Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Luidere Sound

Gestart door Rangeerduivel, 11 mei 2014, 13:13:30 PM

Rangeerduivel

Ik zou graag het geluid van mijn HLD59 wat luider zetten.
Kan dit met de Multimaus?

Zo ja,welk CVnr is dat en Welke waarde dien ik in te geven(zo luid mogelijk)

Dank bij voorbaat!

;)

ceuleer

Hé Rudy,
wanneer je de shift-toets en de menu-toets tegelijk indrukt kom je in de CV's terecht.
Normaal is de cv voor de sound 63, maar dat zou je in de handleiding van uw loco moeten terug vinden, en daarbij staat hoeveel de ingestelde waarde is en welke de maximale waarde is.
Dus je geeft 63 in, en bevestigen met licht/ok.
Dan geef je het maximum van de cv waarde in, of je probeert eens een waarde, en bevestig terug met de licht/ok toets.
Enkele malen op stop drukken om naar het beginscherm te gaan en nu kan je testen.
Naargelang welke loksoundversie er in de loc zit, verschillen de maximale waarden enorm, een loksound V3 en V3.5 hebben maximum waarde 64, een V4 gaat tot 192.
Even proberen hé.

grz,
Gunter

dani

Luidsprekertje met lagere impedantie als het via de decoder niet lukt
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: ceuleer op 11 mei 2014, 13:49:01 PM
Hé Rudy,
wanneer je de shift-toets en de menu-toets tegelijk indrukt kom je in de CV's terecht.
Normaal is de cv voor de sound 63, maar dat zou je in de handleiding van uw loco moeten terug vinden, en daarbij staat hoeveel de ingestelde waarde is en welke de maximale waarde is.
Dus je geeft 63 in, en bevestigen met licht/ok.
Dan geef je het maximum van de cv waarde in, of je probeert eens een waarde, en bevestig terug met de licht/ok toets.
Enkele malen op stop drukken om naar het beginscherm te gaan en nu kan je testen.
Naargelang welke loksoundversie er in de loc zit, verschillen de maximale waarden enorm, een loksound V3 en V3.5 hebben maximum waarde 64, een V4 gaat tot 192.
Even proberen hé.

grz,
Gunter
Dank voor de tip Gunter,
Met de Mmaus kan ik wel overweg,het ging mij enkel om ht CVnr.
Maar Ik was blijkbaar niet volledig met mijn info.
Het gaat om de V4 van Esu,en als ik het goed begrepen heb mag ik CV63 een waarde van max 192 geven.
Dan zou de sound op zijn luidst moeten zijn...
Citaat van: dani op 11 mei 2014, 14:29:23 PM
Luidsprekertje met lagere impedantie als het via de decoder niet lukt
Ook bedankt voor de tip Dani,maar het is de originele luidspreker van Esu die aan de V4 hangt en die zou normaal moeten voldoen

;)

Metpetergaathetbeter

je zou hem gewoon kunnen meedoen naar de club en het daar in orde brengen !

Groeten Peter ;)

Rangeerduivel

Van die mogelijkheid ben ik mij bewust Peter,
maar als het kan doe ik graag al eens iets zelf


ceuleer

Ja Rudy,

192 is het maximum, maar bij mij heb ik alle decoders minder ingesteld, en ik weet niet of het maximum echt goed is voor de luidspreker, als je een luidspreker op een stereo maximaal belast, dan kan de luidspreker toch ook stuk gaan.
Wanneer je bv een 100 ingeeft, dan kan je eens testen, dan kan je later nog proberen met 150, enz...

Huugooke

Als het echt niet hard genoeg is: wagon met extra versterker en grote luidspreker. Nee, geen zwans! Heb dat al ergens gezien.

Rangeerduivel

Ik ga dat morgen eens allemaal uitzoeken jongens!
Maar theoretisch zou de luidspreker die Esu standaard levert moeten bestand zijn voor het max vermogen dat de decoder geeft,dus als ik daar iets onder blijft zou het normaal geen kwaad mogen kunnen...
Nog eens bedankt voor de tips.

;)

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 11 mei 2014, 17:03:04 PM
Ik ga dat morgen eens allemaal uitzoeken jongens!
Maar theoretisch zou de luidspreker die Esu standaard levert moeten bestand zijn voor het max vermogen dat de decoder geeft,dus als ik daar iets onder blijft zou het normaal geen kwaad mogen kunnen...
Nog eens bedankt voor de tips.

;)
Je gaat direct horen als je te ver gaat: het geluid wordt vervormd, de luidspreker "kraakt". Alles heeft te maken met waar die zit, of die genoeg ruimte heeft voor en achter.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 11 mei 2014, 14:29:23 PM
Luidsprekertje met lagere impedantie als het via de decoder niet lukt
Daar moet je mee uitkijken. Volgens de handleiding is de decoder geschikt voor luidsprekers van 4 tot 16 ohm. Het geluid is optimaal met een 4 ohm luidspreker. Als je lager gaat, dan blaas je de decoder op.

evan

Nog een tip :)  Voor de luidspreker een klankkast maken.  Vaak zijn luidsprekers op zich voldoende, maar gaat het geluid verloren in zijn omgeving door slechte bevestiging en plaatsing.

Grts  ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

#12
Citaat van: Huugooke op 11 mei 2014, 17:10:46 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 11 mei 2014, 17:03:04 PM
Je gaat direct horen als je te ver gaat: het geluid wordt vervormd, de luidspreker "kraakt". Alles heeft te maken met waar die zit, of die genoeg ruimte heeft voor en achter.
Citaat van: evan op 11 mei 2014, 17:21:51 PM
Nog een tip :)  Voor de luidspreker een klankkast maken.  Vaak zijn luidsprekers op zich voldoende, maar gaat het geluid verloren in zijn omgeving door slechte bevestiging en plaatsing.

Grts  ;)



Hij zit uiteraard in de (nep)brandstoftank,
Die moet als klankkast dienen.
De luidspreker op zich zit wel nog in een speciaal daartoe bestemd plastic stolpje,
achteraan bevestigd met een stukje dubbelzijdige tape,en vooraan zoveel mogelijk gaatjes geboord in de tank zodat het geluid 'er uit kan'.
In een Roco 59 heb je niet zoveel keuze qua plaats

;)

Rangeerduivel

 Ik kon niet wachten tot morgen,en heb nu de cv-waarde ingesteld op 192,met een zeer bevredigend resultaat!
Dus mijn vraag is beantwoord,meer moet dat niet zijn...

;)

ceuleer

Voila, weeral een treinprobleem minder in de wereld.  ;)