Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

testbaan - diorama - rangeerbaantje

Gestart door krisds, 04 november 2013, 17:30:38 PM

krisds

Ik heb een baantje ontworpen met 3 doelen in m'n hoofd
1) het testen van allerhande technieken (pluimkarton - gips - verver - allerhande). Daarom zit er een beetje van alles in mijn baantje. Huisjes, half reliëfs, industrie, een koer, een wegje, een brug en sloot... natuurlijk met een knipoog naar mijn dagelijkse realiteit.
2)diorama; ik wil natuurlijk wel een beetje "sfeer" neerzetten namelijk Belgisch tp III en IV, alles zou liefst een geheel moeten worden waarop ik mijn modellen op een aangename manier kan uitstellen, ten persoonlijk vermaak natuurlijk.
3) rangeren; zowat de simpelste rangeerpuzzel heb ik opgenomen in mijn baantje, hopelijk goed voor uren rangeerplezier. Eventueel op termijn met steekkaarten.
Invloeden zijn talrijk, maar ik ga ze hier niet vernoemen, omdat ik niet veel zin heb om als beginner vergeleken te worden met mensen met jarenlange ervaring en palmares

hieronder een sfeerplaatje van wat ik zou willen bereiken;

alsook een overzichtje; de afstanden zouden iets van een 220cm op 45cm zijn.

Ik had ook nog een uitgewerkt plannetje in railmoddeler, maar ik kan er geen plaatjes mee schieten (gratis versie)...
Alle bedenkingen zijn welkom, dat is ook de reden dat ik mijn plannen het wereldwijde netwerk op schiet...

PeterC

Kris,

Leuk plan.  Laat de foto's en beschrijvingen maar komen!  Mooie tekeningen trouwens!

Citaat van: krisds op 04 november 2013, 17:30:38 PM
...Ik had ook nog een uitgewerkt plannetje in railmoddeler, maar ik kan er geen plaatjes mee schieten (gratis versie)...

Voor elk programma waar je geen afbeeldingen kan van nemen: op je toetsenbord staat de toets PrtScrn (PrintScreen).  Die maakt een kopie van je scherm op het klembord.  Ga naar een tekenprogramma (oa Paint) en plak de inhoud van je klembord.  Je hebt zo een foto van je scherm.  Met 'bijsnijden' haal je het overbodige eraf.  Opslaan als JPG, uploaden en publiceren!

Groetjes, Peter

doomslu

Ik hou van dergelijke aanpak. Lekker vlot schetsjes in plaats van steriele plannen die uit de computer komen.  ;)

Succes er mee.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

jep, mooie schetsen, mooi plan, er schoot bij mij gelijk iets van "minibaantjeswedstrijd 2014" door mn hoofd, zal ie wel net te groot voor zijn. Wel goed thema zo om idd de verschillende technieken uit te proberen. Je gaat vast ook je eigen achtergrond maken ;)

Gerolf

Citaat van: doomslu op 04 november 2013, 20:15:58 PM
Ik hou van dergelijke aanpak. Lekker vlot schetsjes in plaats van steriele plannen die uit de computer komen.  ;)

Vind ik ook, en bovendien gaat het vaak nog een pak sneller  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Snobby Crash

Schetsen zien er leuk uit... Nu het echte werk ! ;-)

Geert

krisds

Ik sta inderdaad te popelen om te beginnen aan het echte werk, al zorgt de jongste dochter (1maand) voor wat uitstel. Ook is mijn huis , tuin en zolder nog niet geheel klaar en dat krijgt nog altijd voorrang, zeker als ik in de nabije toekomst mijn vriendin haar strijkijzer wil gebruiken voor modelspoortoepassingen (zie werken met pluimkarton).

Het voordeel van een ontwerp op de pc voor zo'n beperkt baantje is dat ik precies weet wat ik nodig heb aan spoormateriaal. Voorlopig komt het uit met wat ik heb liggen aan piko a gleis, dat ik ooit eens heb gekocht om mijn materiaal uit te stallen. Ik ben er nog niet uit of ik voor andere (mooiere) sporen ga gaan. Ook moet ik nog een keuze maken voor de bediening, liefst digitaal met het oog op een toekomstige grotere baan, mijn (beperkt) materiaal heeft al decoders.

Voor de baan zelf heb ik al wat dingentjes verzamelt ; een huisje van kit nord, een werfkeet, een betonnen gebouwtje van auhagen...Een deel wil ik ook met pluimkarton bouwen.

Ik dacht mijn baan te plaatsen op een schap boven mijn bureau op zolder, vandaar ook de geringe diepte. Ik kies hiervoor omdat de zolder op termijn ook wel een speelruimte gaat worden voor de kinderen (met grijpgrage handen) en ik mijn bureau ook nog voor andere toepassingen gebruik (het maken van muziek).
Een achtergrond ga ik ook wel maken, maar dan beperkt op zijn "engels", een 20 tal cm, natuurlijk een eigen ontwerp  :D.

Momenteel ligt er een multiplex plaat (bouwafval) klaar van 2m20 op 30 cm met wat piko a gleis. ik zou toch graag enkele tientallen cm-ers meer diepte te hebben, maar het is toch een beetje een startpunt... Als de jongste dochter morgen een betere dag heeft kan ik misschien wat verder doen...

Davidv

als je geen plaatjes kan schieten in een programma kan je nog steeds . control print screen doen en plakken in bvb paint  ;-) een kleine tip :-)

krisds

een sreenshot pakken is net niet gelukt, heb het dan maar met pen en papier gedaan.

het onderste lijntje is er helaas afgevallen, iets met de scanner...
Om het plannetje een beetje te verduidelijken; de lijn met streepjes is dus "het spoor"
de basis is een "inglenook sidings" rangeerpuzzel http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-inglenook.html. Om wat diversiteit te voorzien heb ik nog een extra spoor aangelegd voor eventueel de loc te placeren, of als extra "industrie" als ik wil rijden volgens een kaartensysteem. Zo gebeurt er ook nog iets in het midden van het diorama.
Geheel rechts hebben we dan "industrie 2", "industrie 3" waarbij het spoor verdwijnt in een gebouw of achter een hek of binnenkoer.
tot slot nog rechts onderaan een loskade met toegangshek. De weg naar de loskade siert gans de voorkant van het diorama. De bedoeling is ook een beetje laag naar hoog opbouw te hebben met doorkijkjes (brug, huizen, afsluitingen,..)
Er zijn al wat dingen die vast liggen zoals de brug of het gebouw links onder. De invullingen van de industrie ligt nog geheel open. Ideeën zijn natuurlijk welkom. Net als aanvullingen op het sporenplan.

Dirky

begin er maar aan!!! ;)

Het lijkt me  leuk en realistisch te worden... :)

Snobby Crash

Prachtig, wat je gaat realiseren op deze kleine oppervlakte, dit laat nogmaals zien dat we een leuk stukje modelbaan kunnen maken op relatief heel kleine oppervlakken.

Je vroeg ook om eventuele opmerkingen, wel, ik zou de wissel uiterst rechts iets dichter leggen tegen de eertste wissel, en de beide sporen terug bijeen laten komen ( rechts onder). Op deze manier heb je de mogelijkheid om een korte trein die je station binnenkomt, de lok af te koppelen en via het terugrijspoor hem terug aan de wagons te koppelen... iets meer rangeermogelijkheid heb je dan... Kost je wel 1 extra wissel....

Geert

krisds

A; Is dat alles, een vodje papier?
B; euh...ja
A; Allez vooruit, dan doen we de rest wel a l'improvist...
B; Allez, en avent,...

Het vervolg binnenkort in "ooit zal het klaar zijn"...

Martin Welberg

Zou ook gewoon lekker gaan bouwen, doe zelf vaak ook niet anders dan werken vanaf een schets...