Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

stuurstand van AC naar DC

Gestart door Huugooke, 13 juli 2014, 14:35:05 PM

Huugooke

heeft er iemand ervaring met het ombouwen van een Märklin stuurstandrijtuig van AC naar DC?

mark7758

Ja Assen omwisselen en stroomafname regelen. Meer hoef je eigenlijk niet te doen. Probeer maar op een DC  baan.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

Ik heb het M2 stuurstandrijtuig omgebouwd.
Hierbij heb ik de deskundige uitleg van Jos gebruikt, welke hier ergens op het forum staat...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Citaat van: doomslu op 13 juli 2014, 14:54:48 PM
Ik heb het M2 stuurstandrijtuig omgebouwd.
Hierbij heb ik de deskundige uitleg van Jos gebruikt, welke hier ergens op het forum staat...
Als ik die deskundige uitleg van Jos nu eens vond hé :-\

Rangeerduivel

#4
Citaat van: mark7758 op 13 juli 2014, 14:49:33 PM
Ja Assen omwisselen en stroomafname regelen. Meer hoef je eigenlijk niet te doen. Probeer maar op een DC  baan.

Bovenstaande handelingen,en uiteraard de sleper verwijderen,het zwarte draadje van de sleper rond de as van de voorste wielen wikkelen,die moeten uiteraard anders zitten zodat ze stroom nemen van de andere rail dan die waar het lichtkontakt op zit.
En klaar is Kees!(of Hugo :D)
Als ik het kan,kan jij het zeker...

001

Sorry voor de kwaliteit van de foto,als ik geen treinen meer hoef te kopen(dus als ik ze allemaal heb),trek ik eens wat geld uit voor een goede camera! :D

;)
;)

doomslu

Citaat van: Huugooke op 13 juli 2014, 14:58:54 PM
Citaat van: doomslu op 13 juli 2014, 14:54:48 PM
Ik heb het M2 stuurstandrijtuig omgebouwd.
Hierbij heb ik de deskundige uitleg van Jos gebruikt, welke hier ergens op het forum staat...
Als ik die deskundige uitleg van Jos nu eens vond hé :-\
Ik moest ook even zoeken, maar hier is 'm.
Het zijn de foto's die het heel duidelijk maken.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15774.msg193529.html#msg193529
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 13 juli 2014, 15:26:03 PM
Sorry voor de kwaliteit van de foto,als ik geen treinen meer hoef te kopen(dus als ik ze allemaal heb),trek ik eens wat geld uit voor een goede camera! :D
Probleem zit niet in de camera, maar in de afstand. De spullen op de achtergrond zijn scherp, maar het draaistel is te dichtbij. Daar kan de camera niet op scherpstellen. Dus camers iets verder weg houden, en dan komt het goed.

Huugooke

Dat mechanisme om de rijrichting te schakelen heb ik ook maar op een dubbel geïsoleerde as gezet; dat centraal lipje raakt normaal de massa.
Voor de stroomverzorging heb ik het andere draaistel aangepakt.
En dan maar ineens een Viessmann interieurverlichting derin.



Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 13 juli 2014, 17:46:44 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 13 juli 2014, 15:26:03 PM
Sorry voor de kwaliteit van de foto,als ik geen treinen meer hoef te kopen(dus als ik ze allemaal heb),trek ik eens wat geld uit voor een goede camera! :D
Probleem zit niet in de camera, maar in de afstand. De spullen op de achtergrond zijn scherp, maar het draaistel is te dichtbij. Daar kan de camera niet op scherpstellen. Dus camers iets verder weg houden, en dan komt het goed.

Bedankt voor de tip Klaas,weeral een camera-aankoop uitgespaard,dat zal hem uiteindelijk een locje schelen! :D :D

;)

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 13 juli 2014, 20:24:23 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 13 juli 2014, 17:46:44 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 13 juli 2014, 15:26:03 PM
Sorry voor de kwaliteit van de foto,als ik geen treinen meer hoef te kopen(dus als ik ze allemaal heb),trek ik eens wat geld uit voor een goede camera! :D
Probleem zit niet in de camera, maar in de afstand. De spullen op de achtergrond zijn scherp, maar het draaistel is te dichtbij. Daar kan de camera niet op scherpstellen. Dus camers iets verder weg houden, en dan komt het goed.

Bedankt voor de tip Klaas,weeral een camera-aankoop uitgespaard,dat zal hem uiteindelijk een locje schelen! :D :D

;)
Maar een "goede" camera zou "gemerkt" hebben dat het een macro opname is, en zich aangepast  ;D

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 13 juli 2014, 15:26:03 PM
Citaat van: mark7758 op 13 juli 2014, 14:49:33 PM
Ja Assen omwisselen en stroomafname regelen. Meer hoef je eigenlijk niet te doen. Probeer maar op een DC  baan.
Bovenstaande handelingen,en uiteraard de sleper verwijderen,het zwarte draadje van de sleper rond de as van de voorste wielen wikkelen,die moeten uiteraard anders zitten zodat ze stroom nemen van de andere rail dan die waar het lichtkontakt op zit.
En klaar is Kees!(of Hugo :D)
Als ik het kan,kan jij het zeker...

Als je digitaal rijdt kan dat wel zijn, maar analoog zit je met die polariteitswissel bij het omdraaien van de rijrichting dus dan gaat volgens mijn bescheten mening dat "lamellen spul" voor het wisselen van de lichtjes in de war zijn  (vooral als het om LEDjes gaat on het rijtuig).   Dat ga je sowieso moeten gelijkrichten met een brugje denk ik.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Toch niet dani. Hoe het werkt, weet ik niet, maar het werkt...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

ook met LED ?   met gloeilampjes kan ik aannemen dat het werkt.
Ofwel zit er toch vanbinnen een gelijkrichter brugje ergens in.
Ik herinner me in een tweedehands stuurstand die ik kocht dat er een klein printje in zit.  Dus misschien is het dat.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel


doomslu

Toch wel. Dat is het printje. Werkt dus zowel bij AC als DC analoog (en wellicht ook bij digitaal).
De richting wordt bepaald door het lipje dat op de as zit en afhankelijk van de rijrichting van het rijtuig tegen het bovenste of onderste staafje, welke op de as van het draaistel zitten, contact maakt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *