Nieuws:

Nu in MSM 258 BANEN: Vennheim * Gezicht op een dorp aan de rivier

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

railtravelmanager

sterkte Raf, ook wij weten wat het is om na jaren je huisdier te moeten laten gaan, dat doet wreed pijn  :'(
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

modelbouwpatrick

Veel sterkte maat en ook aan het vrouwke , het is nooit gemakkelijk iets af te geven waar men van houdt.

GDE

Veel sterkte Raf en vrouw bij dit enorm verlies .

raf

vrijdag op de club wilde het treinstel niet rijden zoals het moest
ik legde de schuld bij de 5 decoder draden die ik door het stel getrokken had maar ??? na ze te verwijderen bleef het probleem bestaan
dan met andre en erik aan het kijken geweest en nu licht de oorzaak bij dat het twee verschillende merken zijn
de treinstellen zijn liliput en de tussen wagon is roco
het verschil is dat de koppeling 1 mm lager zit dan ze zou moeten zitten en dusdanig ontkoppeld tijdens het rijden
nie plezant maar de oorzaak verhelpen is een ander paar mouwen
de treinstellen hebben wielen van 11 mm en de wagon zijn wielen zijn 9 mm dus dus 2 mm verschil en daar zit de fout van de koppelingen
andere en grotere wielen geeft problemen met de remblokken en de boegie in zijn geheel
zelfs 10 mm zouden er niet tussen passen
dus de enige oplossing zou zijn de koppelingen van roco in te bouwen aan de trein stellen
Roco 40287 H0 deze zijn in de hoogte verstel baar
maandag eens kijken of ik ze kan bestellen en dan hopen dat dit de oplossing bied die ik zoek
of heeft er iemand anders een oplossing
hier zie je wat een verschil er is

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ceuleer

Met de roco koppelingen die in hoogte verstelbaar zijn zou het perfect moeten gaan, één nadeel, de kortkopelingen zijn enkele milimeters langer dan de gewone kortkoppelingen, dus gaan de wagons verder uit mekaar hangen.

raf

gunter als ik moet kiezen tussen iets meer opening tussen de wagons of niet kunnen rijden dan is de keuze snel gemaakt

ik zit te zoeken naar deze koppelingen en heb er een paar leveranciers gevonden maar ze zijn stikduur en vooral de transport kosten zijn ab normaal

maandag bestellen en dan wachten tot ze der zijn
ik zou deze aan de loco bevestigen omdat ik dan die koppeling omlaag kan zetten en dan niet in de problemen kom met de buffers
gr raf

raf

gisteren alles ok en vandaag shit
gisteren nog aan het in shotteren geweest maar dat is nooit een probleem geweest
er stond geen enkel rijtuig of loco op de baan en ik kreeg bezet meldingen
dit hoort niet te gebeuren .
nu blijkt dat het vocht van de lijm voldoende was om toch meldingen te geven
dus de haardroger der op en deze een tijdje laten stoken
een voor een gingen de meldingen terug weg
dus probleem opgelost voorlopig maar ik moet er wel iets constructueel aan gaan doen want het zou terug kunnen keren en dat willen w eniet hebben
gr raf

SuSke

't schijnt dat water een elektrische stroom geleidt, dus zal 't daar wel door komen zeker.
Eens al het water verdampt is en uw lijm lekker droog zal er niet veel meer  geleiden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

hoi Frans
ja ik heb de haar droger der opgezet en inderdaad de weerstand verminderde
nu is het zo dat de massa zo laag geworden is dat de opto's ze niet meer als bezet detecteren en dus de baan weer bedrijf klaar is
maar als ik een led op 5 volt met een 1 k weerstand aan sluit dan brand hij nog zeer flauw dus het is nog niet helemaal opgedroogd
eventueel later een laag matte vernis er overheen als het problemen moest blijven geven

gr raf

SuSke

Geef die dingen hun tijd Raf. Haast en spoed zijn zelden goed en dat geldt zeker in onze hobby
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

ja Frans ik weet het maar dit baantje moet volgende week zondag heel de dag kunnen draaien op een school
daar straks ???? alleen de ingestelde snelheid en ik kreeg niets mee geregeld
de FET eens vervangen maar deze was ok want de nieuwe deed ook niets
alles nagemeten manueel de opto aan gestuurd en dan werkte het wel
de processor gecontroleerd maar ook hier bleek er niets verkeerd mee te zijn
toch maar eens ge herprogrammeert en ook geen soelaas
dan maar een andere processor en nu werkt alles weer zoals voor heen
waarom de poort van deze processor de geest heeft gegeven heb ik dus geen idee van want hij stuurt alleen maar een opto aan
meteen maar een stekker gezet zodat ik de FET als deze defect zou moeten zijn snel kan vervangen
de koelplaat schroef ik tegen de onderkant van de baan (deze word niet warm )maar beter een te veel dan een te weinig en ik had ze liggen
en de fet hier tegen met wat pasta en een schroefje

dus iemand een idee wat er verkeerd kan gelopen zijn
het is een 16F628A en het is de hpwm poort (B.3)die opgeblazen is
enige belasting een led van de opto met een 470 oHm weerstand naar de + 5 volt
al de rest is gescheiden van elkaar

gr raf   

Havoc

Noem me te voorzichtig als je dat wil maar zelf buffer ik alle uitgangen van controllers. Die paar centen voor een weerstandje en een transistor of een ic'tje voor een hele bus zijn al meer dan eens een goede investering gebleken. Dat was misschien voor commerciele apparatuur in de tijd dat zo'n zaken ontwikkelen mijn job was maar ik doe het nog steeds voor hobby spullen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Hoi Johan

een opto als buffer of als scheiding  ??? lijkt me ook niet verkeerd
want terug kan er door die transistor en led niks naar de processor

maar blijft de vraag hoe komt alleen die poort kapot
de rest werkt gewoon naar behoren
buiten een gemeenschappelijke massa is er niets dat de twee voedingen verbind
gr raf

Havoc

Raf, je trekt 10mA door die poort. Grofweg welteverstaan. Op mijn telefoon ga ik geen datasheets lezen maar kijk dat eens na. Ook hoeveel die poort in zijn geheel mag hebben en wat er nog aanhangt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

met die 10 mA zit ik redelijk goed want ik mag 25 mA trekken per poort en op de B poorten zit niets anders dan deze poort
de max die ik mag trekken op de A en de B poorten is 200mA
dus ik zit ruim binnen de marge
ik zou wel eens kunnen proberen met een hogere weerstand dat kan nooit kwaad

gr raf

17.0 ELECTRICAL SPECIFICATIONS
Absolute Maximum Ratings†
Ambient temperature under bias...-40 to +125°C
Storage temperature ... -65°C to +150°C
Voltage on VDD with respect to VSS ... -0.3 to +6.5V
Voltage on MCLR and RA4 with respect to VSS ............................................................................................-0.3 to +14V
Voltage on all other pins with respect to VSS ....................................................................................-0.3V to VDD + 0.3V
Total power dissipation(1) ...800 mW
Maximum current out of VSS pin ...300 mA
Maximum current into VDD pin ...250 mA
Input clamp current, IIK (VI < 0 or VI > VDD)... ± 20 mA
Output clamp current, IOK (Vo < 0 or Vo >VDD)... ± 20 mA
Maximum output current sunk by any I/O pin...25 mA
Maximum output current sourced by any I/O pin ...25 mA
Maximum current sunk by PORTA and PORTB...200 mA
Maximum current sourced by PORTA and PORTB ..............................................................................................200 mA