Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wat doe ik verkeerd?

Gestart door Steven86, 12 maart 2006, 12:47:23 PM

Steven86

citaat:
Geplaatst door IBox

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door IBox

Wel van eens instelbare optrek en afremvertraging gehoort???



Het moet iets met dat type motor te maken hebben...



Het heeft dus absoluut niets met het type motor te maken, maar alles met de gebruikte decoder en zijn instellingen. En zijn bijbehorende rijgedrag.

Het rijgedrag van een digitale lok wordt voor 99% bepaald door de decoder. Alleen bij een defecte motor is er sprake van resterende 1%.
Je motor is goed, want met de Delta decoder doet hij het prima, dus laat deze er dan gewoon in, de LDW3 biedt echt geen beter rijgedrag. Iets meer geld uitgeven aan bijvoorbeeld een lastgeregelde decoder, daar heb je meer aan. Deze kosten zo rond de 24,-- euro per stuk.
Hamo magneet erbij van ongeveer 7,-- en je hebt een perfect lopende digitale lok.



Het gaat hier om een locje van welgeteld 7 cm lang. Die lastregeling zal zelfs nooit in werking treden.
Er is wel degelijk een verschil tussen een Delta decoder met 701.21B chip en een LDW3 decoder. De mogelijkheid om licht te schakelen om er maar eentje te noemen.
Oorspronkelijk was deze loc een analoge loc met relais. Daarom dat ik er een LDW in geplaatst heb.
Wat me echt interesseert is of er een verklaring is voor het feit dat een Delta decoder de loc wel trekt, een LDW3 en een AnDi 75000 niet.
En de handleiding heb ik gelezen. Het is niet mijn eerste TAMS decoder. [:D] Wel mijn eerste SFCM motor...

n/a

Steven86, ik geloof dat wij dan uitgesproken zijn.

Steven86

citaat:
Geplaatst door IBox

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Als de F4 toets aan staat, dan is juist de optrek en afrem vertraging uitgeschakeld. Dus lees de gebruiksaanwijzing nog eens een paar keer, misschien wordt het dan duidelijker.

Ik zei "De F4 toets stond niet aan".



Ja, dat heb ik gelezen, dus dan staat de optrek en afremvertraging wel aan, of is actief, of is van toepassing, of is in werking.


Op een LDW3 is F4 de rangeerstand, F3 de optrek en afremvertraging. De rangeerstand reduceert de snelheid met 50%. Als ik schrijf "F4 stond niet aan" wil ik dus zeggen dat de snelheid niet gereduceerd is via de  rangeerstand...

Steven86

citaat:
Geplaatst door IBox

Steven86, ik geloof dat wij dan uitgesproken zijn.


In elk geval bedankt voor een verdienstelijke poging. [:)]

n/a

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door IBox

Wel van eens instelbare optrek en afremvertraging gehoort???



Zeker, wie niet? Maar ik ben 100% zeker dat het niets met de optrek en afremvertraging te maken heeft. De F4 toets stond niet aan.

Het moet iets met dat type motor te maken hebben...



Goed dan heb jij nu even het voordeel van de twijfel.

Maar zoals je zelf schrijft in verband met de optrek en afremvertraging is dat F4 niet aan stond.

Nu is dit geen standaard gegeven dat F4 verantwoordelijk is voor het afremmen en optrekken, dus ik a van jouw eigen gegeven uit dat als het niet aan staat dat er gewoon sprake is van een optrek en afremvertraging.

Dit is overigens iets anders dan lastregeling, dat zijn twee totaal verschillende zaken.
Dus wie veroorzaakt hier in deze discussie nu voor onduidelijkheid?

Je schrijft zelf dat de lok erg traag opgang komt, dus waar lijkt dat op, op een actieve optrekvertraging toch.
Een Delta decoder heeft geen optrekvertraging, dus zal onmiddelijk op de snelheidsverhoging of verlaging reageren.

Gezien het verleden van de gebruikte decoder, is het helemaal geen garantie dat de decoder nog steeds zo werkt als dit zou moeten, er kan wel eens iets kapot zijn. Maar ik heb zo het idee dat je voor jezelf al de conclusie hebt getrokken dat het aan het gebruikte motor type ligt. Dus verdere adviezen hebben dan ook geen enkel nut meer, je heb de oorzaak al gevonden toch.

Steven86

OK, dus jij denkt dat de decoder enkel schijnbaar in orde is. Dat is ook een goede theorie.

ysbeer

Hoezo langs elkaar heen praten[:0][:(!]

wim

Jordey

Ik heb ook al eens een LDW3 decoder gebruikt voor een oude schijfcolletormotor. Doet het prima en heeft genoeg vermogen. Bij wegrijden met een te lage aanvangssnelheid kan je wat problemen hebben. Die kan je instellen op de LDW3. Ook de optrek en afrem vertraging kan je instellen. Er zit geen lastregeling op deze decoder.

Heb je ook gecontroleerd of al je solderingen goed zijn? Maakt de massa goed contact met je rails? En anders zou je bij slecht contact met je rails een elco op de decoder kunnen solderen. In de handleiding van de decoder staat welke en hoe. Kijk wel uit want de poling staat niet juist in de handleiding vermeld.  Kijk hiervoor op de website van TAMS.

Jordey