Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Station Heide

Gestart door vyncky, 26 september 2013, 20:47:14 PM

vyncky

Citaat van: vyncky op 08 januari 2017, 22:15:40 PM
De slakken moet ik nog gaan scheppen, drogen, zeven... Dus das nog ff geduld.

2 emmertjes sintels halen....

.

Net een week ziek geweest, en weinig modelbouw gedaan. Vandaag terug voor de eerste keer naar buiten geweest en wat sintels/assen gaan scheppen.
Dit zal wel enkele weken moeten drogen, sommige stukken waren nog bevroren! Tegen het voorjaar kunnen we dan buiten beginnen zeven.

Tot de volgende!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

Als ik wat goede raad mag geven. Het zeven is best tijdrovend als je met simpel materiaal werkt net als ik. Gebruik dan best een stofmasker en zeef buiten in open lucht. Het is een vuil karwei. Veel bruikbaars schiet er niet over. Het meeste is te grof. Dat kan je terug brengen naar de bron. Vergeet zeker niet om de zeeffractie biologisch dood te maken. Dat had ik dus niet gedaan met als gevolg dat Hamsart op een keertje vol schimmel stond.
Veel werkgenot gewenst.

Metpetergaathetbeter

Peter  hiermee bedoel je een bezoekje aan "den oven"?  :-\ ;)

vyncky

Citaat van: PeterVG op 29 januari 2017, 09:37:12 AM
Als ik wat goede raad mag geven. Het zeven is best tijdrovend als je met simpel materiaal werkt net als ik. Gebruik dan best een stofmasker en zeef buiten in open lucht. Het is een vuil karwei. Veel bruikbaars schiet er niet over. Het meeste is te grof. Dat kan je terug brengen naar de bron. Vergeet zeker niet om de zeeffractie biologisch dood te maken. Dat had ik dus niet gedaan met als gevolg dat Hamsart op een keertje vol schimmel stond.
Veel werkgenot gewenst.

Peter bedankt voor de goede raad! Ik had het destijds gelezen van je beestjes...

Al m'n zand is destijds in de oven gepasseerd, om te drogen en biologisch dood te maken. Ik zal dit met dit ook doen. Alleen heb ik dat toen gedaan als ik alleen thuis was...

Ik zit aan ' n alternatief te denken. De BBQ. Dan heb je binnen geen stank.

En dan zeven tegen de sterren op!
Ik moet toch eens op't werk kijken of ze geen zeeftorens weg doen....
moet ik maar 1 keer schudden... ;)

Yannick


Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: vyncky op 29 januari 2017, 11:45:48 AM
Ik zit aan ' n alternatief te denken. De BBQ. Dan heb je binnen geen stank.
Yannick, met wat geluk, tijdens de wintermaanden naast de modelbaan met Saté-geuren dromen van de gepasseerde en de toekomstige BBQ's. Grapje hé !  ;D
Groeten Peter ;)

Herwig

Sintels    "braden"    buiten en zelfs binnen ??

Wat zit daar allemaal in, in dat zwart gruis ?      Restanten van wàt ?     Gemorste olie, langs het (rangeer-)spoor ?
Andere viezigheden?

Best niet heet    "stoken"    in de Antwerpse LEZ   (Lage Emissie Zone) of in uwen hof als de wind richting buren waait.
Dus in het geval van Heide,   niet bij noord-westenwind, aub.    .

PeterVG

Ik dacht meer aan de microgolfoven.
Heb er dus wel nog geen ervaring mee.
Hoeft niet lang te zijn vermoed ik.
Het thema is in het verleden hier al besproken maar ik weet niet waar.

vyncky

Peter, niks grapje! zo gauw het goed weer is, eerst het vlees er op, en dan met een lekker satétje. in de hand de sintels op de bbq.

Het aangename aan het nuttige koppelen  :D

Herwig,

Vandaar buiten te doen. Het is een roet mengsel er zitten metalen stukjes in en kans dat er wat olie bij zit. Hoewel het van een keerdriehoek komt werd er niet echt gesmeerd op die plaats. Ik steek ze ook niet in brand, op een metalen bakschaal warm maken.

Bij noorden wind zal ik de BBQ niet aansteken. Noord-westen kan gerust  ;D

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

Ok komt goed.
Ik heb al een vermoeden waar je ze gevonden hebt ;)

vyncky

Citaat van: PeterVG op 29 januari 2017, 12:20:35 PM
Ik dacht meer aan de microgolfoven.
Heb er dus wel nog geen ervaring mee.
Hoeft niet lang te zijn vermoed ik.
Het thema is in het verleden hier al besproken maar ik weet niet waar.

De microgolf weet ik niet echt Peter.

Uit de vroegere studies weet ik dat je ze dood krijgt door het geheel te verwarmen >120°C
Dat doen ze  in ziekenhuizen ook . "autoclaveren"

Ik stak het zand een halfuurtje in de oven bij 200°. Dan heeft je massa zeker de T van 120° overschreden. en dan zijn je beestjes ook dood.
Hoe warm het in de microgolf wordt weet ik niet... Maar je moet ze wel de tijd geven "om dood te gaan", ook de kiemen.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Herwig

 Reactie #261 Gepost op: Vandaag om 12:20:35 »
Citaat:
..."...Ik dacht meer aan de microgolfoven.   Het thema is in het verleden hier al besproken maar ik weet niet waar..."....

>  Was dat niet het verhitten van bruine herfstbladeren om die dan te malen in een oude koffiemolen als H0-strooimateriaal ?
     Heb zelf in de magnetron wel reeds tuinaarde verwarmd om te  "steriliseren" .  Ruikt  "aards" ...

evan

Ik heb er een stevige scheut ontsmettingsalcohol doorgedraaid.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG

Bij het aanmaken van je lijmmengsel Evan?

evan

Peter, Yannick,

Eerst heb ik het gezeefde materiaal in brede bakken (dunne laag gezeefd materiaal op groter oppervlak) met een mix van water en alcohol verneveld dmv een plantenspuit.
Nadien als ik de ballast op de baan heb aangebracht vernevel ik die opnieuw met de mix water alcohol voor het verlijmen.  Op die manier ontsmet je nog eens en vloeit de lijmoplossing (flexlijm/water) ideaal door de asballast.

Die nevel is echt nodig bij het verlijmen van de ballast.  Het fixeert tijdelijk de zeer lichte materie zodat deze niet "wegdrijft" bij het verlijmen.

Groetjes,

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG

Bedankt Evan
Een tip die ik eens ga uittesten.