Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

Koen

Na het leggen van de sporen begint de voorbereiding van de bedrading en bekabeling. In dit geval niet zo evident omdat ik zowel de 230V, CAN-bus, camerasignalen als de bus naar de stuurconsole moet brengen.

Groetjes,
Koen

De kabelbrug naar de andere kant van de modules:
Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Plaatsing van de booster voor de wissels en de terugmeldmodules:
Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

De bus en netwerkdoorvoer moet voorzien worden van de nodige connectoren. Verder dienen de terugmeldmodules nog aangesloten te worden:
Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Geen booster en verlichting zonder 230V. Ook deze moeten op een veilige manier aangesloten te worden:
Untitled by Koen Vaganée, on Flickr


Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

Waarom die CEE contactdozen? Gaan er zulke grote vermogens rond op die baan?

Koen

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 maart 2024, 14:35:07 PMWaarom die CEE contactdozen? Gaan er zulke grote vermogens rond op die baan?

Helemaal niet maar dit is voor mij de beste manier om op een veilige manier de netspanning te verdelen. De maximale toegelaten stroom op deze versie is 16A.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

Okee, het is een keuze. Maar ik vind het nogal heftig. Een normaal stopcontact kan 10A hebben, dat lijkt me voor een modelspoorbaan ruim voldoende.

Koen

Ik volg je volledig, Klaas. Ik heb destijds de keuze gemaakt omwille van de opbouwmogelijkheden. De andere kant van de kabel wordt op de besturingsconsole aangesloten met dezelfde stekkers maar dan wel de geïnverteerde versie. Hier heb je man opbouw - vrouw stekker, op de console heb je vrouw opbouw - man stekker. Dit kan je niet met gewone stopcontacten realiseren.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Michael

Koen je zal er wel goed over nagedacht hebben, het ziet er allemaal erg degelijk uit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Koen

Bedankt Michaël,

Ik ga inderdaad niet over een nacht ijs.
Ok, de connectie is zwaar gedimensioneerd maar de veiligheid gaat boven alles.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

WoutBR49

Hallo Koen,

Mag ik aannemen dat je de op de foto staande CEE contactdozen gebruikt om de 230 volt voeding naar de baan te brengen? Als je ze zoals getoond gebruikt om andere delen van de baan te voeden is het levensgevaarlijk.

Fijne dag Wout

Koen

#1568
Hey Wout,

Ik begrijp wat je bedoelt maar op de pennen kan nooit spanning staan als er niets ingeplugd is 😊. Je kan dus nooit geëlektrocuteerd worden! De twee stopcontacten komen van de algemene stuurconsole, dus niet van module naar module.
Dat is trouwens een van de redenen waarom ik deze combinatie gebruik.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren