Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Gklm-goederenwagens:: (on)geremd?

Gestart door Herwig, 28 februari 2014, 22:06:48 PM

Herwig

MSM 134:  artikel blz. 20 e.v..
In deze LS-set zitten 4 antieke Gklm-wagens.  2 mét en 2 zonder remmen.

Als zo'n 4 échte wagentjes (of nog meer...)  in een echte trein meereden, hoe zat dat dan met het remmen?
Die ongeremde wagens werden die mee vertraagd door de wagens-mét-rem?
Hadden die ongeremde wagens dan onderaan wel een doorgaande remleiding, zonder daar zelf op  aangekoppeld te zijn?
('k bezit een ganse reeks van die  "G10"-wagentjes van Piko (omgebouwd met kortkoppeling en verweerd) & Sachsenmodelle.  Die Piko's zijn geremd, dacht 'k)

Herwig

H0-zustertjes/broertjes G10's van oude en nieuwe Piko, van Roco en (iets kortere) van Sachs.M. hadden/hebben remblokjes.
Is er soms iemand die weet hoe het zat met die ongeremde wagentjes tussen wel geremde versies in een echte trein?  (zie vraag in vorig bericht...)

Gerolf

Je hebt die vraag ooit nog eens gesteld, Herwig.
Het spijt me dat ik ook nu niet kan helpen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

@ Gerolf,
Dat was een verwante, maar toch iets andere kwestie (als ik me goed herinner).
Toen was de vraag tot wanneer ongeveer er functionele remhuisjes op NMBS-tankwagens stonden.
Naar aanleiding van die nieuwe NMBS-set van LS:  die ongeremde gesloten wagens, hoe passen die technisch in een trein met ook geremde wagens?
Groeten, Herwig.

GVL

Herwig,
Ik meen dat ongeremde wagons inderdaad een doorvoerleiding hadden zodat achterliggende geremde wagens over de nodige onderdruk beschikten. Dit gezegd zijnde, het chassis van de recente ongeremde open wagens 'Ludwigshafen' van REE heeft dergelijk detail niet ... Zou het kunnen dat de aanwezigheid van een doorvoerleiding afhangt van wagontype, bouwjaar, inzet enz?
Ik heb ook nog foto's gezien van Engelse goederentreinen waarin alle geremde (bruine) wagens achter de loc hangen en de ongeremde (grijze) zich op het einde van de trein bevinden. Vermoed echter dat het in zo'n geval over bloktreinen of vaste samenstellingen handelde daar een normale exploitatie normaal niet toeliet de wagens in een trein zo op te delen.
Groeten.

loco

De ongeremde wagens die LS Models uitbrengt hebben onderaan een doorvoerleiding van het remmechanisme dat door de machinist bediend wordt. De ongeremde wagens zonder remblokken en zonder handrem moesten steeds gekoppeld worden aan een geremde wagen met reminstallatie. De handrem werd gebruikt wanneer de wagen los afgesteld stond, al of niet gekoppeld aan niet geremde wagens.
De remleidingen konden ook ontlucht worden zodat de remblokken automatisch aansluiten. Dit is nog steeds het geval. Wanneer de remleiding ontlucht wordt dan moet je wel een locomotief hebben om de remcylinders te vullen. Dit heb je niet nodig wannneer je de handrem aandraait.
De remmershuisjes zijn in de jaren 1930 geleidelijk verdwenen en vervangen door een remmechanisme. De handrem is behouden. Er moesten van dan ook geen remmers meer mee rijden.

guy holbrecht

Herwig,

In 'op de baan'  96 van april 2010 heeft Charles Ocsinberg het over de aankoop van wagens door de NMBS na de Tweede Wereldoorlog. In die bijdrage wordt wat verteld over wagens zonder remmen en over een 'loze remleiding' die achteraf door de NMBS werd aangebracht. Ch. Ocsinberg stelt dat in 1947 maximaal 10 ongeremde wagens (stortwagens in dit geval) achteraan de geremde wagens in een sleep mochten worden aangebracht, gevolgd door een pakwagen met een speciale uitrusting om deze laatste wagens van de sleep te remmen. Sommige van die bakwagens werden voorzien van een loze remleiding, m.a.w. een doorlopende remleiding naar de volgende wagen. Volgens hetzelfde artikel waren deze wagens op heel wat lijnen (grotere hellingsgraad) verboden en mochten de treinen niet sneller rijden dan 50 km.u.

Groeten,
Guy

Herwig

#7
(on)geremd, niet mensen maar treinwagens,

Ook Guy V.M. meldt in zijn MSM-artikel dat de ongeremde exemplaren alleszins een doorvoerleiding hadden.
Guy H. noemt dit hierboven een loze leiding...
Maximum 10 ongeremde wagens in een trein (citaat).  Ja maar: op hoeveel wél geremde?
1 op 1, dus 50 %? Of méér of minder?
Toch wel interessant, niet? 
Tijdperk IV of V -rijders hebben het nog al 's over correcte treinsamenstellingen.
Misschien durven tijdperk  "drieërs"  dit ook?

FREMO e.V. - afd België

Citaat van: Herwig op 03 maart 2014, 11:34:44 AM
(on)geremd, niet mensen maar treinwagens,

Ook Guy V.M. meldt in zijn MSM-artikel dat de ongeremde exemplaren alleszins een doorvoorleiding hadden.
Guy H. noemt dit hierboven een loze leiding...
Maximum 10 ongeremde wagens in een trein (citaat).  Ja maar: op hoeveel wél geremde?
1 op 1, dus 50 %? Of méér of minder?
Toch wel interessant, niet? 
Tijdperk IV of V -rijders hebben het nog al 's over correcte treinsamenstellingen.
Misschien durven tijdperk  "drieërs"  dit ook?

-------------------------------------------------------------------------------------

Geen probleem.

Volgens het rangeerder boek van 1949 mag het aantal ongeremde wagens
NIET meer dan 20 % van het TOTAAL gewicht van de trein bevatten + er moet een speciale Conducteurs wagen op het EINDE van de treinsamenstelling worden opgenomen. Die conducteurswagens hadden kleine uitterst smalle venstertjes op hun kopwand (cabine kant).

Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Herwig

#9
Dank voor info.
Dus in H0-praktijk:  bijvoorbeeld:  4 ongeremde Gklm + 16 geremde Gklm = een goederentrein van 20 GKlm-wagens. (LS, Piko, Roco, Fleischmann, Sachs.Mod., e.a.)
En in een gemengd konvooi:  idem, indien alle goederenwagens ongeveer hetzelfde type en/of gewicht zouden hebben.
Anders, in zeer gemixte situatie:  gewoon ongeveer 20 % in gewicht (maar dan moeten we dit nog ergens uitzoeken, bijvoorbeeld in het Ph. Callaert-boek II ?)

guy holbrecht

Dit is nu een van de voordelen van een forum. Twee weten altijd meer dan één en uiteindelijk komt er een aanvaardbare oplossing of een degelijk antwoord uit de bus. Waarvoor dank. :) :)

Groeten,
Guy

Herwig

Aan Guy Holbrecht,
Zou dit een plezant & instructief artikeltje inhouden voor MSM ?