Hoe beveilig je je modelbaan tegen kortsluiting ?

Gestart door Snobby Crash, 24 december 2013, 12:53:00 PM

Snobby Crash

Ik heb naar mijn mening een prachtige Zimo centrale, maar ik had een langdurige vonkende
Kortsluiting... Seconde aan seconde uitseconde aan enz.... Dit duurde enkele minuten, de centrale schakelde zich netjes uit zoals het hoort en nadien automatisch terug in en door deze uit-aan schakeling terzelfdertijd met een wisselende kortsluiting was het opeens de centrale die het begaf...

Nu zet ik tussen mijn voeding naar mijn centrale een automaat van 6A en vanaf de centrale naar de verschillende punten waar ik mijn baan voed ga ik over gewone autozekeringen. De autozekeringen heb ik in houders daarvoor bestemd geplaatst. En dit werkt prima, de autozekeringen van 2A gaan er eerder uit dan mijn centrale, alleen is het vervelend dat je steeds autozekeringen op voorraad moet hebben en ze je makkelijk bereikbaar moet opstellen om ze uit te wisselen.

Moet wel zeggen mijn Zimo MX1 is uit het eid van vorige eeuw, 1999, maar doet het perfect, alleen zou het wel kunnen dat de recentere centrales reeds beter beveiligd zijn tegen kortsluiting.

In elk geval, een extra zekeringetje is de kost niet en kan je veel ellende besparen.

Geert

PeterC

Het item 'kortsluiting' en 'overdreven' stroomverbruik van mijn baan(tje) intrigeert me ook wel.  Bij (digitale) kortsluiting ga ik ervan uit dat de centrale afschakelt.  Maar een groot deel van mijn verbruikers wordt gevoed vanuit standaard transformatoren (wel met een thermische zekering) die niet zo snel afschakelen.

Ik wil per transfo het stroomverbruik in de gaten houden en een alarm krijgen bij 'overdreven' verbruik.  Een AC stroommeter zelf bouwen is nu niet het eenvoudigste wat er is en ben ik op zoek gegaan naar stroomsensoren.  Bij de chinaman er enkele besteld en zien wat we daar mee kunnen doen.

Groetjes, Peter