Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Micro-PlC

Gestart door conducteur, 04 augustus 2014, 01:37:41 AM

conducteur

Citaat van: Sattrickske op 05 augustus 2014, 11:36:27 AM
Citaat van: conducteur op 05 augustus 2014, 00:06:21 AM
Citaat van: Sattrickske op 04 augustus 2014, 19:48:01 PM
het communicatie protocol worden
Ideaal zou zijn moesten deze modules allen data kunnen uitwisselen met elkaar, maar ik denk dat dat een project opzich is om dat aan te leren. Tussen twee µC onderling kan ik (dankzij Peter) al werken met de seriële poort van de µC.
Daar heb je me verkeerd begrepen.  Met het communicatie protocol bedoelde ik de communicatie met de rest van je baan, zijnde een centrale (Marklin CSII, ESU Ecos, PC, ...). Tenzij je natuurlijk alles zelf gaat ontwikkelen, maar dan neem je weer enorm veel hooi op je vork.
Mijn voorbeeld: ik heb een CSII en een PC.  Voorlopig gaat alle communicatie over de CSII naar de PC.  Bijna al mijn modules (servo controller voor de wissel, wagon licht decoders, MOSFet sturingen, ...) praten met de CSII via het DCC protocol.  De terugmelders (s88) gebruiken een serieel protocol dat eigen is aan s88.
Op langere termijn wil ik de CSII eruit en m'n eigen centrale bouwen.  Maar daar begin ik nu nog niet aan, wegens geen tijd en enorm complex.
hmm.. Zeker dingen die ik wil aanleren (DCC, S88 met µC, ...) maar voorlopig zijn de projecten die ik er mee van plan ben als ik de printjes (laat) maken wel een stuk eenvoudiger denk ik...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Ik heb al een paar printen laten maken bij iTead studio (Chinezen).  Dubbelzijdige prints, doorgemetaliseerd, kosten 20 USD voor 10 stuks + verzendkosten (8 USD dacht ik).  Voor die prijs kan ik ze meestal zelf niet maken... 't zijn wel 10 dezelfde prints natuurlijk.
Als ik aan een project begin, gebruik ik een development board of discovery kit van de betreffende microcontroller.  Deze verbind ik dan met een gewoon breadboard waar ik de rest van de schakeling op zet.  Eens de boel getest en de software marcheert, zet ik alles in een CAD programma en ontwerp ik de print.  Ofwel frees ik ze zelf (als ik niet 100% zeker ben) ofwel gaat ze naar China en 4 weken later zit alles netjes in m'n brievenbus...

conducteur

Voila, de file nog eens bijgewerkt.  Ik denk dat het ondertussen wel al van voldoende mogelijkheden is voorzien om "universeel" inzetbaar te zijn. Indien er toch tekortkomingen zijn, er zijn mogelijkheden voorzien voor uitbreiding, of kunnen altijd op V2.0 komen indien ik er nog eens moet laten maken.


Eerst eens kijken hoe dat zit om die GERBER-files aan te maken en de text op het silk-screen kan plaatsen/verwijderen in EAGLE (kan allicht niet zo moeilijk zijn?).
Iemand geïnteresseerd in één of meerdere? Dan laat ik er voldoende maken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Ik zou toch eerst via een breadboard werken, de software voor het grootste deel ontwikkelen en dan pas de prints (laten) maken.

Gerber in Eagle is inderdaad niet moeilijk.  In de Control Panel: File - Open... - CAM Job... Selecteer de gerb274x.cam.  Dan in de CAM Processor: File - Open - Board... en de rest zie je wel...

Havoc

In Eagle zijn er scrips waar je gewoon kiest welk type (2-, 4-laags) en dan gewoon laten runnen. Maar best eerst bij de fabrikant gaan zien welke de rules zijn (min restring, imp vs metric, min gatdiameter etc) die instellen en een drc runnen. Sommige fabrikanten aanvaarden ook gewoon .brd files. Maar dan moet je wel officiele soft hebben. Tekst gewoon aanklikken en met de opties op de goeie laag zetten. Zit 600km van de pc, lastig om meer detail te geven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Heb hun processor gedownload, heb je al meteen de juiste namen en instellingen voor de bestanden ;) 
Nu wachten tot het geld op Paypal staat en dan bestellen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Rian, heb nu ik terug achter een echte pc met scherm en toetsenbord zit je .pdf eens gelezen. Leest goed, maar een blokschema zou direct meer duidelijk maken. Enig ding dat ik zou toevoegen zijn op zijn minst serieweerstandjes op de io lijnen die de print afgaan. Zou daar zelfs RC kringetjes opzetten. En een zekering/polyfuse aan de ingang. En een ledje op de power :) Maar dat is natuurlijk mijn beroepskant die bovenkomt. Heb op mijn eigen printen tussen de pc en de controller zelfs translating buffers gezet en tristate buffers én emifil's op elke io-lijn naar buiten. Waarschijnlijk overdreven maar met meters draad en motoren neem ik geen risico's.

Snap alleen niet waarom je denkt dat als je enkelvoudige gelijkrichting gebruikt je denkt geen aansluitingsproblemen te hebben tussen modules. Je dwingt jezelf daarmee direct dubbel zo grote elco's op. Persoonlijk zou ik kiezen voor een centrale gelijkrichter (of een gekochte DC voeding) en enkel DC naar je modules laten gaan. Bvb 8-9V of zoiets en dan bij elke ingang een seriediode (tegen verkeerd verbonden) en altijd een 7805. Kan je altijd een 9V stekkerblok gebruiken of zelfs een batterij als je snel iets wil testen. Tenzij je die wisselspanning voor iets anders nodig hebt zou ik geen wisselspanning ronddelen.

Citaat van: Sattrickske op 05 augustus 2014, 19:53:06 PM
Ik heb al een paar printen laten maken bij iTead studio (Chinezen).  Dubbelzijdige prints, doorgemetaliseerd, kosten 20 USD voor 10 stuks + verzendkosten (8 USD dacht ik).  Voor die prijs kan ik ze meestal zelf niet maken... 't zijn wel 10 dezelfde prints natuurlijk.

Ben daarnet eens gaan kijken bij die mannen maar 5 europrinten komen op $65.00 en dan gaan waarschijnlijk de mannen van de douane weer lastig doen. Lastige keuze... Snap eigenlijk niet eens wat ik zou terugkrijgen als ik een eurokaart formaat opstuur. Denk dat ik een 100x200 zou krijgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#22
Bedankt voor je inbreng ;) Het ledje tussen 5V en GND is wel degelijk voorzien hoor ;
CiteerSnap alleen niet waarom je denkt dat als je enkelvoudige gelijkrichting gebruikt je denkt geen aansluitingsproblemen te hebben tussen modules. Je dwingt jezelf daarmee direct dubbel zo grote elco's op.
Als je de massa van de 5V moet doorverbinden tussen twee modules moeten die elk een aparte transfo toch hebben bij dubbelzijdige gelijkrichting? De Elco's lijken me geen probleem... Ik denk dat als zo'n bordje 100mA verbruikt dat het véél zal zijn... (en dus geen zo grote condensator nodig, en er is een regelaar voorzien).
Edit: nu naar keuze enkel of dubbelzijdige gelijkrichting.


Die 20 usd is als je printje in een vierkant van 10 bij 10 past, maar het moet geen rechthoek te zijn. Ik zit daar ook een beetje buiten, maar 't valt nog mee. Maar volgende keer probeer ik 't op die éné dm² te krijgen indien mogelijk.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

CiteerAls je de massa van de 5V moet doorverbinden tussen twee modules moeten die elk een aparte transfo toch hebben bij dubbelzijdige gelijkrichting?

Waarom zou dat verschillend zijn tussen enkel- en dubbelzijdig gelijkgericht?  Of ga je de "massa" aan elkaar hangen voor de gelijkrichters? Maar waarom zou je wisselstroom verdelen tussen je printen in de eerste plaats? Mijn indruk is dat je het maken van een voeding wil vermijden door gewoon een stevige transfo zijn aansluitingen te verdelen. Maar denk eraan wat er gebeurt als je dan een kortsluiting op die verbindingen maakt. Beter zou zijn om toch een minimale voeding te maken met enkele (lager gezekerde) uitgangen.

CiteerIk denk dat als zo'n bordje 100mA verbruikt dat het véél zal zijn...

Ik dacht dat je 2 stuks ULN2803 op 1 print kon zetten volgens je .pdf (poort B en D). Dat is een maximum van 5A als de 2 ic's maximaal belast worden. (1) Hou er ook rekening mee als die relais moeten schakelen dat op dat moment je spanning niet te laag mag zakken dat je processor in de problemen komt. Of je moet je processor de relais sequentieel laten schakelen met minstens 20ms ertussen zodat de elco terug kan opladen bij de volgende periode.

Een simpel 5V relais is zo'n 150 Ohm spoelweerstand. Dat is dan 33 mA per relais dat je stuurt. Dus 8 relais is een 270mA.

Andere oplossing is natuurlijk een aparte "power" ingang voorzien voor de ULN's maar dan ga je maatregelen moeten nemen dat je niet langs de power kant de logica kant voedt als er 1 voeding te laat is of defect. Moet je ook rekening houden met hoe je de massa's gaat scheiden/verbinden tussen de power kant en de logica kant.

(1) 500mA max voor 1 uitgang, 2.5A max voor het substraat (je GND pin) en dat is dan het totaal van de uitgangen. Je kan geen 4A schakelen met 1 ULN. En je hebt het zelfs over transistoren voor nog meer stroom.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Foutje van mijn kant: ik denk teveel aan de situatie waarin we in de treinclub een "probleem" mee hadden. Daar hing de massa van de 12v (7812) voeding met dubbelzijdige gelijkrichting via via terug aan de massa (diverse massa's moesten met elkaar verbonden worden) van de transfo waaruit die gevoed werd, en dat gaf vonken, maar normaalgezien zou het nu geen probleem mogen geven. Ga de diode en jumper dan deleten.


De ULN2803 en BD 679 transistor: de verbruikers die daaraan hangen hoeven toch niet gestuurd te worden met de 5 volt van op de print? Ik wil mijn wissel aandrijvingen met die ULN's gaan sturen, dus dat werkt al niet op 5V. Dus rest enkel nog de stroom voor de µC (weinig), de ledjes, de basisstromen voor de ULN, allemaal beperkt toch?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

CiteerDe ULN2803 en BD 679 transistor: de verbruikers die daaraan hangen hoeven toch niet gestuurd te worden met de 5 volt van op de print? Ik wil mijn wissel aandrijvingen met die ULN's gaan sturen, dus dat werkt al niet op 5V. Dus rest enkel nog de stroom voor de µC (weinig), de ledjes, de basisstromen voor de ULN, allemaal beperkt toch?

Klopt, je kan dat doen zoals je wil. Vergeet dan geen aansluiting voor de COM van de ULN naar buiten te brengen. Die moet aan de + van de voeding van je relais/wisselmotoren etc. En de stroom loopt via de GND aansluiting van je ULN, vergeet dat ook niet, dus je moet de massa van de voeding van je relais/wisselmotoren aan die van je processor hangen.

Maar je zou bvb wel relais of leds direct via die voeding kunnen aansturen als je voeding erop berekend is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#26
Er is zeker een connector voorzien voor de GND
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Eens benieuwd wat dat zal geven, die printjes uit China. Vandaag betaald en files opgestuurd :D  Als dat goed gaat probeer ik zoveel mogelijk m'n designs op 10x10 te krijgen. Voor 14€ heb ik amper de printjes ervoor gekocht. Zeker als ik er enkele moet doen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Nu een dikke maand wachten op de levering.  Ik had met mijn prints geen enkel probleem en er zelfs 2 extra gekregen omdat m'n ontwerp geen topgeheim was ;-)  De printjes zijn inderdaad zeer goedkoop wanneer je binnen de dm² blijft.  Eurocards zijn inderdaad wat duurder, maar als je zeker van je ontwerp bent, valt zelfs die prijs nog mee.
Zolang je de design specificaties van iTead respecteert, zijn dit kwalitatief zeer goede prints.  Voor deze prijzen kan ik de dubbelzijdige prints niet zelf maken.

Ik heb je specificaties nog eens doorgenomen en persoonlijk had ik de relais achterwege gelaten en met MOSFETs gewerkt.  En inderdaad 2 voedingen voorzien, eentje voor de logica en eentje voor de randapparatuur.  Die voor de logica kan zelfs heel simpel zijn: na de bruggelijkrichter kan een zener met een weerstandje en een paar condensatoren al volstaan omdat je PIC weinig stroom verbruikt.

conducteur

Met een (stevige ) (logic-level) Mosfet kun je toch geen DCC schakelen? Er staan géén relais op de print nu, kan altijd via ULN 2803 voorzien worden... (bv op Din Rail naast het printje)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum