es een probleem mee is, dat is idd zo, maar efkes vergelijk met ne fyra waarvan er op een héél klein aantal stellen er telkens maar 2 of 3 rijvaardig waren is net iets te kort door de bocht.
De koppelingen die op desiro zitten zijn dezelfde soort als bij de breaks, die hier voor eerst in gebruik zijn genomen sedert begin de jaren '80. Eén keer is het grondig misgegaan met breaks toen er een ontkoppeling gebeurt is tijdens het vertrekken in Aalst en in Lede zijn die dan weer tegen elkaar gekomen. (omdat de bestuurder niks gemerkt had in het eerste deel en gestopt was in Lede, het achterop komende deel is toen op het eerste stuk ingereden) Daarvan is de oorzaak gevonden en alle 140 stellen zijn aangepast.

Is nu afwachten hoe deze ontkoppeling gebeurt is en dan zien we wel hoe ze dat oplossen he.

dieselfreak

Okè, de vergelijking met de Fyra is misschien wat overdreven maar je kan toch niet ontkennen dat er met de Desiro al (te) veel problemen zijn geweest. Het meest stabiele treinstel wat de NMBS momenteel op de sporen heeft is volgens mij de AM 96, daar zijn voor zover ik weet nog bijna  nooit mankementen mee geweest, ook niet in de beginperiode. En het probleem met de koppeling heeft misschien geen direct verband met een verkeerd gebruik van de Desiro maar ik blijf erbij dat ze deze stellen beter voor korte afstanden kunnen inzetten want daar zijn ze ook voor gebouwd.
MC

Havoc

Citaat van: ward op 24 augustus 2015, 11:38:02 AM
@ Havoc.. Andere bovenleidingsspanning om te beginnen, en dan veel te veel aanpassingen specifiek voor de NMBS..

Die spanning gaat het toch niet maken, Siemens heeft verdorie toch wat ervaring opgedaan sinds 1879.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

2012

96'ers zijn betrouwbare stellen als het niet vriest of niet te warm is. tijdens hittegolf en ervoor en erna niks van miserie met omvormers, elk soort materiaal heeft wel zijn zwakheden zunne...

dieselfreak

Dat is ongetwijfeld zo, maar ik heb wel de indruk dat het modern materiaal door alle software die men nu gebruikt veel gevoeliger is aan mankementen dan het rollend materieel wat vroeger in dienst was.
MC

2012

Citaat van: dieselfreak op 24 augustus 2015, 20:01:04 PM
Dat is ongetwijfeld zo, maar ik heb wel de indruk dat het modern materiaal door alle software die men nu gebruikt veel gevoeliger is aan mankementen dan het rollend materieel wat vroeger in dienst was.

Das waar, t'zijn gans andere problemen dan deze welke je hebt op loc 21/27, breaks, klassiekjes tegenover desiro en 18.
Maar zo zaken hoor je ook over moderne autos he, in alles zit er electronica tegenwoordig en soms hebben die dingentjes hun eigen leven  ::)

ward

Niets voor niets dat ze zeggen dat ge vroeger met ne wasknijper en een bolleke ijzerdraad alles in gang kreeg.. trouwens, de dmt's beginnen nu toch veel last te krijgen van defecten aan de banden..
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

2012

Citaat van: ward op 24 augustus 2015, 22:34:59 PM
Niets voor niets dat ze zeggen dat ge vroeger met ne wasknijper en een bolleke ijzerdraad alles in gang kreeg.. trouwens, de dmt's beginnen nu toch veel last te krijgen van defecten aan de banden..

Welke DMT's  8)

96'ers, desiros, 18'en, 13'en zijn allemaal DMT'ers he  ;D

Houdini

Even dit draadje terug oprakelen, ik vond niet direct een antwoord op mijn vraag en denk dat het hier best staat (zo niet, mag het verplaatst worden of als apart topic gezet worden).

Wat me al langer is opgevallen aan de desiro's is dat de deuren automatisch sluiten na xx tijd.

> is dit bij de Duitse varianten ook?
> waarom is dat eigenlijk gedaan? Ik kan me voorstellen dat het deurmechanisme toch veel sneller slijtage vertonen op die manier? Of niet?


Michiel

Wat de officiele rede was om het te doen weet ik niet, maar persoonlijk kan ik wel een lijst pro-contra opstellen:

Pro:
- comfort, minder tocht in de winter.
- Airo (welke een zeer luid fluitende toon genereerd) wordt minder belast

Contra:
- minder tocht in de zomer.
- deuren blijven maar ergelijk 'piepen' bij steeds weer heropenen door opstappende reizigers
- paniek bij onervaren reiziger die de deur automatisch ziet dicht gaan, en denkt dat de trein vertrekt.
- tergent langzaam openen van deur, 5 seconde na het drukken op de knop. De enige trein die zo tergent traag een deur open krijgt.
- veel meer sleet op het deurmechanisme
- sommige rokers blijven IN de deuropening staan, om ze open te houden, in plaats van op het perron te gaan roken.

Maar ik vermoed dat de constructeur of opdrachtgever wel meer redenen had op de deuren automatisch te laten sluiten. Ik ben ook benieuwd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Dat langzame openen van de deur is ook omdat eerst die treeplank buiten moet openklappen. En die is dan zo kort dat ze amper uitsteekt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.