Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

L-rijtuigen; welke locs verzorgden de tractie?

Gestart door knibbelknabbel, 19 december 2013, 19:26:36 PM

knibbelknabbel

Op het einde van hun loopbaan, welke loc(s) verzorgde(n) de tractie met deze L-rijtuigstammen? Kwestie van geen kemels te slaan hé  ;D

Het liefst geïllustreerd met een foto'tje als bewijs (en ook omdat ik verzot ben op oude spoorfoto's) :P

Michiel

Ik heb even snel per g**gle gezocht en vond:
stoom type 29, 26, 64 en voeg daar alle stoomlocs bij die jaren '30 tot '60 lijndiensten uitvoerden.
diesel reeksen 54, 51, 59, 62, en alle diesels die tijdens de jaren '50 en '70 stoplijndiensten uitvoerden.
elektrisch heb ik geen voorbelden gevonden.

Dus, naar mijn mening kan je met diesel of stoom bijna niet verkeerd kiezen, of je zou extreem moeten gaan (vb een rangeerlocje als lijnloc, of vb een reeks 52 zonder stoomketel voor verwarming). Tenminste, dat is wat ik erover denk te weten.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Ik meen mij te herinneren zelfs al foto's van een 20 (groen of geel) met L rijtuigen gezien te hebben (sowieso ook M2 en K rijtuigen maar dat is nu niet van de orde).

Verder denk ik ook dat de eerste reeksen E-locs er ook wel mee kunnen gereden hebben. Dus een type 122 etc (latere reeks 22).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

guy holbrecht

Ik treed hier Michiel bij. De L-rijtuigen waren uitgerust met stoomverwarming. De tractielocomotieven voor deze rijtuigen moesten daarom over een stoomketel beschikken. Uiteraard komen de stoomlocomotieven uit de einde van het stoomtijdperk daar best voor in aanmerking (het type 29 (Olaerts), het type 64 (Märklin, Fleischmann, Trix, Liliput) maar m.i. niet het type 26 omdat dit type een zuivere goederentreinlocomotief was), naast de meerdere reeksen lijndiesels die de NMBS in dienst had. De meeste van deze lijndiesels waren immers uitgerust met een stoomketel voor rijtuigverwarming. De e-locs beschikten niet over deze stoominstallatie en komen dus niet in aanmerking als tractiemateriaal. Voor de diesels zou ik opteren voor de groene kleurstelling. De laatste L-rijtuigen gingen in 1981 uit dienst. In die dagen hadden de meeste diesels nog hun groene jasje met gele veiligheidsstrepen (vanaf ca. 1969). Vanaf 1975 begon met het omwisselen van het kleurenschema, namelijk geel als basis met groene banden. Omdat de meeste L-rijtuigen toen al uit de normale dienst waren, is de groene livrei het meest aangewezen. Dergelijke locs zijn in de handel nog vrij goed verkrijgbaar.
Groeten,
Guy

doomslu

Het zou me verbazen als de L-rijtuigen met iets anders dan stoom zouden kunnen verwarmd worden.
In de regel moeten de locs dus uitgerust zijn met stoom. Een stoomloc is uiteraard steeds goed, maar ook heel wat diesels waren uitgerust met een stoomketel. Elektrische locs? Ik denk het niet, maar ben hier geen specialist ter zake.
Opletten ook op het einde van hun loopbaan. In die periode waren er al heel wat diesels die geen stoomketel meer bezaten. Je kan ze herkennen door een punt (bolletje) voor hun nummer, zie foto (met dank aan een forumlid die deze foto al eerder poste.



Guy was me voor...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

guy holbrecht

Tja, Luc, voor die ene keer dat ik iets sneller was. Al bij al is er nu toch wel bewezen dat de redactie van Modelspoormagazine het eigen forum volgt ;) ;) ;)

doomslu

Citaat van: guy holbrecht op 19 december 2013, 20:48:52 PM
Tja, Luc, voor die ene keer dat ik iets sneller was. Al bij al is er nu toch wel bewezen dat de redactie van Modelspoormagazine het eigen forum volgt ;) ;) ;)
En misschien ook dat ze 'iets' van treinen afweten?  ::) 8)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Hoewel het type 26 een typische goederenloc was, werd ze door haar vrij hoge maximum snelheid (ik meen te herinneren 90km/u) ook heel regelmatig ingezet voor reizigersdienst, vooral dan stoptreindienst.  ;)

En, Joeri, "einde van hun loopbaan", welk periode bedoel je hiermee? Als je einde van de jaren '70, begin '80 bedoelt, dan wordt de keuze natuurlijk een stuk beperkter (geen stoom meer).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Per toeval gevonden in het boek 'Elektrische locomotieven Reeksen 22, 23, 25, 25.5' door Max Delie, Jean-Pierre Moulin en Michel Van Ussel voor Märklin: op blz 61 de 2323 in gele livrei voor een stam L-rijtuigen. De foto werd genomen op 6 juni 1987, dus nadat deze rijtuigen uit omloop waren.
Er staat geen uitleg bij, maar het kan om een speciale rit gaan of gewoon overbrenging van museummaterieel. In ieder geval: het is een excuus als een ander om zoiets ook in model te doen.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

knibbelknabbel

Citaat van: Michiel op 19 december 2013, 21:59:34 PM
En, Joeri, "einde van hun loopbaan", welk periode bedoel je hiermee? Als je einde van de jaren '70, begin '80 bedoelt, dan wordt de keuze natuurlijk een stuk beperkter (geen stoom meer).

Ik heb de set uit tijdperk IV... (binnenkort fotookes in de "nieuwe aanwinst" rubriek  :P)

knibbelknabbel