aandrijving met cardans...info

Gestart door Havoc, 13 april 2006, 20:56:53 PM

Havoc

Heren,

Kan er iemand mij ens een goeie foto bezorgen van een aandrijving met cardans, waarbij de beide assen in de draaistellen aangedreven worden? En dan vooral hoe het in het draaistel in elkaar zit. Van de motor met de cardans tot het draaistel zie ik prima zitten. Maar in het draaistel kom ik er niet uit. En ik heb geen zin om een H0 loc te kopen enkel daarvoor.

Dank bij voorbaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loebaske

Ben eigenlijk niet mee....
de meeste recenste loc's hebben allemaal
een cardans aandrijving, en hoe die
over gebracht word in de bougie,
daarvoor dienen tandwielkes..
Eric

Havoc

Wel, enige verduidelijking. Ik heb helemaal geen H0, enkel Z. En daar worden geen cardans gebruikt. Momenteel ben ik plannen aan het tekenen voor een loc in spoor 1 (1:32). Maar ik heb geen idee hoe de aandrijving naar de draaistellen te doen. Een eerste idee was met 1 motor per as. Maar dat wordt van het goede teveel.

Daarom met cardans. Maar ik zie niet goed hoe de haakse omzetting gebeurt, en waar de rotatie van de draaistellen opgevangen wordt.

Dus, als iemand eens een fotootje van die tandwieltjes wil doorsturen, dat is wat ik zoek.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eric

Johan,
Ik heb net iets gemaild en hoop dat je er iets mee kan doen

rixke rail

Beste Havoc,
ik weet niet of dit u kan helpen :  een foto van een "echt" draaistel van een electrisch treinstel '62. [?]



Zoniet is misschien iemand anders ge?nteresseerd.
En anders is het gewoon interessant ? Misschien ? [:I]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

Dat beeldje van Eric 'Rixke rail' is zeker mooie nostalgie.

@Havoc: van de cardan gaat het meestal met een wormwiel op de tandwielen die de assen aandrijven. Dat wormwiel zorgt dan voor de haakse overbrenging.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Een plaatje of een tekening zegt meer dan 1000 woorden.



Info.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

rixke rail

Beste Gerolf,

't Is inderdaad nostalgie, maar die dingen rijden nog steeds rond, al wilde de NMBS ze al jaren geleden definitief schrappen. [:o)]
Ze zullen waarschijnlijk nog eventjes blijven rondrijden, wegens veel minder storingsgevoelig dan hun moderne opvolgers. Maar ik denk dat dit voer is voor een ander draadje.
(Ik ben een fan van die "klassieke tweetjes, valt het op ? [:I])
Modelspoorse groeten,
Eric.
http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

Rixke, Het was vooral de tekenstijl die me nostalgisch deed worden. Enneuh, de klassiekskes hebben voor mij ook een speciaal plaatsje, hoor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Bedankt voor alle reacties. Ik snap het nu, maar ben niet veel verder. Ik dacht dat het gebruik van cardans het wormwiel overbodig maakte, maar dat is dus niet het geval.

Die bogie met tractie motor is ook wel fijn, maar daar is mijn probleem dat ik niet goed zie hoe ofwel de motor verend op te hangen, ofwel de motor vast, maar dan de overbrenging te doen zodat deze naar de geveerde as kan.

Probleem is ook dat spoor 1 wel redelijk groot is, maar toch nog niet zo groot dat je plaats zat hebt. Eigenlijk zou de aandrijving niet boven het frame van de bogie mogen uitkomen want ik heb de plaats in de lockast nodig.

Tijd voor een cursus hogere mechanica vrees ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DelticPower

Hoi Johan, op de foto van het draaistel is de tractiemotor gemonteerd in de zg. tramophanging. De ene kant van de motor is op de as gelagerd, vroeger glij- tegenwoordig kogellagers. De andere kant is verend opgehangen aan het draaistelframe. Zodoende kan de motor iets veren rond de as.



Groeten van Jan

Havoc

Bedankt Deltic.

Dat laatste lijkt op de "quill drive". Probleem is dat dat -zelf in 1:32- redelijk bewerkelijk is. http://www.railway-technical.com/drives.html

Ander probleem is dat hoe kleiner de motor hoe hoger het toerental. Dus hoe meer tandwielen. En ik reken met ongeveer 1W/as (geen luxe denk ik). En ik heb geen goesting om ook nog electrische mototren te gaan maken!
Met vakantie voor onbepaalde duur.